Sari direct la conținut

Iohannis: Am mari semne de intrebare privind reducerile fiscale/ Nu e doar treaba Guvernului sa hotarasca asupra acordului cu FMI

HotNews.ro

Presedintele Klaus Iohannis a declarat, joi, la Digi 24, ca are mari semne de intrebare privind reducerile fiscale anuntate de Guvernul Ponta, precizand ca Executivul nu a spus cum va gestiona aceste reduceri de impozite si taxe. Vorbind despre declaratiile Executivului privind incheierea si neprelungirea acordului cu FMI, ca nu e doar treaba Guvernului sa hotarasca ca mai trebuie sau nu acord si, sa ia decizii astfel, fara a cunoaste motivatiile, ar fi destul de grav.

Intrebat, la Digi 24, daca premierul Victor Ponta a vorbit cu el inainte sa anunte propunerea de Cod fiscal, presedintele a declarat ca nu au vorbit. „E un lucru pe care si l-a asumat Gguvernul, lucruri interesante asa ca si exercitiu teoretic, ca si exercitiu practic am mari semne de intrebare”, citeaza Mediafax.

Solicitat sa precizeze cum i se par aceste propuneri si daca sunt fezabile, Iohannis a precizat ca per ansamblu ideile, toate, sunt luate din propunerile PNL sau din propunerile sale. „Ele au fost enuntate si in programul meu si in programele PNL si in conceptia PNL”, a spus Iohannis.

Intrebat daca se poate spune ca premierul il copiaza, presedintele a afirmat: „Asta ramane de vazut. Ar trebui sa fie de vazut dupa rezultat. Insa e foarte frumos sa venim in fata electoratului si sa spunem: „domnule, nu mai platiti impozite, nu mai platiti benzina”, dar atunci totusi cineva vine si intreaba: „bun, si totusi statul cu ce bani functioneaza”?. Deci, poti sa scazi orice, dar apare o problema in buget. Inseamna ca nu mai finantezi spitalele sau scolile sau si una si alta”.

Seful statului a subliniat ca astfel de reduceri se fac „dupa o analiza foarte, foarte atenta”, care nu se poate face intr-o saptamana sau doua, ci in luni de zile, impreuna cu foarte multi specialisti.

Presedintele a declarat ca o situatie asemanatoare a existat si in toamna trecuta, cand „de azi pe maine am redus CAS cu 5%”.

Cum poate sa vina Guvernul cu un program de reducere a impozitelor si taxelor fara sa ne spuna cum gestioneaza aceasta reducere de impozite si taxe. Lipseste partea care e mai neplacuta (…), cum astupi gaura„, a spus Iohannis, adaugand ca solutii exista si au fost prezentate de el si de PNL.

Intrebat de ce a venit Guvernul cu aceste propuneri, Iohannis a spus: „Din motive de imagine. Da bine”.

Chestionat daca reducerile il pun in defensiva, Iohannis a negat, precizand ca nu a spus nu acestor propuneri, ci doar ca are „mari semne de intrebare”.

El a precizat ca va face „o analiza mai detaliata”, dar momentan nu a primit „niciun fel de draft”.

„Mai curge multa apa pana vom ajunge sa avem o lege care sa prevada aceste reduceri„, a punctat Iohannis.

El a mai spus ca a aflat de pachetul de reduceri „un pic inainte” de a fi prezentat, dar nu de la Guvern, ci „din sursele” sale.

Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, ca proiectul noului Cod Fiscal si de procedura fiscala nu reprezinta forma finala, fiind discutat cu mediul de afaceri, societatea civila si contribuabili si ca Guvernul nu impune nimic, iar daca va fi adoptat, va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016.

„In primul rand, Codul Fiscal si Codul de Procedura fiscala care le-am prezentat astazi, in niciun caz nu sunt in forma finala. Vedeam pe undeva ca impune Guvernul, nu, Guvernul nu impune nimic, este o minciuna. Guvernul a construit aceasta propunere care inca 30 de zile se discuta cu mediul de afaceri, cu societatea civila, cu contribuabilii care platesc taxe si impozite. Dupa aceea Guvernul trimite proiectul la Parlament, se dezbate si in Senat si in Camera Deputatilor, deci este o procedura lunga pana la sfarsitul sesiunii, sfarsitul lunii iune. Dupa aceea, daca se aproba si presedintele promulga, sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016￯, a precizat Ponta.

El a spus ca, daca aceste proiecte vor fi adoptate, va insemna pentru Romania debirocratizare, stabilirea unor reguli clare din punct de vedere fiscal.

„Din punct de vedere politic, pentru mine si coalitie este ultima promisiune de indeplinit pe care am avut-o in programul de guvernare inca neindeplinita. Celelate lucruri, pensii, salarii, salariu minim, de reducerea CAS, scutirea impozitul reinvestit, le-am indeplinit, ramasese reducerea TVA. Putem dupa 4 ani cu crestere economica (…) sa avem de la 1 ianuarie TVA de 20%”, a spus premierul Ponta.

Proiectul noului Cod Fiscal prevede reducerea cotei standard a taxei pe valoarea adaugata, de anul viitor, de la 24% la 20%, iar pentru carne, peste, legume si fructe produse alimentare de baza la 9%.

Cota standard de TVA ar urma sa fie redusa in continuare, la 18%, din ianuarie 2018, conform calendarului redactat de Guvern.

Documentul prevede reducerea cotei standard pentru toate bunurile si serviciile de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016, reducerea cotei de TVA pentru carne, peste, legume si fructe de la 24% la 9% incepand cu 1 ianuarie 2016 si introducerea taxarii inverse pentru livrarea de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare, incepand cu 1 ianuarie 2016.

Ulterior, cota standard de TVA ar urma sa fie diminuata de la 20% la 18%, incepand cu 1 ianuarie 2018.

Cota unica de impozitare va fi redusa de la 16% la 14% din ianuarie 2019, conform proiectului noului Cod Fiscal.

Reducerea va diminua incasarile la buget cu 4,8 miliarde lei in 2019, dar va genera si venituri suplimentare de 2,3 miliarde lei din TVA, contributii sociale, impozit pe salarii, si ca urmare a crearii de noi locuri de munca, impactul bugetar net fiind 2,5 miliarde lei.

Pentru 2016, incasarile la buget sunt estimate sa scada cu 11,6 miliarde lei, dar cu o crestere la venituri de 6,4 miliarde lei din TVA, contributii sociale, impozit pe salarii, impactul bugetar net pentru anul viitor fiind calculat la 5,2 miliarde lei.

Contributiile de asigurari sociale si de sanatate vor fi impuse la plata tuturor persoanelor fizice care realizeaza venituri, iar din 2017 cota de asigurari sociale (CAS) va scadea atat la angajat, de la 10,5% la 7,5%, cat si la angajator, de la 15,8% la 13,5%, conform proiectului noului Cod Fiscal.

Din 2016, va fi eliminata deducerea contributiei de asigurari de sanatate (CASS) de la calculul impozitului pe venit.

Proiectul prevede introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunara de calcul a CAS si CASS de la 1 ianuarie 2016, eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016 si ntroducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri.

Mai e nevoie de un acord cu FMI?

Este una din chestiunile care trebuie foarte bine gindite intre mai multi actori. Mi se pare ca nu e doar treaba Guvernului. Chestiunea nu e simpla, pentru ca sint argumente foarte serioase pro si contra. Daca ar fi venit ministrul Finantelor sa spuna „Noi ne pregatim sa intram in zona euro, nu poti sa intri direct, trebuie doi ani de pregatire, un program de rate fixa la schimb, si nu vrem acord cu FMI fiindca inclocuim ancora FMI cu ancora ERM 2”. Ar fi fost o explicatie buna si as fi acceptat-o

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro