Revolutie in industrie – Robotii ajung sa lucreze alaturi de oameni, devin mai ieftini si mult mai simplu de programat
Un termen apare tot mai des in robotica. Este vorba de coboti, adica „robotii colaborativi” care sunt mult mai mici, mai ieftini, nu trebuie pusi in „custi” speciale si pot fi programati prin metode foarte simple. Tot mai multe companii, inclusiv gigantii domeniului, investesc in „coboti” si se estimeaza ca piata totala va ajunge in zece ani sa fie de 100 de ori mai mare, scrie Reuters.
Acesti coboti (collaborative robots, in engleza) sunt mult mai mici decat robotii industriali tipici, pot ridica pana la 10 kg si pot efectua operatiuni repetitive precum lipire, suidura, impachetare sau manevrare. Un mare avantaj este ca pot lucra alaturi de oameni pe bancul de lucru si nu trebuie pusi in custile speciale in care se gasesc marii roboti industriali. Vestea si mai buna este ca cei mai ieftini coboti pot costa sub 10.000 de dolari, iar media este de peste 20.000 de dolari.
Acesti roboti mici pot fi insa programati mult mai usor, fiind suficient uneori ca bratul robotic sa fie ghidat manual in functie de sarcina dorita si robotul o va repeta apoi.
Daca robotii devin tot mai ieftini si mai simplu de folosit, atunci si companiile mici si medii vor ajunge sa si-i permita si pot sa isi amortizeze costurile rapid, chiar si in mai putin de un an.
In plus, robotii industriali greoi de peste 500 kg sunt foarte scumpi si, cand este nevoie sa se schimbe tipurile de produse, multi nu pot fi re-ajustati si este nevoie de investitii mari.
Datele arata ca piata cobotilor a fost de sub 120 milioane dolari anul trecut, insa poate depasi 11 miliarde dolari in 2025.
Cele mai mari companii mondiale de robotica: ABB, Kuka, Fanuc si Yaskawa au activitati in domeniul cobotilor, insa nu de amploare. Pe domeniul cobotilor liderul este compania Universal Robots din Danemarca, cea care a inceput inca din 2009 sa produca astfel de roboti mai ieftini si practici.
Astfel de cobotii incep sa fie folositi in depozite de companiile de logistica si exista o reala nevoie la impachetat si transportat marfa.