Portrete din multime. Andreea Litescu, pilot pe Airbus 320: Cand te urci la mansa unui avion esti pilot, indiferent daca esti femeie sau barbat
Pentru Andreea totul a inceput acum 14 ani in Pitesti, la aerodromul Geamana unde a vazut pentru prima data un avion acrobatic decoland. A stiut de atunci ca vrea sa devina pilot. Acum are 6300 de ore de zbor pe diferite tipuri de aeronave si crede ca aviatia merita orice efort si fiecare clipa petrecuta la 12000 de m este absolut minunata.
Povesteste-ne despre drumul spre aceasta meserie. De unde vine iubirea pentru zbor?
Totul a inceput acum 14 ani in orasul meu, Pitesti, la aerodromul Geamana unde am vazut pentru prima data un avion acrobatic decoland. De atunci am stiut ca vreau sa devin pilot si le-am spus parintilor mei despre acest gand. Au trecut foarte multi ani de atunci, dar sunt foarte fericita ca am luat aceasta decizie. Astazi zbor la Wizz Air pe Airbus 320 si sunt Base Captain (Sef de baza) pentru cei 100 de piloti de pe baza Otopeni si cele 7 aeronave.
Cum au reactionat prietenii si familia in momentul in care le-ai spus ca asta vrei sa faci in viata?
Prima data cand le-am spus parintilor au crezut ca este doar inca o idee ca multe altele pe care le mai aveam la 17 ani, dar fiind alaturi de mine mereu, m-au sustinut din prima clipa. Prietenii de atunci erau de fapt colegii de liceu care mereu stiau ca sunt mai diferita si mereu fac altceva, dar au fost mereu langa mine. Majoritatea prietenilor sunt astazi din aviatie si toti ne intelegem si ne sustinem in ceea ce facem.
Cate ore de zbor sunt necesare pentru a aplica pentru o slujba ca a ta? Cate ore ti-ai petrecut in aer de cand ai inceput sa pilotezi? Iti amintesti primul zbor?
Pentru a putea profesa ca pilot este nevoie in primul rand de a trece examenul medical si apoi inceperea cursurilor de zbor pana la nivelul de CPL (Comercial Pilot License) si ATPL cursuri de teorie. Este nevoie de aproximativ 200 de ore de zbor pentru a putea incepe ca si copilot intr-o companie aeriana. Momentan am 6300 de ore de zbor pe diferite tipuri de aeronave: Boeing 737 si Airbus 320, precum si pe elicoptere. Primul zbor a fost la aerodromul Geamana langa Pitesti si bucuria pe care am simtit-o atunci m-a facut sa aleg aviatia ca si cariera.
De ce nu sunt mai multe femei care piloteaza avioane?
Momentan sunt din ce in ce mai multe femei care piloteaza avioane de linie de diferite tipuri ,precum si elicoptere. Cred ca in timp vom avea tot mai multe fete care vor alege sa piloteze pentru ca este o meserie intr-adevar spectaculoasa.
Ti-a fost mai greu pentru ca esti femeie?
Cand te urci la mansa unui avion esti pilot, indiferent daca esti femeie sau barbat. Cel mai important este sa vrei cu adevarat sa faci asta.
Ai avut urgente medicale sau evenimente neprevazute in timpul zborului? Daca da, cum s-au rezolvat?
Fiecare pilot de linie este testat si pregatit la fiecare 6 luni in simulator pentru orice situatie de urgenta care poate sa apara in timpul unui zbor, dar din fericire nu am avut pana acum nicio situatie de acest gen. Urgente medicale au mai fost de-a lungul anilor si cel mai important este sa aterizezi cat mai repede pe un aeroport unde pasagerul respectiv poate sa primeasca ingrijiri medicale cat mai repede.
Povesteste-ne un moment inedit din cariera ta.
Cu siguranta cel mai frumos moment a fost cand am devenit commandant la Wizz Air pe Airbus 320 in anul 2013. Prima cursa a fost pe aeroportul Luton (Londra) si imi aduc aminte ca a fost un sentiment de implinire sa devin comandant dupa atatia ani de zbor si munca. Wizz Air mi-a oferit sansa sa ajung comandant si Base Captain pentru una dintre cele mai mari baze, Otopeni, ceea ce este extraordinar.
Daca ar fi sa zbori azi spre o destinatie de vacanta, ce ai alege?
As zbura imediat catre Male, Maldives si apoi as lua o barca catre o insula unde sa ma relaxez cateva zile pe o plaja superba.
Ce sfaturi practice ai transmite pentru femeile care vor sa devina piloti?
Sa se bucure de fiecare moment petrecut in avion pentru ca acela o sa fie biroul si casa lor pentru mult timp. Sa respecte aviatia si oamenii care sunt implicati in acest domeniu. Sa lupte mereu pentru orice vis oricat de imposibil ar parea pentru ca nimic nu este usor in viata, dar aviatia merita orice efort si fiecare clipa petrecuta la 12000 de m este absolut minunata.
Ce i-ai spune unei persoane careia ii este teama sa zboare?
Sa stie ca noi pilotii suntem acolo pentru a ii duce in siguranta la destinatie si suntem pregatiti si testati periodic pentru a face asta in cele mai bune conditii.
Cum iti imbini viata personala cu viata profesionala ? Cat timp liber ai?
Avand foarte multi prieteni din aviatie de cele mai multe ori viata personala este legata tot de zbor. De asemenea imi place sa merg la munte, sa calatoresc cat mai mult si sa ma bucur de fiecare zi petrecuta cu familia sau prietenii, iar de cand a aparut Nor in familia noastra (un pui de Samoyed) ador sa ies la plimbari lungi cu el prin natura.
Citeste si celelalte episoade: