Sari direct la conținut

Rafila, întrebat cine stabilește dacă un copil ar trebui testat antidrog: Poate să constate profesorul și să se adreseze familiei

HotNews.ro
Alexandru Rafila, Foto: AGERPRES
Alexandru Rafila, Foto: AGERPRES

​Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, nu susține testarea antidrog în masă a elevilor și afirmă că acest lucru nu ar fi eficient și „nu rezolvă în niciun fel problema consumului de droguri”. Întrebat, la Digi 24, cine va stabili dacă un elev trebuie testat, având în vedere că susține testarea selectivă, ministrul Sănătății spune că profesorii sunt cei care pot constata acest lucru: „Poți să constați din comportamentul copilului, poate să constate cadrul didactic și atunci ar trebui să se adreseze familiei care să accepte această testare, iar dacă nu acceptă, trebuie să existe o discuție cu familia în acest sens și să pună problema unui posibil consum de droguri”.

„Nu dorim o testare în masă a tuturor elevilor pentru că lucrul ăsta nu este eficient și nu rezolvă în niciun fel problema consumului de droguri”, a declarat ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, într-o intervenție la Digi24. El a adăugat că nu va fi stabilit un prag al necesarului de teste pentru un copil și că profesorii sunt cei care pot stabili când un elev trebuie testat.

„Eu și colegii de la Ministerul Sănătății nu dorim o testare în masă a tuturor elevilor pentru că lucrul ăsta nu are niciun fel de rost, nu este eficient și nu rezolvă în niciun fel problema consumului de droguri. Mai mult, creează premisele unei anumite discriminări sau stigmatizări copiilor sau adolescenților. E bine să știi dacă un copil, de exemplu, consumă droguri sau dacă a consumat droguri și starea lui de sănătate sau comportamentul în școală sunt afectate de acest consum. Atunci trebuie să existe posibilitatea unei testări”, afirmă ministrul Sănătății, la Digi 24.

Cum se poate face efectiv această testare? „Testarea se poate face cu teste din urină, e cel mai simplu, iar dacă un astfel de test este pozitiv, atunci sigur că trebuie și o confirmare a acelui test printr-un test de sânge. Testul rapid nu trebuie făcut neapărat de personal medical, trebuie făcut de un personal care este instruit. Nu trebuie testați periodic, nu se face chestiunea asta. Nu discutăm despre un număr, poate pentru un anumit adolescent sunt necesare mai multe testări, iar pentru alții mai puține sau deloc. Nu trebuie să stabilim un prag al necesarului de teste pentru un copil. Important este dacă se constată că acesta este sub influența substanțelor să poată beneficia de un tratament, de îndrumare, de consiliere psihologică, și el și familia sa. Cred că e lucrul cel mai important”, a explicat Alexandru Rafila.

Întrebat și cine stabilește când un copil ar trebui testat, Rafila spune că profesorii sunt cei care pot constata acest lucru și pot anunța familia: „Poți să constați din comportamentul copilului, poate să constate cadrul didactic și atunci ar trebui să se adreseze familiei care să accepte această testare, iar dacă nu acceptă, trebuie să existe o discuție cu familia în acest sens și să pună problema unui posibil consum de droguri”, a mai spus ministrul Sănătății. Directoarea Colegiului I. L. Caragiale, Andreia Bodea, a spus despre măsurile propuse pentru testarea antidrog a elevilor sunt ineficiente și fără finalitate dacă rămân în această formă. „Pare că pasăm problema, părinții să fie de acord, copiii să fie de acord, pe profesori nu îi întreabă nimeni nimic. Un număr important de părinți știu că copiii lor folosesc astfel de substanțe, nu vor vrea să facă niciun fel de testare, nici la școală, nici în altă parte. Măsurile propuse mi se par ineficiente și fără finalitate dacă rămân în această formă”, a declarat aceasta la Digi24. Ea a subliniat că planul de siguranță în școli trebuia făcut de 20 de ani, pe măsură ce au apărut violențe și agresivitate, iar despre faptul că se consumă droguri sau că limita de vârstă a scăzut se știe. Rafila susține că documentul este de fapt o declarație de intenție care „urmează să aibă niște norme tehnice de aplicare, în ceea ce privește pe de-o parte testarea, dar și elemente care pot contribui la soluționarea sau la ameliorarea problemei”.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro