Moise Guran: Nu trebuie sa strici natia la creier ca sa faci tu puncte de audienta
„Lumea televiziunilor de stiri finantate din interes politic ce poarta in spate contracte publice a inceput usor, usor sa moara”, crede Moise Guran, realizatorul emisiunii Biziday. El explica modul de lucru al echipei sale, la emisiunea ce debuteaza luni la Digi24, dupa ce a incheiat in vara colaborarea cu TVR: „Sigur ca e important sa ai si audienta, dar stiti ceva, daca nu vrei sa te imbogatesti maine ai tot timpul inainte ca sa construiesti o audienta curata. Nu trebuie sa strici natia la creier ca sa faci tu GRP-uri” (gross rating points/puncte de audienta, moneda de schimb in publicitatea TV – n.red.).
- Primul sezon Biziday la Digi24 incepe luni, de la ora 22.00. Postul de stiri isi lanseaza acum grila de toamna, in care au fost atrasi intre altii, pe langa Moise Guran, si Cristian Tudor Popescu si Cristian Parvulescu.
- Moise Guran a raspuns pe e-mail intrebarilor HotNews.ro legate de emisiunea sa si colaborarea cu Digi24
Rep.: La Digi24, Biziday va fi un proiect aparte in peisajul media: o echipa externa va face, pe banii atrasi de ea din publicitate, un program la un post care nu depinde de publicitate. Ba chiar se mandreste cu acest lucru si-l aduce ca argument pentru independenta postului. Care va fi mai precis, modelul de lucru si modelul de business la Biziday/Digi24?
Moise Guran: Acelasi ca si la TVR. Nu vad ce e asa mare minune. Nu echipa de jurnalisti finanteaza proiectul ci o echipa de productie si vanzare de publicitate ce pune in valoare tocmai prestigiul produsului jurnalistic si chiar independenta lui. Poate nu va dati seama, dar acesta este viitorul. Lumea televiziunilor de stiri finantate din interes politic ce poarta in spate contracte publice a inceput usor, usor sa moara. Hotnews nu se finanteaza tot din publicitate? Iar echipa Biziday este deja integrata in redactie si lucreaza ca o sectie a Digi24.
Rep.: Ce public-tinta vizeaza Biziday la Digi24, post complet diferit de Antene sau de TVR inclusiv din punct de vedere al publicului atins/vizat? Contractul vostru e conditionat in vreun fel de atingerea unor tinte de audienta?
M.G.: Nu, dar la modul sincer, nici la TVR nu era conditionat, desi aveam un target introdus in contract asa de sanchi. Cea mai importanta clauza a contractelor Biziday este ca putem fi concediati oricand. Era si in contractul cu TVR, deci aia cu targetul de audienta era degeaba. Puteau oricand sa ne dea afara, daca erau nemultumiti, dar audienta era buna, emisiunea nu ii costa nimic si s-au temut de reactia publica, dupa tentativa similara din toamna 2014. Noi avem un public fidelizat…
Nici la TVR publicul Biziday nu semana cu cel al postului. Noi ii cautam pe romanii ocupati, interesati de munca, de cariera, de efectele economice ale deciziilor politice, iar nu un public partizan si pasionat inutil de un lider sau de altul. Si audientele asta aratau.
Publicul Biziday era, pe medie, cam cu 10-15 ani mai tanar decat publicul traditional al TVR. De fapt e un matching aproape perfect cu publicul Digi24! Eu am prezentat aceste realitati intr-o emisiune de la TVR pe un studiu facut la cererea mea de marketingul TVR. Desigur, e posibil sa dureze cateva luni pana vom aduce publicul nostru pe Digi24, sau s-ar putea sa-l gasim deja aici.
Rep.: Daca Digi24 face titlu de glorie din faptul ca nu urmareste „audienta cu orice pret”, cum vei raspunde interesului natural al jurnalistilor, dar si interesului publicitarilor ca informatia pe care o dai sa ajunga la un numar cat mai mare de oameni?
M.G.: E interesul natural al jurnalistilor sa urmareasca audienta cu orice pret? Cred ca intelegem diferit jurnalismul. Sau, poate pui aceasta intrebare doar ca sa ma provoci… Nu-mi amintesc sa fi vazut pe Hotnews poza cu copilul mort pe o plaja din Turcia. Ati dat si voi, ca si Digi24, o poza in care nu se vedea copilul ci doar un politist care il tinea in brate, din spate. Desi puteati face trafic bun si deci bani din moartea unui copil.
Nu, jurnalistii nu sunt paparazi. Nu vrei orice audienta! Iar publicul te respecta pentru asta, apoi si publicitarii te respecta pentru asta. Noi nu vindem GRP-uri. Sigur ca e important sa ai si audienta, dar stiti ceva, daca nu vrei sa te imbogatesti maine ai tot timpul inainte ca sa construiesti o audienta curata. Nu trebuie sa strici natia la creier ca sa faci tu GRP-uri. Iar eu construiesc aceasta audienta de zece ani. Si am abia 40.
De ce crezi ca fac o emisiune pe intelesul tuturor, iar nu una pentru elite? Pentru ca, structural, romanii nu sunt idioti. Indiferent de gradul de instructie. Eu caut ceea ce e bun in ei. Nu cultivam si nici nu vreau sa monetizam apetitul pentru senzational sau mizerie.
Rep.: Ce durata are contractul si in ce conditii poate fi prelungit sau reziliat?
M.G.: Pe un an. Poate fi reziliat oricand. Daca nu e reziliat se prelungeste automat. Cand traiesti cu posibilitatea de a fi concediat imediat, fara penalitati, vezi viata altfel. Esti mai curajos, caci stii ca momentul acela va veni, inevitabil. Am invatat asta pe vremea cand lucram la Voiculescu.
Si, la ultima editie de la TVR, in iunie acuma, am simtit ca nu ma voi intoarce. Aflasem ce se pregateste, dar n-am zis nimic. Ce era sa zic? Ca ma leg cu lanturi de poarta TVR? Inevitabilul se trateaza cu solutii de back-up, nu cu tambalau. Si nici nu am vrut sa tarasc in mocirla televiziunea publica. Am servit cinci ani sub acest steag, ne despartim onorabil, indiferent de motive.
Pe de alta parte, multe s-ar schimba in tara asta daca toti jurnalistii ar invata sa traiasca periculos. Curajul la TV n-ar mai fi, poate, un spectacol facut doar cu aprobarea patronului, sau a presedintelui director general. Sau voi credeti ca Stelian Tanase a aplaudat cand eu, o persoana pe care o respecta si aprecia, l-am criticat in direct pe postul pe care il conducea? N-a inteles asta. I-am atins o limita. Apoi a facut la fel si Adelin iar apoi¬ dar nu mai conteaza.
Rep.: Digi24 si cei care realizeaza emisiuni la acest post insista asupra independentei editoriale pe care o au. Dar, in cazul vostru, daca va revine voua, echipa de jurnalisti, sarcina sa atrageti publicitate, ce independenta editoriala veti avea fata de clienti (cu atat mai mult cu cat sunteti un produs jurnalistic care se ocupa de economie)?
M.G.: Inca o data. Nimic nu se schimba, iar nu jurnalistii se ocupa de publicitate. E o alta echipa. Continutul emisiunii nu se vinde, nu se negociaza. Si la TVR era la fel.
Pot sa-ti dau doua exemple rapid… Pe vremea cand Petrom era sponsorul nostru (de anul asta nu va mai fi), gasesti cel mai dificil interviu acordat vreodata de doamna Mariana Gheorghe, despre sistemul de redevente. Atunci, in plin scandal. Scandalul l-au facut cei care voiau contracte cu Petrom, nu pentru ca nu mai puteau de banii statului… Sau cand a fost greva pe platforma petroliera, doar noi am dat stirea. Da, intr-o emisiune sponsorizata de Petrom. Ceilalti au considerat ca nu face audienta.
Din aceasta toamna sponsorul principal va fi Banca Transilvania. O sa vezi analize financiare corecte. La fel cum o sa vezi si despre piata telecom, chiar daca Digi24 e parte a RCS & RDS, jucator important pe piata telecom. De altfel noi am mai avut contracte cu Transilvania si, chiar la un moment dat, ne-au trimis un drept la replica, pentru ca n-au fost de acord cu noi. Asa, si ce? E un mod civilizat de a face presa, intr-o lume in care corporatiile isi cumpara de multe ori linistea. Dar nu toate corporatiile sunt la fel si nu toti jurnalistii sunt la fel.
Intrebarea ta e de fapt alta: cum iti alegi sponsorii? Cu cine te parteneriezi? O faci in mod deschis? Sau ti-ai ales stapani in loc de sponsori? Pe site-ul Biziday gasiti toti sponsorii nostri, in ordinea marimii contractelor si toate cifrele sintetice de afaceri pe care le face Biziday. Voi faceti la fel la Hotnews? Dar mai face cineva asta in presa noatra? Margarit e si azi suparat pe mine pentru ca i-am spus ca nu trebuia sa il primeasca pe Sima in actionariat. Nu acum. Atunci cand l-a luat. Banii au miros! Iar eu am un nas foarte sensibil.
Si da, imi permit sa imi aleg sponsorii. Am ales Petrom pentru ca era cel mai mare angajator din Romania iar eu promovez munca, am ales Banca Transilvania pentru ca a fost una dintre putinele banci care nu si-a sufocat clientii pe timp de criza, a continuat sa finanteze afacerile acestora, nu credite cu buletinul, si tocmai de aia a urcat azi unde este. Si, apropo, Transilvania n-a dat nici un credit in franci elvetieni. Cand i-am criticat pe cei cu credite in franci, nici nu stiam exact aranjamentul de preluare al Volksbank de catre Transilvania. Mult mai tarziu am aflat, din comunicatele publice, ca Transilvania se obligase la un anume tip de inchidere a creditelor respective. Dar ce sa vezi, erau multi jurnalisti care aveau credite in franci de la Volksbank. Pe aia nu-i considera nimeni sponsorizati, desi contractele fusesera destul de preferentiale.
Rep.: Ce independenta editoriala veti avea sa tratati subiecte sensibile pentru RCS&RDS, precum cele din domeniul telecom sau din energie?
M.G.: Pfff! Vrei sa spui pe o scara de la 1 la 10? Astepti un raspuns la aceasta intrebare sau e retorica? Mi se pare ca deja am raspuns.
Rep.: De cand ai anuntat venirea la Digi24, ai insistat asupra avantajelor tehnice pe care le ofera noul post. Ce ai gasit aici si nu vezi la alte posturi si cum se va vedea asta in emisiune?
M.G.: Pai Digi24 are intr-o sectie, sa zicem Economic, cam cati reporteri are o alta televiziune de stiri – hai sa nu-i dau numele – in toata redactia. Cand le-am cerut studiourile teritoriale si punctele de insertie de live pe fibra mi-au spus iti dam pe mail, ca e o lista de cinci pagini. Vreti sa va spun ca TVR mai are cinci statii teritoriale si ca pentru o filmare pe o raza mai mare de 30 de kilometri e nevoie de aprobare speciala ca n-avem bani de benzina? Voi nu vedeti ca restul televiziunilor de stiri nu mai fac decat productie de talkshow?
Stirile sunt prea scumpe si nu fac audienta. Sa facem deci show cu blesteme si injuraturi, cel mai des in lipsa celui injurat! Ca sa facem GRP-uri pentru teleshoping, caci bugetele de publicitate se muta usor usor de la acest tip de audienta. Corespondenta se face cu SNG-uri, trimise cand moare cineva, cand se violeaza, sau cand iese cu scandal. E o aparenta de stiri. Romania nu e despre asta!
Digi24 este o mina de aur pentru noi. Este ultimul producator de stiri video si, cel mai important producator de stiri in general. Dupa problemele Mediafax, de care imi pare tare rau, cine o sa-ti mai spuna ca un cetatean din Galati cauta de lucru la Timisoara? Agerpresul? Poate Hotnews?
Sau vrei sa-ti spun ce inseamna sase surse grafice, cand urmatoarea televiziune de stiri, ca dotare, lucreaza cu trei? La TVR aveam doua, si era la minimum. Cand au trecut emisia in 16X9 n-am mai putut sa facem incadraturi mai largi de plan mediu, ca era platoul prea mic si ieseam din decor. Asta desi TVR are platouri gigantice, dar n-are infrastructura de stiri pe ele. Stau goale intr-un soi de conservare.
Biziday nu e o emisiune ce poate fi realizata cu o masuta si o camera. Sau cu un studio plin de invitati universal competenti, gata sa comenteze politica, economie, cutremur, violuri, orice. Iar Digi24 investeste in stiri, avand in spate banii unei corporatii telecom foarte mari care nu e interesata de profitul din stiri ci, la fel ca noi, de prestigiul acestei televiziuni, de comunicarea curata, de un cod deontologic de care altii fac bascalie.
Rep.: Ce presupune campania „Clubul celor care muncesc in Romania”?
M.G.: E o nebunie de-a mea. Cum intrebarea e prea deschisa ca sa raspund intr-un singur sens, la Clubul celor care muncesc in Romania eu folosesc banii corporatiilor pentru a le arata romanilor exemple de viata, de curaj, situatii exceptionale, destine care ii pot inspira. Nu sunt povesti de succes ale unor manageri, sunt oameni mai simpli sau mai complicati care se remarca la locul lor de munca, intr-un fel sau altul. Si pentru ca nu mai e nimeni sa le dea Ordinul Muncii, ca pe vremea comunistilor, ii dau eu la televizor.
Si marile companii din Romania platesc pentru asta, dar eu fac filmuletele respective si daca nu platesc. Impart banii cu Digi24, daca asta era intrebarea, la fel cum pana acum i-am impartit cu TVR-ul, dar, daca nimeni nu vrea sa plateasca pentru a se asocia cu un caz pe care eu vreau sa-l fac clip si sa-l dau in rotatie la tv pana il vede toata lumea, suportam noi costurile de productie. Biziday nu este despre profit, desi avem si din acela si e bun, este despre un anume tip educatie, despre mentalitati. O educatie de viata, pe termen lung, un scop pe care eu nu-l voi putea atinge in proportie de 100% pana la pensie, dar sper sa ducem mentalitatile romanilor cu un pas mai in fata, de unde alti jurnalisti le vor prelua si poate, cine stie, intr-o zi¬