Sari direct la conținut

Transporturile prezinta la Comisia Europeana Strategia de Implementare care stabileste prioritatea proiectelor din Master Plan, desi nu au prezentat-o inca publicului din tara / Forumistii raspund si prezinta propria varianta a documentului cheie. Cum ar putea ajunge Romania la 2.000 de km de autostrada in 2022

HotNews.ro
Cum ar putea fi prioritizate si etapizate autostrazile din Master Plan pana in 2022 - varianta forumistilor, Foto: Forum peundemerg.ro
Cum ar putea fi prioritizate si etapizate autostrazile din Master Plan pana in 2022 - varianta forumistilor, Foto: Forum peundemerg.ro

Ministerul Transporturilor va purta discutii miercuri si joi la Comisia Europeana pe marginea variantei finale a Master Planului de Transport si a Strategiei de Implementare a proiectelor, documentul cheie care stabileste prioritizarea proiectelor, etapizarea in timp si structura surselor de finantare pentru fiecare proiect in parte. Cu toate acestea, acest ultim document foarte important nu a fost facut public de catre autoritatile de la Transporturi, iar comunitatea pasionatilor de infrastructura sanctioneaza lipsa de transparenta a autoritatilor. In schimb, forumistii pun pe masa propria lor versiune despre cum ar trebui sa arate Strategia de Implementare pentru proiectele de autostrazi in urmatorii ani, explicand in detaliu perioadele de realizare si structura de finantare pentru fiecare proiect.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus a anuntat marti ca o delegatie de la minister va purta miercuri si joi discutii tehnice la Bruxelles cu reprezentantii Comisiei Europene pe marginea Master Planului General de Transport (MPGT) si a Strategiei de Implementare a proiectelor din MPGT. Acest ultim document este „cheia” in care este citit intreg Master Planul si este documentul care stabileste prioritatea proiectelor, etapizarea exacta in timp si structura de finantare pentru fiecare proiect in parte.

Ioan Rus, Ministrul Transporturilor

Ioan Rus, Ministrul Transporturilor

Foto: Agerpres

In declaratiile sale de presa de marti, Ministrul Rus a dat totusi o informati noua si anume faptul ca in realizarea la nivelul Ministerului a Strategiei de Implementare s-a luat in discutie o formula de finanatre pentru proiectele din Master Plan care presupune un mix intre fondurile bugetare, cele europene si cele provenite din imprumuturi nationale, detaliind exact schema folosita.

„Am aprobat in Guvern o contributie suplimentara de la Bugetul statului, atat cat spatiul fiscal permitea, 7 mld. de euro, ca sa putem genera un numar cat mai mare de proiecte incepand din acest an, bazandu-ne pe o structura financiara de 25% bani europeni, 15% cofinantare de la Bugetul de stat – pana la 20%, diferenta pana la 100% fiind asigurata din credite BEI BERD. Am discutat cu BEI si cu BERD din faza zero de structurare a proiectelor, sa utilizam si expertiza lor, sa nu avem probleme legate de unele din criteriile pe care Comisia Europeana le impune”, a declarat Ioan Rus.

Strategia de Implementare a fost finalizata, dar nu a fost prezentata public

Cu toate acestea, Strategia de Implementare in varianta sa finala si completa, desi a fost intocmita de curand, pana la acest moment, nu numai ca nu a fost dezbatuta public in Romania, ci nici macar nu a fost publicata sau pusa la dispozitia publicului.

Practic, autoritatile de la Bucuresti merg in fata reprezentantilor de la Comisia Europeana cu o varianta de prioritizare a proiectelor in infrastructura pe urmatorii 15 ani pe care publicul roman inca nu a vazut-o.

Aceasta lipsa de transparenta este sanctionata de catre comunitatea forumistilor pasionati de infrastructura de pe forumul peundemerg.ro care transmit oficial si propria lor versiune despre cum ar trebui sa arata Strategia de Implementare, cel putin pentru proiectele de autostrazi si drumuri expres.

Strategia de Implementare a autostrazilor pe perioada 2014 – 2022 a fost realizata in detaliu de catre Catalin Drula, membru al comunitatii peundemerg.ro, expert colaborator pe probleme de infrastructura al ExpertForum.

Strategia de Implementare propusa de forumisti: 2.000 de km de drumuri rapide in 2022, cu etape exacte de implementare si structura de finantare detaliata

Astfel, in Strategia propusa – pe care o publicam integral la finalul acestui articol – sunt propuse spre realizare pana in anul 2022 a 1.000 de km de drumuri rapide – autostrazi si drumuri expres – in plus, fata de cei aflati in constructie in prezent (aducand astfel lungimea totala a autostrazilor si drumurilor expres din Romania la 2.000 km).

Strategia forumistilor ia in calcul derularea tuturor proiectelor in cadrul programului de finantare europeana nerambursabila din exercitiul financiar 2014 – 2020, „finantarea proiectelor printr-un mix de fonduri europene, bugetul de stat si imprumuturi BEI/BERD si incadrarea proiectelor in planul de investitii al Comisiei Juncker pentru a beneficia de facilitatile privind deficitul bugetar” si „prioritizarea proiectelor numai in functie de beneficiile economice si de mediu fara alte interventii de natura politica”.

Astfel, conform Strategiei neoficiale, Autostrazile si Drumurile expres ce ar putea fi construite pana in 2022 sunt urmatoarele:

  • CB (centura actuala a Bucurestiului) Sud: 35km
  • A1 Sibiu – Pitesti: 117km
  • A7/DX Ploiesti (Dumbrava) – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani: 328km
  • A8 Tirgu Neamt – Iasi – Ungheni: 135km
  • A3 Nadaselu (Cluj) – Bors: 168km
  • A3 Comarnic – Brasov: 58km
  • A0 (inelul de autostrada al Bucurestiului) Nord: 53km
  • A12 Pitesti – Craiova: 124km

Mixul de fonduri buget – UE – imprumuturi, folosit si in calculul propus de forumisti

Potrivit Strategiei neoficiale, costul total al acestor proiecte ar ajunge la circa 8,3 miliarde de euro – banzadu-se pe costurile estimate deja in Master Plan – si ar putea fi acoperit din fondurile europene, alocari de la buget in cuantum de 312 milioane de euro anual, precum si imprumuturi de la institutii precum BEI sau BERD care ar insuma un cost anual de 425 milioane de euro pe an.

In functie de tipul de proiect si integrarea sa pe reteaua europeana, Strategia forumistilor presupune urmatorul tip de calcul cand vine vorba de structura e finantare:

Pentru proiectele de pe TEN-T Core:

– 25% – Fondul de Coeziune

– 30% – Bugetul de Stat

– 45% – Imprumuturi BEI/BERD

Pentru proiectele de pe TEN-T Comprehensive:

– 35% – Fondul European de Dezvoltare Regionala

– 30% – Bugetul de Stat

– 35% – Imprumuturi BEI/BERD

Anul 2020 – „Marele an al infrastructurii in Romania” – 400 de km inaugurati, prima trecere a Carpatilor prin Sibiu – Pitesti si legatura Capitalei cu Europa

Pornind de la aceasta schema de calcul, forumistii detaliaza exact etapizarea proiectelor pe urmatorii ani, precum si distributia anuala a costurilor.

In ce priveste implementarea in fiecare an, Strategia neoficiala prezentata de forumisti arata ca:

> In 2015 ar urma sa se reia lucrarile la A3 Suplacu de Barcau – Bors (autstrada realizata deja de Bechtel in proportie de 50%) si ar putea incepe lucrarile la modernizarea Centurii de Sud a Capitalei.

> In 2016 s-ar putea incepe lucrarile la Autostrada sau Drumul expres Ploiesti – Buzau, impreuna cu lucrarile la sectiunile de capat ale autostrazii Sibiu – Pitesti. In acelasi an ar urma sa fie date in folosinta majoritatea tronasoanelor aflate astazi in stadiu de santier.

> In 2017 ar urma sa inceapa lucrarile la restul loturilor – cele din munti – ale autostrazii A1 Sibiu – Pitesti, precum si lucrarile la A3 Comarnic – Brasov. Totodata, ar putea demara lucrarile si la tronsoanele Buzau – Focsani si A3 Nadaselu – Suplacu de Barcau.

> In 2018 s-ar putea porni cu santierul pe Focsani – Bacau si Bacau – Pascani, moment cand ar trebui finalizata bucata de la Ploiesti la Buzau, precum si primele loturi din A1 Sibiu – Pitesti.

> In 2019 se termina tronsonul Buzau – Focsani.

> In 2020 ar urma sa inceapa lucrarile la autostrada A8 Targu Neamt – Iasi – Ungheni, precum si la A12 Pitesti – Craiova si la Autostrada de Centura Nord A0 a Capitalei (inelul exterior de centura).

In acelasi an ar urma sa se termine in intregime A1 Sibiu – Pitesti, A3 Suplacu de Barcau – Nadaselu, Focsani – Bacau si Bacau – Pascani.

Autorul strategiei noteaza in dreptul anului 2020 ca este „marele an al infrastructurii in Romania”, motivand ca atunci s-ar inaugura nu mai putin de 400 de km de autostrada, s-ar incheia prima trecere a Carpatilor si Capitala ar fi in sfarsit unita cu Europa prin Autostrada.

> In anul 2021 ar urma sa se termine si A3 Comarnic – Brasov, iar in 2020 ar urma sa se finalizeze Autostrazile A8 Targu Neamt – Iasi – Ungheni, Pitesti – Craiova si A0 Nord.

Dupa aceasta perioada ce face obiectul Strategiei forumistilor ar mai urma intre anii 2021 si 2030 ca restul proiectelor din Master Plan, neimplementate pana la acel moment, sa fie realizate si etapizate dupa o analiza si strategie similara.

Integram mai jos Strategia de Implementare a Proiectelor de Autostrada si Drum Expres din Master Plan, asa cum a fost ea intocmita de comunitatea de pe forumul peundemerg.ro

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro