Cum sunt prioritizate proiectele feroviare, navale si aeriene din Master Planul de Transport aprobat prin memorandum de Guvern
Memorandumul privind Master Planul General de Transport (MPGT) impreuna cu Strategia de Implementare, documentul cheie care stabileste prioritizarea prioiectelor din MPGT, a fost adoptat miercuri de Guvern, iar joi Ministerul Transporturilor a publicat documentele pe site-ul sau. Vezi in articol care sunt si cum sunt prioritizate proiectele feroviare, navale si aeriene in Strategia de Implementare a Master Planului de Transport.
Topul investitiilor prioritare in aeroporturi: 1. Tulcea; 2. Craiova; 3. Baia Mare; 4. Timisoara; 5. Otopeni
Guvernul a adoptat miercuri un Memorandum privind Master Planul General de Transport, impreuna cu Strategia de Implementare care stabileste prioritizarea proiectelor de infrastructura pe fiecare sector. In sedinta de miercuri, prin memorandum, s-a aprobat componenta Strategiei de Implementare care stabileste prioritizarea proiectelor pe baza unui punctaj (detalii aici). Trebuie precizat insa ca partea de Strategia de Implementare care stabileste modelul financiar pentru fiecare proiect inca este in elaborare si va fi finalizat in perioada ce urmeaza.
Documentele integrale au fost facute publice abia joi de catre Ministerul Transporturilor.
- Aici link catre Memorandumul de aprobare a MPGT-ului (PDF) si aici link catre Anexa cu prioritizarea proiectelor din MPGT (pdf)
In memorandum se sintetizeaza continutul Master Planului si se detaliza faptul ca, in urma analizelor, s-au conturat doua scenarii pentru proiectele identificate ca fiind necesare.
Master Planul a stabilit un scenariu recomandat cu proiecte ierarhizate dupa niste punctaje / Strategia de Implementare a fost ajustata, iar prioritizarea proiectelor e alta
Asadar, in MPGT, consultantul AECOM a identificat un scenariu care se bazeaza pe Sustenabilitate Economica (ES) si un al doilea scenariu care se bazeaza pe sustenabilitate economica si de mediu (EES). In urma comparatiilor celor doua scenarii in MPGT, se arata ca scenariul EES care implica si componenta de mediu este cel mai indicat pentru Romania in vederea implementarii pentru viitor.
Astfel, in aceasta varianta a scenariului EES, varianta finala a Master Planului propune o ierarhizare in functie de un punctaj calculat pentru fiecare proiect ca urmare a unei Analize Multi-Criteriale (AMC). Strategia de Implementare a acestor proiecte din scenariul ales (EES) propune insa o prioritizare diferita, modificand ierarhizarea in cazul unor proiecte.
De unde apar modificarile in Strategia de Implementare si prioritizare a proiectelor?
In cadrul memorandumului se detaliaza ca „din motive practice cum ar fi maturitatea proiectelor (ce include influența unor factori cum ar fi disponibilitatea Studiilor de Fezabilitate, studiile de mediu, susținerea politică națională și locală) dar și disponibilitatea fondurilor (cum ar fi fondul de coeziune, care este alocat, conform recomandărilor CE, doar pentru proiectele localizate pe rețeaua TEN-T centrală) strategia de implementare poate include o altă ordine a proiectelor”.
Surse apropiate situatiei eu explicat pentru HotNews.ro ca pentru a se obtine Strategia de Implementare, s-au aplicat o serie de factori de ajustare proiectelor din scenariul EES, precum continuitatea unui coridor (adica implementarea proiectelor de pe aceeasi ruta in acelasi timp, sa nu ramana „goluri”pe tarseu).
Chiar si asa, varianta actuala si scenariile reiesite vor mai fi retestate in perioada urmatoare, Strategia de Implementare putand suferi modificari in ceea ce priveste prioritizarea proiectelor, au precizat sursele amintite pentru HotNews.ro. Printre alte elemente, in perioada urmatoare va fi recalculata VNA-ul (Valoarea Neta Actualizata) pentru fiecare proiect si, astfel, EIRR-ul (rata internă de rentabilitate) si punctajul pot suferi modificari.
De altfel, in Memorandum se aminteste, ca un disclaimer, ca „Valorile EIRR și a funcției scor pot suferi modificări până la data transmiterii MPGT la Comisia Europeană” in functie de diverse aspecte.
In plus, odata cu aceste modificari se va definitiva si componenta care stabileste perioadele exacte pentru implementare in cadrul proiectelor din Master Plan.
Cu alte cuvinte, desi Strategia de Implementare si prioritizarea proiectelor a fost aprobata miercuri in Guvern prin Memorandum, aceasta inca mai poate suferi modificari pana cand Ministerul Transporturilor o va prezenta, impreuna cu MPGT-ul la Comisia Europeana.
Astfel, prioritizarea proiectelor pe fiecare sector este stabilita in Strategia de Implementare dupa cum urmeaza:
FEROVIAR:
–-
NAVAL:
–-
AERIAN:
–-
MULTIMODAL: