Romania a depus 14 proiecte de infrastructura in valoare de 1,2 miliarde de euro in cadrul unui program european special pentru lucrari mari. Modernizarea caii ferate pe doua loturi intre Brasov si Sighisoara (890 mil. euro), pe primul loc in lista
Romania a depus 14 proiecte de infrastructura pentru contractarea de fonduri europene in cadrul Programului „Connecting Europe Facility” (CEF). Cel mai mare proiect depus este pentru modernizarea caii ferate pe doua sectiuni intre Brasov si Sighisoara si are o valoare de 890 de milioane de euro. Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, sustine ca cele 14 proiecte insumeaza circa 1,2 miliarde de euro, iar ca prin acest program suma alocata Romaniei este de 1,23 miliarde de euro. Cu toate acestea, informatiile publicate de Comisia Europeana arata ca pentru acest prim apel al CEF se pun, de fapt, la bataie 11,93 miliarde de euro, din care 4 miliarde exclusiv pentru statele eligibile pentru Fondul de Coeziune, precum Romania, si nu detaliaza o alocare pe tara.
Romania a depus 14 proiecte pentru contractarea de fonduri europene in cadrul Programului „Connecting Europe Facility”. Apelul de proiecte aferent sectorului de transport a fost deschis in data de 11 septembrie 2014 si initial era programat sa se inchida in data de 26 februarie 2015. Recent, termenul limita a fost prelungit pana la data de 3 martie, anunta Ministerul Fondurilor Europene intr-un comunicat remis HotNews.ro.
Ministerul spune ca Romania are alocate 1,23 miliarde de euro / Comisia detaliaza ca, de fapt, pune la bataie 11,93 miliarde de euro, din care 4 miliarde de euro special pentru proiectele tuturor tarilor de Coeziune, precum Romania
„Suma alocata Romaniei prin acest program pentru finantarea proiectelor din sectorul de transport din Fondul de Coeziune este de aproximativ 1,23 miliarde de euro. In cadrul primului apel de proiecte, beneficiarii din Romania, inclusiv cei care s-au asociat cu organizatii din alte state, au depus deja 14 propuneri de proiecte cu o valoare de aproximativ 1,2 miliarde de euro”, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.
Cu toate acestea, pe pagina dedicata programului CEF de catre Comisia Europeana, nu se vorbeste nicaieri despre o alocare pe tara, ci se precizeaza ca fondurile se pun, de fapt, „la bataie” intre state, iar ele vor fi alocate in principal sub forma de granturi pentru pentru proiecte care sunt dificil de implementat din cauza naturii lor transfrontaliere sau a perioadei foarte lungi de intoarcere a investitiei. (Detalii aici)
Per total, pentru acest prim apel pentru proiecte in cadrul CEF, Comisia aminteste ca pune la bataie 11,93 de miliarde de euro, din care 4 miliarde sunt dedicati special tarilor care beneficiaza de Fondul de Coeziune, precum Romania.
Lista proiectelor depusa de Romania. Top3: modernizarea caii ferate intre Brasov si Sighisoara, platforme multimodale in porturile Galati si Constanta
Pe primul loc in lista proiectelor propuse de Romania se afla modernizarea a doua loturi de cale ferata intre Brasov si Sighisoara, un proiect estimat la nu mai putin de 890 de milioane de euro.
Pe locul doi se afla proiectul de realizare a unei platforme multimodale in Portul Galati, proiect estimat la circa 136 de milioane de euro, iar pe locul trei se afla proiectul de realizare a unei platforme multimodale pentru hidrocarburi in Portul Constanta (92 mil. euro).
Nr. |
Proiectul |
Valoarea proiectului (euro) |
Obiectivele proiectului |
1 |
Modernizarea legăturii feroviare între Braşov şi Sighişoara; secţiunea Braşov-Apata şi Cata-Sighişoara |
890.000.000 |
Reabilitarea liniei duble de cale ferată pentru viteze de 160 km/h şi 22,5 t/axă, pe cele două secţiuni, situate pe TEN-T core şi Coridorul Rhine-Danube |
2 |
Realizarea unei platforme multimodale în Portul Galaţi |
136.000.000 |
Construcţia unei platforme multimodale în portul Galaţi (TEN-T core), dedicată în special transferului de mărfuri şi containere. Secţiunea Galaţi-Marea Neagră asigură adâncimi de navigaţie de 7 m şi este situată pe TEN-T core şi pe Coridorul Rhine-Danube |
3 |
Multi-modal infrastructure platform for hydro carbons in the Port of Constanta. |
92.000.000 |
Executarea unor construcții în partea de sud a Portului Constanța (TEN-T Core), ce constau în transformarea unei insule artificiale și a țărmului vecin într-un terminal multimodal pentru hidrocarburi. |
4 |
Activități pilot necesare dezvoltării capacității tehnice pentru reabilitarea senalului navigabil |
25.000.000 |
Achiziția de nave tehnice de dragaj |
5 |
High Performance Green Port Giurgiu Stage II – Construction: realizarea unui terminal intermodal în zona libera a Portului Giurgiu |
15.594.063 |
Dezvoltare port Giurgiu |
6 |
Reabilitarea și întreținerea șenalului navigabil |
8.500.000 |
Achiziție nave tehnice (semnalizare și măsurători); colectare date etc. |
7 |
A single window for the efficient integration of multimodal transport and port operations- studii pentru Intelligent Transport System |
6.000.000 |
Studii Intelligent Transport System (ITS) |
8 |
Revizuirea studiului de fezabilitate pentru proiectul de îmbunătăţire a navigaţiei pe sectorul comun România-Bulgaria; secţiunea Portile de Fier-Călăraşi |
6.000.000 |
Studiu de fezabilitate. Revizuirea studiului de fezabilitate în vederea îmbunătăţirii navigaţiei pe sectorul comun RO-BG, situat pe TEN-T core şi Coridorul Rhine-Danube |
9 |
„SPINE – Safety Performance and Investment for Network Europe”: realizarea unor studii privind siguranța rutieră |
2.000.000 |
Studiu privind măsurile de siguranță rutieră |
10 |
Elaborarea studiului de fezabilitate pentru secţiunea de cale ferată Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeş (230 km) |
1.500.000 |
Studiu de fezabilitate. Pregătire pentru reabilitarea liniei de cale ferată pentru viteze mai mari de peste 100 km/h şi 22,5 t/axă a acestei porţiuni de cale ferată, situată pe TEN-T core şi Coridorul East Med |
11 |
Infrastructure Harmonized eCall European Pilot (I HeRO)- studii pentru siguranța rutieră |
1.069.100 |
Siguranţa rutieră – pregătirea centrelor 112 (Public Safety Answering Points eCall-PSAPs eCall) din Statele Membre pentru implementarea 112 eCall |
12 |
EU ITS Platform- studii pentru Intelligent Transport System |
750.000 |
Studii Intelligent Transport System (ITS) |
13 |
Revizuirea studiului de cale ferată Craiova-Calafat (108 km) |
500.000 |
Pregătire pentru reabilitarea liniei de cale ferată pentru viteze mai mari de peste 100 km/h şi 22,5 t/axă a acestei porţiuni de cale ferată, situată pe TEN-T core şi Coridorul East Med |
14 |
PILOT Platform for access services to OPMET (worldwide/ECAC) data (METAR, TAF, SIGMET) în format WXXM- studii pentru traficul aerian |
407.209 |
Implementare Air Traffic Management 1: Initial System Wide Information Management |
Programul Connecting Europe Facility (CEF) urmareste accelerarea investitiilor in domeniul retelelor de transport, energie si telecomunicatii transeuropene si mobilizarea finantarilor publice sau private, noteaza Ministerul Fondurilor Europene.
De asemenea, CEF urmareste valorificarea sinergiilor dintre sectoarele de transport, telecomunicatii si energie, sporind astfel eficacitatea interventiilor UE si permitand optimizarea costurilor. De asemenea, CEF stabileste defalcarea resurselor care urmeaza a fi puse la dispozitie in cadrul financiar multianual, pentru anii 2014 – 2020.
Prin acest program sunt sprijinite proiectele de interes comun care vizeaza dezvoltarea si constructia unor infrastructuri si servicii noi sau modernizarea celor existente in sectoarele transporturilor, telecomunicatiilor si energiei. In cadrul CEF este prioritara acordarea de finantari pentru dezvoltarea conexiunilor care lipsesc din sectorul transporturilor. De asemenea, CEF contribuie la sprijinirea proiectelor care au o valoare adaugata la nivel european si care au beneficii importante pentru societate, insa nu dispun de finantare adecvata din partea pietei.
Urmatorul apel de proiecte pentru contractarea de finantari destinate sectorului de transport va fi deschis in prima parte a anului 2016, aminteste Ministerul Fondurilor Europene.