VIDEO Primul tunel de pe A1 Pitești – Sibiu: Cum arată acum lucrările la primul mare tunel de pe o autostradă din România
Constructorul austriac PORR a început lucrările pe Secțiunea 4 a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești și a demarat șantierul pe primul tunel adevărat în construcție pe o autostradă din România, una dintre cele mai lungi astfel de structuri de pe toată autostrada de la Pitești la Sibiu.
Austriecii de la PORR au semnat încă din noiembrie 2021 un contract de circa 1,7 miliarde de lei pentru execuția celor 9,86 de kilometri de autostradă dintre Curtea de Argeș și Tigveni – Secțiunea 4 parte a A1 Sibiu – Pitești. Din martie 2022 s-a realizat proiectarea (termen 16 luni), dar constructorul deja a demarat primele lucrări ample în șantier pe zona cea mai fierbinte: tunelul forat de lungime de circa 1.350 de metri pe sub dealul Momaia. Chiar dacă discutăm despre un tunel pe sub un deal, metoda de construcție este aceeași ca și pentru tunelurile din zona montană.
De altfel, discutăm practic de unul dintre cele mai lungi tuneluri de pe Autostrada A1 și practic primul tunel de autostradă în construcție în România.
Pentru execuție termenul oficial pentru finalizare este anul 2026, însă e destul de posibil – având în vedere gradul de complexitate a lucrării – ca proiectul să fie împins spre 2027.
Autostrada A1 Sibiu – Pitești – Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș
Lungime: 9,86 km
Constructor: Porr Construct (Austria)
Valoare: 1.678.873.121,77 Lei fără TVA.
Contractat: noiembrie 2021
Lucrări începute: martie 2022
Termen contractual: 16 luni proiectare + 44 luni execuție
În cadrul contractului vor fi realizate mai multe lucrări de artă având o complexitate ridicată, astfel:
- Construirea a 12 poduri, pasaje și/sau viaducte, având o lungime medie de 230 m, dintre care, cel mai lung fiind Viaductul de la km. 84+341, în lungime de 630 m.
- Construirea unui Tunel în lungime de 1.350 m, în zona de traversare a dealului Momaia, județul Argeș.
Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești
Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
- Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
- În prezent se lucrează pe Secțiunea 5, pe cei 30 de km de la Pitești la Curtea de Argeș (constructor Astaldi). Aici constructorul a ajuns la un avans fizic de peste 33%. Vezi aici imagini cu viitorul nod rutier de la Bascov, de la capătul actual al A1 București – Pitești.
- Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni austriecii de la PORR au lucrat până acum la proiectare și au început deja primele lucrări în 2023.
- Pe Secțiunea 3 o asociere de constructori din Italia și România au semnat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe acest tronson constructorul se află, teoretic, în etapa de proiectare.
- Pe Secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. Și aici, în prezent, constructorul este în perioada de proiectare.
Foto: Secțiunile de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești
VEZI ȘI:
- VIDEO Cum arată acum viitorul nod rutier Bascov, de la capătul autostrăzii A1 spre Pitești / Lucrările sunt în curs. Cum va arăta la final
- VIDEO Chinezii au dat chix cu primul drum construit în România: Trebuia să fie gata deja, dar abia e construit pe jumătate
- VIDEO Drumul expres din Vestul țării care va fi gata anul acesta. Cum arată acum