Ai probleme cu semnalul de telefonie si internet mobil? ANCOM ia in calcul sa introduca in contracte o perioada de proba, dupa care poti renunta la servicii fara sa platesti penalitati
Arbitrul telecom (ANCOM) ia in calcul introducerea unei perioade de proba in contractele de servicii mobile cu executare succesiva, care exclud furnizarea de echipamente, care sa le permita utilizatorilor nemultumiti de calitatea serviciilor sa renunte la furnizor in primele zile de la incheierea contractului, fara necesitatea unei justificari si fara plata unor penalitati, se arata in strategia de actiune ANCOM pentru perioada 2016-2020 adoptata joi de autoritatea de reglementare in comunicatii.
Arbitrul telecom ia in calcul aceasta masura de reglementare pentru a facilita utilizatorilor schimbarea furnizorului si pentru a stimula cererea de servicii.
- UPDATE Cum motiveaza ANCOM intentia introducerii acestei masuri de reglementare:
La solicitarea HotNews.ro, Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, a facut urmatoarele precizari suplimentare legate de intentia de a introduce o astfel de masura de reglementare:
- „Pentru o mai buna protejare a utilizatorilor din Romania, una dintre directiile de actiune din Strategia ANCOM este posibilitatea introducerii unei perioade de proba in contractele de abonament pentru servicii mobile care nu includ si furnizarea de echipamente (telefoane, tablete etc.).
- Concret, acest lucru ar insemna ca un utilizator final care contracteaza servicii mobile fara echipamente incluse si care constata, intr-o anumita perioada de timp de la contractarea serviciului (perioada de proba), ca nu poate utiliza respectivele servicii la nivelul calitativ asumat de operator (de exemplu, semnalul nu este satisfacator la domiciliul utilizatorului) sa poata denunta unilateral contractul in perioada de proba, fara plata penalitatilor de reziliere anticipata. Bineinteles, stabilirea unei perioade de proba nu ar exclude obligatia utilizatorilor finali de a plati serviciile utilizate in perioada respectiva de timp.
- Acest demers al Autoritatii vine pe fondul mai multor plangeri primite de la utilizatori in privinta calitatii serviciilor de comunicatii, ANCOM inregistrand in perioada 2015-2016 peste 300 de reclamatii pentru serviciile de telefonie mobila si aproape 100 astfel de reclamatii pentru serviciile de internet mobil. Ca toate demersurile de reglementare ale Autoritatii, si acesta va avea la baza o analiza atenta a problemelor identificate si a solutiilor optime, care vor putea fi adoptate, desigur, in urma unui proces de consultare publica„.
O alta directie de actiune pe Autoritatea o are in vedere pana in 2020 este realizarea unor harti interactive de acoperire teritoriala a retelelor de comunicatii din Romania, pentru o informare cat mai corecta a utilizatorilor telecom. Hartile interactive ale ANCOM vor permite afisarea unor detalii relevante pentru utilizatori, precum viteze de transfer de date, tehnologii disponibile, precum si nivelul calitativ al acoperirii (de baza, buna si foarte buna).
- Perioada de proba in contractele cu executare succesiva: In prima runda de consultari, opinia cvasiunanima a operatorilor a fost ca nu ar trebui sa existe asa ceva
In documentul de strategie (vezi documentul atasat) ANCOM prezinta urmatoarele detalii legate de reactiile primite de la operatori pe marginea introducerii perioade de proba:
„In prima runda de consultare, opinia cvasiunanima a operatorilor a fost ca in contractele cu executare succesiva nu ar trebui sa existe perioada de proba. Argumentele invocate imbraca intreaga plaja posibila, de la cele de natura juridica (14 zile perioada de retragere in contractele la distanta, scopul perioadei de proba nu este aplicabil acestor contracte), la cele de natura economica (costurile activarii, investitiile in conectare, impactul pe cresterea tarifelor), tehnica (complexitate logistica, portarea se realizeaza cu numere temporare) pana la lipsa de oportunitate (utilizatorii sunt informati, atractivitatea ofertei e data de subventia terminalului, riscul de abuz din partea utilizatorilor, exista alternative – contractele fara angajament sau pe baze preplatite).
Se remarca insa observatia Telekom RC, conform caruia perioada de proba ar putea viza, cel mult, contractele prin care se furnizeaza exclusiv servicii, intrucat denuntarea acestora nu ar produce prejudicii per se (daca utilizatorul achita serviciile furnizate in perioada de proba).
In opinia ANCOM, o eventuala perioada de proba ar fi atractiva mai degraba in cazul contractelor de servicii (nu ar implica dezbateri privind uzura sau deteriorarea echipamentelor furnizate) si cu precadere pe segmentul comunicatiilor mobile (in contextul incertitudinilor privind acoperirea reala cu servicii si al sensibilitatii calitatii serviciilor la numarul de clienti simultani), dar nu poate fi exclusa nici de pe segmentul comunicatiilor fixe (de exemplu, in contextul discrepantei vadite, confirmate si persistente dintre valorile maxime si cele reale, disponibile normal, ale calitatii serviciilor).
Cu toate acestea, in astfel de cazuri, au fost recent introduse mecanisme de protectie a utilizatorilor de servicii fixe in aplicarea Regulamentului privind internetul deschis, prin efectul introducerii in contracte a vitezelor minime si disponibile in mod normal. Pe de alta parte, pe segmentul comunicatiilor mobile, atribuirea de valente contractuale exclusiv pentru vitezele maxime si comercializate reduce semnificativ puterea/relevanta mecanismului de protectie a utilizatorilor introdus de Regulamentul privind internetul deschis. Ori, in realitatea retelelor mobile, disponibilitatea pe scara larga a contractelor de servicii preplatite (cu drept de retragere imediat), nu reprezinta o alternativa viabila pentru reducerea barierelor la schimbarea furnizorului pe motive privind degradarea calitatii.
Motivul consta exact in posibila atingere adusa calitatii serviciilor data de numarul de utilizatori simultani: subestimarea capacitatii retelei radio (prin raportare la numarul de utilizatori simultani intr-un sector/statie de baza) poate aparea pe parcursul executarii contractului de servicii cu executare, de exemplu urmarea unei campanii comerciale foarte competitive.
Pe baza argumentelor prezentate, ANCOM considera ca o perioada de proba in contractele de servicii mobile cu executare succesiva care exclud furnizarea de echipamente ar reprezenta un instrument demn de luat in calcul pentru reducerea barierelor la schimbarea furnizorului si stimularea cererii de servicii.”
- Evolutii si tendinte 2020
Potrivit Strategiei publicate de ANCOM, pachetele de servicii de comunicatii convergente fix-mobil vor deveni produse de masa pana in anul 2020. Utilizatorii romani vor avea la dispozitie tot mai multe servicii si aplicatii oricand, oriunde (acasa, la serviciu, in vacanta, stationar sau in miscare etc.) si pe orice echipament (calculator desktop sau portabil, tableta, telefon etc.). In egala masura, Wi-Fi-ul va deveni o obisnuinta pentru conectarea online a multiplelor echipamente terminale in majoritatea gospodariilor din Romania.
Pe masura migrarii serviciilor in online, frontierele dintre serviciile de comunicatii electronice traditionale si serviciile online (‘aplicatii’) se vor estompa. Utilizatorii se vor angaja tot mai des in comunicatie simultana printr-o varietate de echipamente si aplicatii, astfel incat servicii precum videotelefonia pe televizor sau tableta vor inlocui tot mai des clasicele apeluri vocale in familie si intre prieteni, iar teleconferinta pe laptop, multe dintre deplasarile oamenilor de afaceri.
- Despre Strategia ANCOM pentru comunicatiile digitale 2020
Analiza strategica ANCOM a fost adoptata in urma unui proces de consultare publica derulat in perioada mai-iunie 2016 si urmeaza adoptarii in 2015 a unor politici si strategii sectoriale importante pe plan national si european. Strategia ANCOM vine in contextul intrarii in vigoare a Regulamentului UE privind internetul deschis si eliminarea roaming-ului in Europa, fiind adoptata in paralel cu dezbaterile privind revizuirea cadrului european de reglementare a comunicatiilor si cu transpunerea in Romania si aplicarea in practica a masurilor privind reducerea costurilor retelelor de banda larga.