Ministrul Transporturilor, despre problemele la autostrada Orastie – Sibiu Lot 3: Avem nevoie de studii geo serioase si o solutie definitiva. Astept raportul Corpului de Control si vom merge pana la capat
O portiune din Lotul 3 al autostrazii Sibiu – Orastie, inchis traficului rutier de mai bine de o luna din cauza degradarilor aparute la nici un an de cand a fost inaugurata, a fost excavata complet de catre constructor si va trebui reconstruita. Ministrul Transporturilor, aflat in vizita pe santier, a sustinut ca pentru zona afectata e nevoie de „expertize serioase, de studii geologice, si vreau ca de data aceasta sa avem o solutie corecta si definitiva”. Ministrul a anuntat ca a convocat la Bucuresti proiectantul autostrazii pentru a prezenta solutiile.
„Am vrut sa vad personal cum stau lucrurile pe Sibiu-Orastie. Sper ca, asa cum a anuntat si CNADNR, sa fie vorba de greseli de executie care sa fie remediate cat mai repede si cat mai responsabil, de data aceasta. Stiu ca demolarea nu este ce ne doream, insa pentru siguranta autostrazii, pentru siguranta oamenilor, trebuie sa stim exact ce este acolo, avem nevoie de expertize serioase, de studii geologice, si vreau ca de data aceasta sa avem o solutie corecta si definitiva”, a declarat Iulian Matache, ministrul Transporturilor.
„Am convocat proiectantul autostrazii, luni, la Bucuresti. Vreau o analiza a situatiei si vreau solutii. Dupa adoptarea solutiilor, vreau un calendar care sa fie respectat cu strictete pentru ca si asa am pierdut deja mult. Asta din punct de vedere tehnic.
In acelasi timp, am dispus un control, dupa cum cunoasteti. Astept raportul Corpului de Control, urmand sa luam masurile care se impun si vom merge cu acestea pana la capat”, a mai spus Ministrul.
Lotul 3, parte a proiectului Orastie – Sibiu inceput in 2011 (cu studiile de fezabilitate realizate inca dinainte), este una din autostrazile realizate cu 85% fonduri europene nerambursabile din exercitiul financiar 2007 – 2013, exercitiu a carui perioada de accesare se incheie la finele acestui an. In contractul de finantare, conform ultimului act aditional agreat cu oficalii europeni, valoarea contributiei nerambursabile in cadrul acestui proiect este de 1,64 miliarde lei (cca. 370 mil. euro).
Totusi, Romania ar putea fi obligata sa returneze toata contributia nerambursabila primita de la UE, daca intreaga autostrada de la Sibiu la Orastie ce face obiectul contractului de finantare nu este functionala pana pe 31 decembrie 2016.
Cu alte cuvinte, daca lucrarile de reparatie si reconstructie nu vor fi realizate sau se vor prelungi, iar autostrada nu va fi complet functionala, statul roman va trebui sa returneze banii primiti de la CE.
O solutie ar fi „fazarea” Lotului 3 pe noul exercitiul financiar european. Mai e posibil?
O posibila solutie insa ar putea fi tratarea Lotului 3 ca un proiect separat de restul autostrazii Orastie – Sibiu, si „fazarea” sa in noul ciclu financiar 2014 – 2020, castigandu-se astfel mai mult timp pentru a putea remedia problemele si de a nu plati toata nota din buzunarul statului roman, au mai explicat sursele HotNews.ro.
De altfel, ideea fazarii a fost prezentata de catre CNADNR inca din luna iunie la Comitetul de Monitorizare POST, insa de atunci si pana acum nu s-a mai realizat nimic in acest sens.
Pe de alta parte, desi pare cam singura solutie viabila in acest moment, o eventuale „fazare” a Lotului 3 ar putea sa nu mai fie aprobata de Comisia Europeana, avand in vedere ca finele lunii septembrie era termenul limita pana la care autoritatile romane trebuiau sa propuna proiectele propuse spre „fazare” in noul exercitiu.
Sursele HotNews.ro au subliniat ca in acest moment „fazarea” Lotului 3 din Orastie – Sibiu in noul exercitiu financiar european se contureaza a fi singura solutie viabila in care Romania sa nu fie nevoita sa returneze din banii europeni incasati si ar permite si extensia de timp necesara ca intreg proiectul sa fie corectat si reabilitat acolo unde sunt probleme.
Asociatia Pro Infrastructura: Proiectul trebuie fazat de urgenta pentru a nu pierde fondurile europene
Fazarea proiectului este sustinuta si de catre Asociatia Pro Infrastructura (API) care considera totusi ca, pentru rezolvarea problemelor pe Lotul 3, e nevoie de o expertiza serioasa si apoi contractarea de urgenta a lucrarilor de reabilitare.
„In momentul de fata se contureaza un risc major, cel al pierderii finantarii europene pentru intreaga autostrada Orastie-Sibiu, nu doar pentru lotul inchis. Discutam despre aproape 370 milioane de euro. Nu putem asista pasivi si doar sa emitem comunicate de presa o data pe saptamana, sa aruncam vina intre constructor si CNADNR si sa facem dezbateri la ceas de seara. Este momentul unei actiuni hotarate pentru ca lucrurile se pot inca repara”, a declarat pentru HotNews.ro Catalin Drula, vicepresedintele Asociatiei Pro Infrastructura.
„Solutia asa cum o vedem noi are doua componente, ambele urgente: In primul rand, pentru a nu pierde fondurile europene, proiectul trebuie fazat asa cum s-a decis la Comitetul de Monitorizare al POS-T de anul acesta. Toate partile implicate, CNADNR-ul, Autoritatea de Management POST, ministerele de care tin, trebuie sa se puna la masa si sa lucreze la documentatia necesara pentru a se realiza fazarea acestui proiect.
In al doilea rand, trebuie demarata de urgenta o expertiza serioasa, nu ca cele realizate pana acum de firme cu un sigur angajat, care sa identifice solutiile de consolidare necesare pentru ca alunecarile de teren sa fie permanent stabilizate. Aceasta expertiza va costa probabil de ordinul sutelor de mii de euro, trebuie studii geologice serioase si experti internationali care sa vina cu solutiile corecte pentru acea zona. Pe baza acestei expertize trebuie contractate lucrarile necesare in regim de urgenta”, a mai spus vicepresedintele API.
Autostrada inchisa si „demolata” la nici un an de la deschiderea traficului
Lotul 3 (22 km) din autostrada A1 Sibiu – Orastie este de mai bine de o luna inchis circulatiei pentru reparatii dupa ce in mai multe puncte calea de rulare s-a fisurat si au aparut denivelari care ar putea pune in pericol soferii. Masura a venit la mai putin de un an dupa ce autostrada a fost deschisa circulatiei, desi nu toate lucrarile – in special cele de consolidare – erau finalizate.
Inagurarea a fost facuta de ministrul Transporturilor de atunci, Ioan Rus, impreuna cu premierul Victor Ponta, chiar cu doua zile inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale in Ponta candida, fapt ce a dat nastere la mai multe speculatii.
Dupa inchiderea circulatiei la inceputul lunii septembrie, testele in zona km 60 unde mai multe fisuri in asfalt au aparut inca din 2014 au aratat ca sub corpul autostrazii terenul era imbibat cu apa si ca se impune reconstructia in acel punct.
Intre timp, constructorul italian Salini – Impregilo a excavat deja pe circa 200 de metri si a „demolat” tot corpul autostrazii (vezi foto), urmand ca in zilele ce urmeaza sa propuna un proiect tehnic cu solutiile de reconstruire a autostrazii.