Discursul urii: Comisia Europeana si mai multi giganti globali de media si tehnologie anunta un cod de conduita impotriva incitarii la ura in online. Acuzatii de cenzura
Comisia Europeana impreuna cu Facebook, Twitter, Youtube (Google) si Microsoft au anuntat, marti, un cod de conduita ce include o serie de angajamente ale acestor companii, pentru combaterea discursurilor de incitare la ura in mediul online din Europa, potrivit unui comunicat CE. Executivul european considera aceasta problema drept „deosebit de urgenta”, tinand cont de atacurile teroriste recente si „faptul ca grupurile teroriste utilizeaza retelele de socializare pentru radicalizarea tinerilor adepti”. Codul a starnit si critici din partea unor organizatii care cred ca este amenintata libertatea de exprimare.
Comisia preseaza de mmai multa vreme companiile ce detin retele sociale sa isi asume responsabilitati mai mari in combaterea discursului urii. Potrivit comunicatului de marti, CE si companiile mentionate au colaborat „pentru a se asigura ca discursurile de incitare la ura sunt tratate in mediul online la fel ca si in alte canale media”.
Ce angajamente isi iau intre altele companiile mentionate, prin codul de conduita anuntat marti:
- sa instituie proceduri clare si eficace de examinare atunci cand primesc notificari referitoare la discursurile online ilegale de incitare la ura, publicate pe platformele lor, asa incat sa poata elimina sau bloca accesul la astfel de continut. Pentru aceasta, ele trebuie sa instituie reguli pentru utilizatorii lor, prin care sa explice ca interzic promovarea incitarii la violenta.
- sa analizeze cu echipe specializate, in temeiul propriilor reguli de utilizare a platformei sociale, dar si, dupa caz, al legilor nationale, orice notificare valabila de eliminare a unui continut considerat ca indeamna la ura
- sa analizeze in mai putin de 24 de ore majoritatea notificarilor valabile de eliminare a discursurilor ilegale de incitare la ura si sa elimine un astfel de continut, daca e necesar
- sa-si educe utilizatorii cu privire la tipurile de continut care nu sunt permise
Codul de conduita a starnit si reactii adverse. The Verge arata, intre altele, ca European Digital Rights (EDRi), un grup de advocacy din Bruxellles, a criticat initiativa, declarand ca aceasta atribuie unor companii private atributii ce ar trebui sa revina autoritatilor ce aplica legea. Aceeasi sursa citeaza o declaratie comuna a EDRi si a altei organizatii, Access Now, care au anuntat ca se retrag de la toate discutiile viitoare pe aceasta tema, deoarece organizatiile societatii civile sunt „excluse sistematic” dela negocierile pe tema codului de conduita.
- Potrivit celor doua organizatii, prin atributiile sporite date companiilor legislatia ar fi trecuta in plan secund, iar procesul de combatere a discursului urii ar trece „in afara cadrului democratic” si ar „produce riscuri grave la adresa libertatii de expresie, in conditiile in care continutul controversat, dar legal ar putea fi sters drept rezultat” al acestui mecanism.
Vezi mai multe detalii despre codul de conduita in anuntul Comisiei Europene