Sari direct la conținut

Schimbare in MasterPlanul de Transport inainte de a fi trimis la aprobare in Parlament? Un europarlamentar roman vrea modificarea ordinii in care au fost prioritizate autostrazile din Oltenia si Moldova

HotNews.ro
Proiectele rutiere din Master Plan, Foto: MT
Proiectele rutiere din Master Plan, Foto: MT

Master Planul General de Transport – documentul strategic la care lucreaza autoritatile romane de mai bine de trei ani si care stabileste strategia pe infrastructura de transport pe urmatorii 15 ani – ar urma sa ajunga in Parlament pentru a fi aprobat printr-o lege pana la vara. Cu toate acestea, desi documentul a fost finalizat si agreat deja cu Comisia Europeana, europarlamentarul roman Marian-Jean Marinescu considera ca documentul ar trebui modificat, iar prioritatile rutiere stabilite pentru Oltenia si Moldova in urmatorii ani ar trebui schimbate cu cele programate teoretic pentru perioada 2020-2030. Eurodeputatul vrea sa se puna accent pe conexiunea cu vestul, desi proiectele vizate depasesc de trei ori valoarea autostrazilor programate sa inceapa de pe acum si pe care ar vrea sa le inlocuiasca.

Ministrul Transporturilor: „Master Planul a fost revizuit; nu mai pot fi scoase sau introduse proiecte”

Master Planul General de Transport al Romaniei a fost revizuit si, iar in perioada urmatoare va merge la Parlament pentru o aprobare printr-un proiect de lege a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, dupa o vizita oficiala a unei delegatii a Comisiei Transport si Turism (TRAN) a Parlamentului European la sediul ministerului de resort.

Ministrul spera ca MasterPlanul sa fie adoptat pana in vara, insa recunoaste ca trecerea sa prin Parlament ar putea fi ingreunata de catre parlamentari care ar putea incerca sa depuna amendamente pentru modificarea documentului si a proiectelor incluse. Chiar si asa, ministrul sustine ca trebuie lasata o rezerva in MasterPlan pentru diverse schimbari.

„Am discutat mai devreme despre gradul de flexibilitate pe care trebuie sa il aiba un document strategic, dar nu foarte mare, pentru a ne tine de principii. Inclusiv la criterii se schimba, apar poli economici noi, apar situatii geostrategice noi, trebuie sa tinem cont de acestea si sa ne lasam o rezerva in Master Plan pentru abordarea acestor schimbari. In acest context se intampla si reevaluarile despre care vorbim. E normal sa fie un proces dinamic, totul este sa nu schimbam si sa nu afectam predictibilitatea Master Planului, pentru ca sunt proiecte foarte lungi, care trebuie incepute din vreme si nu le putem schimba in fiecare an. Cum am mai spus, nu putem nici sa facem toate proiectele din orizontul 2020 in anul 2016”, a explicat ministrul.

Europarlamentarul Marian-Jean Marinescu: „Eu sper ca se vor face modificari in Master Plan. Eu cred ca exista alte prioritati cum ar fi conectarea Moldovei de Transilvania sau conectarea Olteniei de Banat”

In privinta unor schimbari la MasterPlan s-a pronuntat si europarlamentarul roman Marian-Jean Marinescu, care a sustinut ca ar trebui facute modificari in document, in dreptul zonelor sarace precum Moldova si Oltenia, iar proiectele care apar prioritare pana in anul 2020 sa fie schimbate cu cele care sunt programate intre 2020 si 2030.

Mai exact, Marinescu sustine ca pentru Moldova ar trebui sa se renunte la realizarea inca de pe acum a Drumului expres/Autostrada pe directia Nord-Sud (Ploiesti-Buzau-Bacau-PascanI) si sa se faca mai intai conexiunea Moldovei cu Transilvania, iar in Oltenia in locul autostrazii Pitesti – Craiova ar trebui prioritizata ruta Craiova – Calafat – Drobeta – Lugoj.

„Eu sper ca se vor face modificari in Master Plan, de fapt in Programul Operational Infrastructura Mare, pentru ca acolo este lista de prioritati, pentru ca este nevoie ca regiunile sarace, nord-est si cea de sud-vest, adica nordul Moldovei si Oltenia, sa primeasca banii de coeziune pentru a se dezvolta, adica sa se indeplineasca tinta. Sper sa existe aceste schimbari si sper ca si standardele de cost sa se schimbe, pentru ca, in opinia mea, ceea ce a propus consultantul este exagerat. Este o opinie, comparand aceste costuri cu costurile altor state membre”, a spus Marinescu.

Marinescu: „In Moldova, pe ruta Nord-Sud, deja exista un drum semi-expres” / DN 2, drum national cu 1 banda si jumatate pe sens, in topul celor mai aglomerate si periculoase din tara

„POIM stabileste lista de prioritati, Master Planul este o strategie pana chiar dupa 2030, deci cred ca discutia acolo se poate duce altfel, pentru ca acolo trebuie sa arati pe unde vrei sa ai cale ferata si autostrada si, eventual, o programare in timp. Insa, POIM decide ce proiecte de infrastructura se vor finanta in 2014-2020. Daca va uitati in acest program, acum se pot finanta proiecte de pe Coridorul IV. Sunt trecute proiectele de pe Coridorul IV, care inseamna Sibiu – Pitesti si zonele care nu au fost terminate in exercitiul financiar trecut. Si mai este un singur proiect, un drum expres de la Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau. Eu cred ca exista alte prioritati inaintea acestui drum expres – nu vad utilitatea acestui drum expres – cum ar fi conectarea Moldovei de Transilvania sau conectarea Olteniei de Banat, ceea ce inseamna conectarea acestor doua regiuni sarace cu Europa. Nu ajung fondurile, bineinteles, dar asa cum ajung pentru un drum expres Ploiesti-Bacau, existand deja un drum semi-expres in aceasta zona (n.r. DN2), poate sa se faca intr-o alta zona”, a explicat el.

Fluxurile de trafic rutier in Romania

Fluxurile de trafic rutier in Romania

Foto: MT

Cu toate acestea, trebuie precizat ca DN2 nu este decat un drum national cu o banda si jumatate pe sens (n. cu un acostament mai lat), trece prin toate satele de pe parcurs, dispune de centuri ocolitoare doar in cazul catorva orase, iar datele de trafic il plaseaza in topul drumurilor aglomerate din tara si in topul celor mai periculoase rute din punct de vedere al accidentelor. (vezi foto alaturat)

In MasterPlan, ruta Nord-Sud in Moldova ar urma sa se realizeze printr-un drum expres sau o autostrada pentru care se intentioneaza revizuirea Studiului de Fezabilitate inca din acest an. Proiectul este estimat la circa 1,3 miliarde de euro – de la Ploiesti pe ruta Buzau – Bacau – Pascani.

Drum expres sau autostrada in Moldova, pe ruta Nord-Sud = 1,3 mld euro < – > Autostrada Iasi – Targu Mures = 4 mld euro

O schimbare de prioritati, asa cum doreste Marinescu, in care autostrada Iasi – Targu Mures ar lua locul rutei Nord-Sud in Moldova ar pune probleme pe partea financiara, avand in vedere costul sau estimat la circa 4 miliarde de euro.

In afara de schimbarea prioritatilor rutiere in Moldova, europarlamentarul roman – fost prefect si deputat de Dolj – sustine ca si in Oltenia ar trebui revizuite ordinea proiectelor astfel incat legatura Craiova cu podul Calafat-Vidin si mai departe spre Lugoj ar trebuie sa fie inaintea proiectului de autostrada dintre Craiova si Pitesti.

Autostrada Pitesti – Craiova – 0,9 mld euro < – > Drumul expres Craiova-Drobeta-Lugoj = 2 mld euro

Autostrada Pitesti-Craiova apare in MasterPlan, in lista de prioritati, cu un cost estimat la circa 900 de milioane de euro, insa realizarea ei in urmatorii cinci-sapte ani tine de scenariul optimist al MPGT-ului, acela in care autoritatile romane pot accesa fonduri din imprumuturi externe de circa 8 miliarde de euro, scenariu din ce in ce mai putin fezabil. Altfel, proiectul este programat in urmatorul exercitiu financiar.

Legatura Craiova – Drobeta – Lugoj e gandita ca un Drum expres, cu orizontul de finantare 2030 si cu un cost cumulat estimat la circa 2 miliarde de euro, de doua ori mai mult decat proiectul Craiova-Pitesti pe care l-ar inlocui in lista de prioritati conform viziunii eurodeputatului roman.

Banii pe care ii are Romania la dispozitie pentru marile proiecte rutiere pana in 2020 ajung doar pentru Pitesti-Sibiu, Ploiesti-Buzau-Bacau si modernizarea centurii sud a Capitalei

Scenariul pesimist din MPGT pana in 2020

Scenariul pesimist din MPGT pana in 2020

Foto: Hotnews

In contextul discutiilor pe partea financiara trebuie precizat ca, in varianta actuala a strategiei de implementare a proiectelor rutiere din Master Plan, resursele financiare sunt limitate doar la fondurile europene si alocarile bugetare.

Astfel, din banii pe care Romania ii va avea la dispozitie in perioada aferenta exercitiului financiar european 2014-2020, singurele mari proiecte rutiere care pot fi integrate – dincolo de cele la care se lucreaza in prezent si nu au fost inca finalizate – sunt: autostrada Pitesti-Sibiu, centura sud Bucuresti (modernizare la 4 benzi) si Drumul expres/Autostrada pe relatia Nord-Sud in Moldova (pe ruta Ploiesti-Buzau-Bacau). – vezi foto alaturat

Restul proiectelor majore pe rutier, conform MasterPlanului, ar urma sa fie programate pentru urmatorul exercitiu financiar european, dupa 2020.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro