Business Report: Care sunt cele mai ieftine credite ipotecare; STS a dat contracte de 218 milioane de euro in perioada 2007-2015. Cine a primit cei mai multi bani; Romania, fruntasa la scumpirea carburantilor. Cu cat s-au majorat preturile in UE
Care sunt cele mai ieftine credite ipotecare. Anii in care ne-am asumat riscul valutar si am luat de la banci credite ipotecare in euro, pentru ca erau mai ieftine ca cele in monenda nationala, au apus. Acum imprumutul in lei este mult mai avantajos. ROBOR, dobanda in functie de care se calculeaza costul imprumuturilor in lei, este la minim istoric, respectiv 0,78%. Analistii spun ca trendul de ieftinire se va mentine cat vor fi bani in piata si inflatie scazuta. Si decizia BNR de a reduce dobanda de politica monetara a avut un rol decisive in ieftinirea creditarii. Dobanda cheie este astazi de 1,75%, un minim istoric. De asemenea, bancherii se asteapta ca volumul imprumuturilor acordate persoanelor fizice sa creaca cu doua cifre in acest an. „Creditarea persoanelor fizice va inregistra un ritm de crestere cu doua cifre in 2016 la nivelul pietei romanesti, pe fondul factorilor financiari favorabili precum reducerea TVA, dar si al apetitului mai ridicat pentru consum al populatiei tinere”, declara, la sfarsitul anului trecut, vicepresedintele BCR pentru retail si private banking, Dana Demetrian, scrieCapital.ro.
STS a dat contracte de 218 milioane de euro in perioada 2007-2015. Cine a primit cei mai multi bani. Serviciul de Telecomunicatii Speciale a acordat contracte de 218 milioane de euro, prin Sistemul Electronic de Achiztii Publice, in utimii noua ani. Lista beneficiarilor contine, previzibil, nume grele din industria telecom, dar vine sicu o surpriza: din primele 10 cele mai mari contracte, sase au fost acordate fara licitatie, iar patru dintre ele au ajuns la aceeasi firma. Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), a incheiat contracte de achizitii de bunuri si servicii in valoare de 660 de milioane de lei si 60 de milioane de euro, in perioada 2007-2015, potrivit datelor de pe portalul data.gov.ro, unde sunt stranse toate contractele atribuite prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Aplicand un curs mediu de 4,16 lei, aferent perioadei 2007-2015, rezulta ca, in total, STS a cumparat prin SEAP bunuri si serviicii in valoare de 218 milioane de euro, anuntaEconomica.net.
Taxa pe Coca-Cola, Pepsi, Sprite. In incercarea de a combate obezitatea, guvernul britanic a anuntat ca intentioneaza sa impuna, in urmatorii doi ani, o taxa pe bauturile racoritoare cu zahar. Taxa ar urma sa se aplice diferentiat, in functie de continutul de zahar, iar la plata taxei vor fi luate in considerare inclusiv sucurile naturale de fructe si bauturi dulci pe baza de lapte. Daca cei care militeaza pentru un stil de viata sanatos s-au bucurat la aflarea vestii, nu aceeasi reactie au avut-o cei care produc bauturi pe baza de zahar. Simpla idee ca ar trebui sa plateasca si o taxa pentru continutul de zahar i-a revoltat pe producatori, caci ii obliga sa isi mareasca costurile. Ei spun ca taxa nu face altceva decat sa duca la pierderea de locuri de munca. In plus, ameninta ca vor actiona in instanta guvernul britanic, daca legea se va aplica, informeazaDigi24.ro.
„Clasa de mijloc la sate”: Planul guvernului, schemele de sprijin, tintele asumate. Prim-ministrul Dacian Ciolos a lansat luni, in cadrul vizitei in judetul Alba, „Pachetul de masuri pentru dezvoltarea clasei de mijloc la sate”, impreuna cu viceprim-ministrul Vasile Dincu si ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Achim Irimescu. Pentru a deveni functional, planul are, insa, nevoie de legislatie, capacitate de absorbtie a fondurilor si o mica revolutie administrativa. Pachetul prevede multe masuri concrete, pe langa solutii de dezvoltare economica generale pentru clasa de mijloc la sate, prin valorificarea fondurilor europene, simplificarea legislativa, implementarea masurilor deja existente introduse de reforma Politicii Agricole Comune (orientate spre agricultura de mijloc) si implementarea unor masuri noi, scrieCursdeguvernare.ro.
Romania, fruntasa la scumpirea carburantilor. Cu cat s-au majorat preturile in UE. Cresterea cotatiilor produselor petroliere din ultimul timp s-a simtit imediat la pompe in Romania. In ultimele doua saptamani, carburantii au intrat intr-o avalansa a scumpirilor, majorari de pret fiind efectuate constant, la una-doua zi le. Petrolistii spun ca la baza acestor cresteri de pret stau valorile internationale ale benzinei si motorinei, dar ultimele date publicate de Comisia Europeana arata ca suntem in fruntea Uniunii Europene la scumpiri. Potrivit datelor cuprinse in Oil Bulletin, publicate de Comisia Europeana si analizate de Evenimentul zilei, in perioada 7 – 14 martie pretul mediu al benzinei si al motorinei din Romania, pentru toti operatorii, a inregistrat unele dintre cele mai mari rate de crestere din UE. Chiar daca procentele de scumpire nu sunt semnificative, ele confirma inca o data tendinta cu care ne-am obisnuit: in Romania, suntem printre primii la scumpiri si printre ultimii cand vine vorba de ieftiniri, anuntaEVZ.
Mercedes-Benz GLC Coupe – O noua imagine teaser. Mercedes-Benz a publicat o noua imagine teaser cu viitorul GLC Coupe. Modelul producatorului german este programat sa debuteze oficial in cadrul Salonului Auto de la New York, eveniment care isi va deschide portile incepand cu 23 martie. SUV-ul coupe al constructorului din Stuttgart va incerca sa fure din publicul castigat cu greu de BMW X4. Conform oficialilor germani, viitorul GLC Coupe va fi unul dintre cele mai sportive SUV-uri de pe piata. Desi nu este nimic oficial, suntem 100% siguri ca propulsoarele vor fi imprumutate de pe GLC. Acelasi lucru poate fi spus si despre gama de tehnologii. Varful de gama va fi reprezentat de versiunea AMG GLC 63 Coupe, varianta care ar trebui sa ajunga pe piata in 2017. Pana atunci, fanii vor putea alege versiunea „civila” AMG GLC 43 Coupe care va integra propulsorul V6 de 3,0 litri, informeazaAuto-Bild.ro.
Trei miliarde de euro, pierdute din banii UE pentru Infrastructura. Romania pierde 3 miliarde de euro din banii UE 2014-2020, destinate Infrastructurii, pentru ca guvernele anterioare nu au reusit sa cheltuiasca corect si la timp sumele alocate de UE din 2007 pana in 2013. 74 de proiecte vechi si neterminate la timp vor primi bani din noile alocari. Mai mult, parte dintre acestea au probleme de legalitate, care blocheaza orice plata de la CE. Infrastructura, una dintre cele mai mari probleme ale Romaniei, nu poate fi rezolvata nici atunci cand se primesc bani gratis pentru constructia de drumuri si autostrazi. Absorbtia pe Programul Operational de Transport pentru perioada 2007-2013 este de doar 62%. Respectiv dintr-un total de 4,28 de miliarde de euro, s-au cheltuit abia 2,6 miliarde de euro. In total, vorbim de aproximativ 100 de proiecte de drumuri si autostrazi care au fost finantate din bani UE. Aproape toate nu au fost finalizate la timp. Si vorbim si de proiecte de Infrastructura de apa si canal finantate prin Programul Operational de Mediu care ingroasa lista incompetentei statului cand vine vorba de implementarea si absorbtia de bani UE, scrieCapital.ro.