Amendamente "fara numar" pe bugetul Transporturilor: Parlamentarii au cerut dublarea bugetului de investitii cu alocari fanteziste, insa au votat "doar" jumatate. Verdictul final, in plenul Parlamentului
Parlamentarii au votat vineri bugetul Transporturilor pe 2016 si au depus peste 70 de amendamente, toate cerand finantari suplimentare pentru noi proiecte sau majorari substantiale in cazul unora deja bugetate. In total, valoarea ceruta in plus prin amendamente ajunge la peste 9,7 miliarde de lei, mai mult chiar si decat intreg bugetul Transporturilor alocat investitiilor. La final, au fost adoptate in bloc „doar” circa 30 de amendamente care, daca ar fi aprobate in comisia de buget si votate in plen, ar mari bugetul Transporturilor cu aproape 4,7 miliarde de lei. Chiar daca unele amendamente au sens si propun modificari benefice in buget, majoritatea amendamentelor depuse de parlamentari nu tin cont de realitate si intra la categoria actiunilor electorale.
Parlamentarii comisiilor de transport au votat vineri proiectul de buget al Ministerului Transporturilor pe anul 2016, insa nu si fara amendamente. La sedinta au fost depuse peste 70 de amendamente, dar doar jumatate din ele au si fost sustinute in cadrul sedintei.
In total, valoarea suplimentara a celor peste 70 de amendamente ajunge la circa 9,7 miliarde de lei, conform calculelor HotNews.ro, adica mai mult decat intreg bugetul Transporturilor alocat investitiilor (9,1 miliarde lei).
Cele peste 30 de amendamente adoptate, insa, adauga „doar” circa 4,7 miliarde de lei peste bugetul deja alocat. Amendamentele vor merge la discutii in comisia de finante si buget, cea care va decide in cele din urma daca exista banii necesari ca ele sa fie admise. Votul final se va da in plenul Parlamentului, miercurea viitoare cand se va tine sedinta de aprobare a Bugetului pe 2016.
Amendamente realiste vs. amendamente fanteziste
Unele din amendamentele depuse de parlamentari au vizat fie proiecte ce deja au o alocare bugetara, fie proiecte care nu apar deloc in lista proiectelor din Minister pentru anul 2016.
O parte din parlamentari au depus amendamente care cer sume fanteziste pentru proiecte care din motive obiective nu pot fi facute, avand in vedere ca lipsa banilor afecteaza pana si proiectele europene ce se afla in acest moment in executie. Astfel, un amendament depus de deputatul Aurel Niculae-PSD (UNPR) cere 220 de milioane de euro pentru un nou pod peste Dunare la Calarasi, in timp ce un alt amendament depus de deputatul Dorin Silviu Petrea-PSD (UNPR) solicita 100 de milioane de euro pentru ‘realizarea studiului de fezabilitate, proiect si utilitati pentru proiectul „Sistemul Urban Braila Galati”.’
Alt amendament, depus de o serie de parlamentari UDMR, cere mai bine de 500 de milioane de lei pentru drumul expres Petea-Satu Mare-Baia Mare, desi in Master Plan acest proiect este planificat dupa 2020. Tot parlamentarii UDMR au depus o serie de alte amendamente, toate concentrate pe infrastructura din Transilvania, in care au cerut suplimentar nu mai putin de 2,1 miliarde de lei.
Pe de alta parte, au fost depuse si alte amendamente ce au sens si ar fi binevenita aprobarea lor, mai ales ca nu ar angaja niste sume suplimentare exerobitante, nerealiste.
Spre exemplu, unul din amendamente, depus de deputatul Alexandru Nazare (PNL), cere 4 milioane de lei pentru realizarea studiului de fezabilitate de modernizare a Garii de Nord din Bucuresti, cea mai mare gara din tara, aflata acum intr-o stare precara.
Alt amendament, depus tot de Nazare, cere 150 de milioane de lei pentru proiectul Podului peste Dunare de la Braila, proiect al carui Studiu de Fezabilitate va fi finalizat la inceput de 2016 si care nu are alocat suma necesara pentru a incepe lucrarile in anul ce urmeaza. Amendamentul cere o suma care ar acoperi, practic, avansul lucrarilor. Proiectul e prins in MasterPlanul pentru Transporturi.
Un alt amendament realist, depus de deputatul ALDE, Constantin Galan, cere alocarea a 50 de milioane de lei pentru soseaua de centura Radauti (fata de alocarea originala din buget de 20 milioane lei), un proiect al carui contract a fost semnat in 2011 dar care, din lipsa finantarii, nu a intrat in executie nici pana azi, desi orasul este tranzitat constant de camioane si tiruri care deservesc fabricile din zona.
Vezi aici lista tuturor amendamentelor depuse de parlamentari inaintea sedintei.(Nota: in timpul sedintei au fost introduse cateva amendamente suplimentare). Amendamentele votate, mai jos.
Amendamentele sustinute si aprobate in comisia din Parlament la bugetul Transporturilor pe 2016:
– 50.000 mii lei pentru continuarea lucrarilor de executie la obiectivul „Centura municipiului Radauti”, judetul Suceava.
– 10.000 mii lei penru finantarea constructiei autostrazii „Oltenia” Lugoj-Craiova
– 220 milioane euro pentru finantarea lucrarilor de constructie a podului peste Dunare de la Calarasi, Romania, la Silistra, Bulgaria.
– 50 milioane euro – pentru realizarea drumului expres Braila-Galati
– 50 de milioane euro – pentru realizarea centurii ocolitoare a municipiului Braila
– 50 de milioane euro – pentru realizarea centurii ocolitoare a municipiului Galati
– 100 milioane euro – pentru realizarea studiului de fezabilitate, proiect si utilitati pentru proiectul „Sistemul Urban Braila Galati”
– alocarea sumei necesare pentru realizarea studiului de fezabilitate, proiect si executie pentru realizarea autostrazii Targu-Mures – Iasi-Ungheni / Un amendament comun atasat in timpul sedintei stabileste suma de 50 de milioane de lei.
– 90.000 mii lei pentru modernizarea DN 7D Cainenii Mari – Perisani
– 70.000 mii lei pentru finantarea obiectivului 1122-Pasaj suprateran pe DJ 602 Centura Bucuresti Domnesti.
– 200.000 mii lei pentru obiectivul de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni”.
– 150.000 mii lei pentru obiectivul de investitii „Magistrala IV – Metrou”.
– 89.711 mii lei pentru obiectivul „Modernizare DN 28B Targu Frumos – Botosani”, Judetul Botosani.
– 4.000 mii lei in anul 2016 pentru proiectul „Studiu de fezabilitate modernizare Gara de Nord”
– 150.000 mii lei in anul 2016 pentru drumul expres Constanta – Tulcea – Braila (+ Pod peste Dunare), Faza I – Pod peste Dunare + reabilitare Ovidiu – Tulcea (109 km).
– 20 mil. lei – Reactualizarea Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitesti.
– 82.000 mii lei pentru reabilitarea DN 25 Galati-Tecuci, jud. Galati.
– Alocarea fondurilor necesare pentru modernizarea si extinderea DN 1A si constructie centura ocolitoare Valenii de Munte, Prahova
– 20 mil euro – Varianta de ocolire a municipiului Satu Mare
– 10 mil euro – Varianta de ocolire a orasului Alesd Sud
– 22 mil euro – Largire la 4 benzi DN 7, Baldana-Titu km 30+950-52+350, jud. Dambovita
– 22 mil euro – Modernizare DN 71, Baldana-Targoviste+Sinaia km 0+000-44+130; km 51+041-109+905
– 22 mil euro – Modernizare DN 52 Alexandria-Turnu Magurele km 1+350-44+600
– 1,1 mil. euro – Varianta de ocolire a municipiului Slatina
– 3,3 mil euro – Modernizare DN 72 Gaesti-Ploiesti km 0+000-76+180
– 20 mil euro – Modernizare Transfagarasan
– 43 milioane lei – Drumul expres (?) – Pitesti – Craiova
– 90 mil. lei – DN74
– 50 mil. lei – DN75
Bugetul la Transporturi: Mai mic decat in 2015 / Probleme la autostrazile pe bani europeni aflate in executie
Bugetul destinat Transporturilor e mai mic decat cel executat in 2015 cu circa 7,6%, adica 11,9 miliarde lei, fata de 12,8 miliarde lei. Din acestia, circa 9,1 miliarde de lei sunt trecuti la capitolul „Investitii publice”.
Marile probleme apar in dreptul celor mai importante autostrazi pe care le Romania le construieste in prezent si care sunt finantate pe bani europeni – autostrazile A1 Lugoj – Deva si A10 Sebes – Turda – risca sa fie intarziate substantial din cauza ca in proiectul de buget pe 2016 au primit mult mai putini bani decat ar fi necesar ca ele sa fie continuate in ritm sustinut.
HotNews.ro a scris pe larg desprea aceasta problema, iar autoritatile au decis sa ia masuri. Ministrul Costescu a declarati miercuri, dupa aprobarea bugetului in Guvern, ca a gasit o solutie pentru finantarea suplimentara cu 2 miliarde de lei a bugetului, in cursul anului 2016, in masura in care lucrarile avanseaza intr-un ritm sustinut. Banii vor fi virati dintr-un fond aflat la dispozitia Ministerului Finantelor.