INTERVIU Ce spun artistii despre instalatiile care imitau parcari ilegale pe Calea Victoriei: vrem sa punem in discutie normele de comportament si regulile de actiune in spatiul public
Inlaturarea de catre Primaria Capitalei a locurilor de parcare desenate pe pista de biciclete de pe Calea Victoriei si de pe alte spatii pietonale din oras, de fapt instalatii artistice, reprezinta o masura abuziva si pripita, a declarat intr-un interviu acordat HotNews.ro, Judit Balko, managerul proiectului in cadrul caruia au fost facute instalatiile temporare. Reamintim ca municipalitatea a desfiintat aceste desene, nestiind ca sunt instalatii artistice, desi chiar institutia, prin ARCUB, le-a finantat. Instalatia artistica nu era semnalizata cu un panou, iar mai multi cetateni au sesizat ca s-au amenajat ilegal pe pista de biciclete locuri de parcare.
Intrebata de ce nu au semnalizat ca este o instalatie artistica, managerul proiectului spune ca a fost un decalaj de o zi din momentul in care a fost realizata lucrarea si pana s-au dus sa puna panoul cu aceste informatii.
Judit Balko spune ca astfel de reactii ale autoritatilor vor inchide si mai mult, pe termen lung, posibilitatile de manifestare in spatiul public.
Catiusa Ivanov: Spuneti-mi cateva lucruri despre proiect, ce vrea sa transmita?
Judit Balko: „Spatiu expandat” este un proiect de arta in spatiul public, care anul acesta este la a sasea editie, prima fiind in 2011. Prin interventiile in spatiul public, care sunt temporare, se pune in fiecare an in discutie un anumit subiect sau o anumita tema. Tema este larga, noi vrem sa dam o directie. Tema de anul acesta este „Zona gri”, iar noi ne-am propus sa punem in discutie cum se diferentiaza spatiul public de spatiul privat, care sunt normele de comportament si regulile de actiune in spatiul public, cum se formeaza discutiile in sfera publica. Tema pe care noi o lansam este o tema destul de larga si artistii sunt liberi sa o duca in ce directie simt ei ca este necesar.
CI: Ce anume ati vrut sa transmiteti cu acele parcari desenate pe trotuar si pe pista de biciclete?
JB: Lucrarea a fost realizata de artistul Radu Boeru tocmai in relatie cu tema pe care am lansat-o noi si a vrut sa atraga atentia oamenilor tocmai asupra modului abuziv si neavenit in care unii dintre cetateni folosesc spatiul public si parcheaza in locuri nepermise, pe spatiul verde, pe trotuar. El a vrut doar sa puna in discutie acest comportament si modul in care spatiul public este folosit de unii dintre noi, cand spatiul public este folosit la comun si cumva trebuie sa-l intretinem si sa-l apreciem, sa nu facem lucruri care ii deranjeaza pe ceilalti.
CI: Pe mine m-ati pacalit cand am vazut parcarea aceea pe pista pentru biciclete. Nu era niciun mesaj ca este o instalatie artistica. Asta in conditiile in care in Bucuresti se parcheaza oriunde. A fost intentia d-voastra sa nu semnalizati lucrarea sau pur si simplu nu ati mai avut timp sa puneti mesajele?
JB: Vernisajul era miercuri. Artistul a inceput sa lucreze la ele de pe 8 septembrie, de cand aveam autorizatie, fiindca a vazut ca vremea se strica si ca va ploua luni, marti si miercuri si nu va putea lucra. El a realizat lucrarile sambata si duminica, noi urma sa punem marti panouri informative. A fost un decalaj de o zi din momentul in care a realizat lucrarea si pana ne-am dus sa punem panoul. De fiecare data am avut la fiecare lucrare un panou informativ pe care era scris titlul lucrarii, autorul si cateva cuvinte despre concept, tocmai ca oamenii sa inteleaga care este mesajul. Nu vrem sa facem nici actiuni de guerilla si nici proteste virulente.
Mie mi-e greu sa cred ca semnele pe care le-am avut noi induceau oamenii in eroare ca se poate parca acolo.
CI: Pe mine m-ati indus in eroare. Ati facut ceva ce este posibil oricand in Bucuresti.
JB: Da, dar pe panourile acelea spunea „Nu Parcati”, nu spunea „Parcati”. Iar cele de pe treptele de la Kretulescu… Noi am ales locurile cu artistul tocmai sa para absurd ca se poate parca acolo.
CI: Am inteles ca s-a deschis un dosar penal in acest caz…
JB: Am fost chemata la Brigada Rutiera pentru ca s-a facut plangere impotriva noastra, a mea si a artistului. Acum asteptam sa vedem daca suntem buni de puscarie sau nu.
CI: Pana la urma aveti sau nu autorizatie? Eu am vazut acel protocol de colaborare cu Primaria Capitalei, stiu ca proiectul este finantat de ei…
JB: Proiectul este finantat si de Primarie si de AFCN. Noi avem un protocol cu Primaria. Lucrarile au fost prezentate exact asa cum au fost realizate in cadrul unei comisii de specialitate care da autorizatie pentru evenimentele din spatiul public. In acea comisie eu personal am fost si am prezentat lucrarile cu fotomontaj, asa cum au fost realizate. Ce au facut cei de la Administratia Strazilor, ca au sters lucrarea, a fost dupa parerea mea inlaturarea abuziva a unei lucrari care avea autorizatie si pe care eu am prezentat-o in forma in care a fost realizata.
CI: Va intreb asta fiindca cei de la Primaria Capitalei spun ca nu stiau cum arata lucrarea si nu v-au aprobat sa trasati acele marcaje rutiere. Viceprimarul Capitalei spune asta, ca este un marcaj rutier pe carosabil si este periculos.
JB: Dansul nu avea cum sa vada lucrarea, este absurd ca dansul sa vada lucrarea, primarul, viceprimarul. Pentru astfel de evenimente exista o comisie speciala care da aprobare, iar acolo sunt reprezentanti din mai multe institutii – Politie, Jandarmerie. Dansii semneaza protocolul si ei vad lucrarea. Eu nu am prezentat proiectul primarului, viceprimarului. Ei nu aveau de unde sa stie cum arata lucrarea. Protocolul nu eu il redactez, acolo nu s-a notat cum vor arata instalatiile, dar eu am prezentat asta in fata comisiei. Altfel nu mi s-ar fi dat acordul.
CI: Ce parere aveti despre faptul ca Primaria a desfiintat o parte dintre aceste instalatii?
JB: Pe langa faptul ca au avut o interventie destul de pripita, fara sa stea de vorba cu noi si sa inteleaga ce se intampla, au si preluat-o ca un protest sau o critica adusa administratiei, cand mesajul lucrarii era departe de a fi in aceasta directie. Din contra, Primaria ar fi putut sa se alature mesajului lansat de artist de a constientiza cetatenii sa nu mai parcheze in locuri care nu sunt special marcate. Pur si simplu au actionat pripit si abuziv si au inlaturat o lucrare fara sa stea de vorba cu noi si fara ca lucrarea sa reprezinte un adevarat pericol sau ceva ilegal.
CI: Cate instalatii au desfiintat pana la urma?
JB: Apoape toate instalatiile care se refereau la parcari, in afara de cea din pasajul Latin. Si acolo au lasat din doi stalpi pe care ii avea artistul, doar unul. In total erau 5 instalatii.
CI: Va afecteaza evenimentul faptul ca Primaria a desfiintat instalatiile?
JB: Pentru proiectul de anul acesta, mie mi se pare ca desfiintarea instalatiilor si de fapt toata discutia pe care instalatia a nascut-o, intr-un fel a fost exact in spiritul proiectului si a temei pe care noi ne-am propus-o, cu analizarea gesturilor, regulamentelor si regulilor, ceea ce poti face si ce nu in spatiul public. Deci, pentru proiectul nostru a fost bine, revelator, ca s-a intamplat astfel. Prezinta spatiul public romanesc exact asa cum este el.
Pe termen lung, eu cred ca tipul acesta de reactie pe care l-au avut autoritatile, pe care l-ati avut si d-voastra si o parte dintre oameni, va duce la interzicerea a oricaror lucrari de arta in spatiul public care nu se incadreaza in ceva care oamenii pot recunoaste si care nu au un mesaj pozitiv. Adica daca este un mesaj critic, acelea vor fi interzise. Daca nu pui o floare in spatiul public si nu arata frumos, nimeni nu isi va asuma raspunderea pentru continutul artistic al lucrarii. Atunci cel mai sigur va fi sa fie interzise. Vor spune ca nu se poate.
CI: Mai sunt exemple de instalatii asemanatoare si in alte orase?
JB: Da, chiar vreau sa fac o discutie despre asta vineri. Noi avem in cadrul proiectului un artist olandez care vineri va prezenta un film pe care l-a facut. El are o lucrare permanenta in spatiul public, in Olanda, cu un semn rutier. Este foarte interesanta relatarea acestuia despre modul cum s-a negociat punerea unui semn rutier, intr-un sens giratoriu. Este pur si simplu schimbarea culorii unui semn de sens giratoriu din albastru in negru. Deci, se poate.
CI: Veti lua ceva masuri impotriva Primariei?
JB: Nu stiu. Deocamdata sunt prinsa cu tot ce inseamna organizarea acestui eveniment. Simt ca pe termen lung o sa se inchida si mai mult posibilitatile de manifestare in spatiul public si posibilitatile artistilor de a face ceva ce nu se incadreaza in normele si in viziunea destul de primara despre ce inseamna arta si arta contemporana.