Cum răstoarnă românii mersul la mall, de pe verticală pe orizontală. Radiografia unui trend imobiliar care prinde viteză
Când n-am mai mers la mall din cauza restricțiilor impuse în pandemie, n-am mai probat haine, am uitat de popcornul de la cinema și nici n-am mai luat masa în oraș. Drept urmare, vânzările retailerilor au luat-o la vale. Cu o excepție: în localitățile unde nu erau malluri, dar care aveau un parc de retail, oamenii au continuat să cumpere. Puteau intra din stradă direct în magazine, ca într-un Mega.
Dacă în vremuri „normale”, mallurile erau adevărate furnicare și fabrici de făcut bani, în pandemie, proiectele care încă erau pe hârtie au fost amânate. În schimb, a prins avânt segmentul parcurilor de retail, tocmai pentru că au rezistat mai bine în vremuri tulburi.
Astfel, ceea ce părea doar o conjunctură s-a transformat repede într-un trend. E mai ușor și ieftin și durează mai puțin să construiești un parc de retail în micile orașe, decât un mall. Iar pofta de expansiune a retailerilor este susținută tocmai de prezența acestor centre comerciale.
În plus, atât retailerii, cât și dezvoltatorii se uită la un indicator important: evoluția Produsului Intern Brut (PIB), care la noi înregistrează una dintre cele mai mari creșteri din Uniunea Europeană, potrivit estimărilor Comisiei Europene. Ne depășesc doar Irlanda și Malta.
„Vedem o reconfigurare a pieței și o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes, din două puncte de vedere: investițiile în orașele mici și medii pe partea de retail sunt profitabile, având în vedere lipsa concurenței și creșterea puterii de cumpărare; în același timp, valoarea investiției este cu mult mai mică decât cea într-un mall”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, din cadrul companiei de consultanță imobiliară CBRE.