Sari direct la conținut

UPDATE Tantarii si sobolanii Bucurestiului, o afacere de zeci de milioane de lei. De ce nu aproba "Guvernul" Bucurestiului strategia de deratizare si dezinsectie si cati bani a incasat firma care presteaza de 20 de ani aceste servicii in Capitala

HotNews.ro
Tantari, Foto: MorgueFile.com
Tantari, Foto: MorgueFile.com

Primaria Capitalei a platit anul trecut circa 30 milioane de lei (aprox. 6.7 milioane Euro) firmei 3D Romania pentru combaterea tantarilor si sobolanilor, la fel si in 2013, potrivit unui raspuns trimis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro. In comparatie, Primaria din Viena plateste pentru aceeasi activitate 3 milioane de euro, spune primarul Sorin Oprescu. Contractul cu 3D Romania a fost incheiat in urma cu 20 de ani, el fiind prelungit/modificat prin 7 acte aditionale, pana in iunie 2015, in aceasta perioada compania incasand peste 400 milioane lei. Acum, municipalitatea trebuie sa faca o noua licitatie pentru desemnarea unui alt operator, insa nu poate face acest lucru deoarece din 2010 pana in prezent Consiliul General al Municipiului Bucuresti nu aproba strategia de salubrizare – partea de deratizare si dezinsectie. Pe langa interesele financiare legate de acest contract, primarul Sorin Oprescu spune ca daca alesii locali nu aproba mai repede acest document, exista riscul ca din iunie sa ne manance sobolanii si tantarii.

  • UPDATE Consiliul General al Municipiului Bucuresti a adoptat joi strategia de salubrizare – partea de dezinsectie si deratizare care stabileste principiile dupa care se va realiza acest serviciu. Citeste strategia aici.

„Din 2010 pana acum am pus strategia de salubrizare – partea cu dezinsectia si deratizarea – de 27 de ori pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului Bucuresti si nu a fost aprobata. Este din cauza luptei intre actuala si viitoarea majoritate. Eu nu mai discut cu consilierii, dar voi iesi sa le vorbesc bucurestenilor ce se intampla. In iunie expira contractul actual pentru dezinsectie si deratizare, care nu mai poate fi prelungit, si daca nu facem licitatia sa desemnam alt operator, o sa ne manance sobolanii. Daca vad ca nu o aproba si nu o aproba, o aprob eu prin dispozitie de primar. Dupa licitatie pretul platit pentru aceste servicii va fi mai mic si cred ca asta ii si supara pe multi si se doreste sa ramanem agatati in continuare cu aceste lucruri. Nu pot sa spun ca 3D nu a lucrat corect, fiindca anul trecut au fost multe ploi, iar noi nu am avut probleme cu tantarii”, a declarat primarul Capitalei, Sorin Oprescu pentru HotNews.ro.

Intrebat de ce costa atat de mult cele doua operatiuni in Bucuresti, primarul Sorin Oprescu spune ca acest pret s-a stabilit prin licitatie.

„Curtea de Conturi a facut observatia asta acum trei ani. Sunt in proces cu ei. Ei mi-au spus sa pun marile magazine si complexe comerciale sa plateasca. Ei isi platesc pe domeniul lor, dar in imprejurimi platim noi. Sobolanii nu au pe spate numere sau numele sectoarelor… Este pretul cel mai mic care s-a luat acum 20 de ani. De exemplu, Viena plateste pentru aceeasi activitate 3 milioane de euro/an. Nu am facut licitatie pana acum deoarece nu am avut aprobata strategia, iar legea nu ne permite sa facem licitatie fara ea”, a mai spus Oprescu.

Acesta spune ca dupa ce se aproba strategia, poate prezenta CGMB planul de actiune in ceea ce priveste dezinsectia si deratizarea, iar daca se aproba si acesta, se poate demara licitatia pentru desemnarea unui nou operator.

Mircea Rizoiu, consilier general PSD si membru in Comisia de salubrizare a CGMB spune ca strategia se va tota la sedinta de joi.

„Eu nu imi aduc aminte sa fi discutat acest proiect de 4 ani. El a venit la noi la Consiliul General anul trecut. Pot sa va spun ca am discutat din nou la Comisia de Salubrizare acest proiect, saptamana trecuta, iar in sedinta de joi speram sa treaca tinad cont ca in ultimele luni s-au facut mai multe amendamente si s-au discutat mai multe puncte de vedere. Operatorii din teren au ridicat anumite probleme, referitor la modul cum se face aceasta prestatie si trebuia sa clarificam. Mai cred ca sunt si o serie intreaga de interesecare se invart, legate de prestatori care au relatii ample”, a declarat pentru HotNews.ro Mircea Rizoiu, consilier general PSD si membru in Comisia de salubrizare a CGMB.

Mircea Raicu, consilier general PNL, spune ca grupurile PNL si fostul PDL au votat strategia de fiecare data, insa nu a fost aprobata deoarece grupul PSD nu si-a dat acordul.

„Noi am votat de fiecare data. Cand am avut majoritatea, a fost chiar aprobata, dar prefectul a atacat hotararea. Dupa ce am pierdut majoritatea, am votat pentru, dar nu a mai fost aprobata deoarece PSD nu a votat si nu a fost majoritate. Noi nu avem nimic impotriva acestui proiect”, a declarat Mircea Raicu pentru HotNews.ro.

Cati bani a castigat firma 3D Romania, care face face deratizarea si dezinsectia in Capitala de aproape 20 ani

Contractul cu 3D Romania S.A. a fost incheiat in 14.06.1996 in baza unei licitatii publice care a stabilit valoarea contractului si tarifele pentru serviciile prestate, durata initiala fiind de aproape 13 ani. In 2009, acest contract a fost prelungit cu inca 6 ani de catre viceprimarul Capitalei de la vremea respectiva, Victor Iovici, in perioada in care Sorin Oprescu era in campanie electorala si ii delegase acestuia dreptul de semnatura. Potrivit acestui act aditional, contractul expira in iunie 2015.

Reprezentantii Primariei Capitalei spun ca aceasta prelungire a fost ceruta de experti, existand riscul imbolnavirii populatiei daca se intrerupeau tratamentele.

„Contractul de igienizare a fost incheiat pe o perioada de 149 luni. La solicitarea expresa a Comisiei Interministeriale de Supraveghere Metodologica si Receptie, (constituita, conform art 5 din H.G. 690/1995, din specialisti desemnati de institutiile de specialitate din subordinea: Ministerului Sanatatii Publice, Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, si a Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile), durata de intretinere a fost modificata de la 120 de luni la 170 de luni de campanie efectiva. Aceasta modificare a fost impusa ca urmare a expertizelor de specialitate efectuate, privind evaluarea riscurilor de imbolnavire pe care le prezinta sobolanii si tantarii vectorii si s-a evidentiat faptul ca la nivelul gospodariilor individuale (case-vile) a crescut numarul de rozatoare sinantrope peste limita riscurilor de imbolnavire avand drept consecinta pe langa daunele materiale directe si riscul de imbolnavire a populatiei cu boli infectioase foarte periculoase pentru om si animale”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Acestia spun ca orice diminuare a numarului minim de treceri poate duce la o dezvoltare a populatiilor de tantari si sobolani foarte mare iar revenirea la normal presupune costuri mult mai mari fara a avea nici un control privind starea de sanatate a populatiei.

Printre bolile cauzate de tantari si sobolani se numara: hepatita infectioasa, leprospiroza, trichinoza, salmoneloza, bruceloza, febra aftoasa, tularemia, ciuma, rabia, pesta porcina, etc.

In total, din 1996 pana in prezent, contractul cu 3D Romania a fost modificat/prelungit de municipalitate prin 7 acte aditionale, dupa cum urmeaza:

– Act aditional nr.1: A fost incheiat in 25.02.1999, potrivit acestui act aditional planul de igienizare a fost reconfigurat astfel ca durata aplicarii tratamentelor de soc a crescut de la 21 de luni la 33 de luni.

– Act aditional nr.2: A fost incheiat in data de 16.02.2000 si prevede continuarea prestatiilor de deratizare la obiective in mod diferentiat in functie de gradul de contaminare valabil pe o perioada limitata, precum si intensificarea tratamentelor de combatere tantari.

– Actul aditional nr.3: A fost incheiat in data de 03.03.2005 si prevede ca incepand din 2005 volumul tratamentelor generale de deratizare va scadea astfel incat sa se mentina eficacitatea de ansamblu a tratamentelor constatata in 2004 iar tratamentele de combatere a tantarilor vor fi intensificate.

– Actul aditional nr.4: A fost incheiat in data de 11.04.2006 si prevede ca tratamentele de deratizare se vor mentine la nivelul anului 2005 conform actului aditional nr. 3 si vor fi completate cu interventii zonale/punctuale unde este cazul pentru mentinerea gradului de decontaminare stabilit. Se intensifica tratamentele de combatere a tantarilor si se introduc tratamentele antilarvare la maluri de lac.

– Actul Aditional nr. 5: A fost incheiat in data de 6.04.2007 si prevede transformarea tarifelor initiale raportate in ECU in RON.

– Actul Aditional nr. 6: A fost incheiat in data de 17.11.2009 si prevede reconfigurarea planului de igienizare in sensul ca au fost extinse tratamentele de deratizare cu doua treceri generale / an la obiectivele case-vile, iar etapa de intretinere intensificata a fost modificata de la 120 de luni la 170 de luni de campanie efectiva.

– Actul Aditional nr. 7: A fost incheiat in data de 15.05.2013 si prevede completarea Planului de Igienizare cu urmatoarele obiective: canalizatie subterana apartinand retelei metropolitane de fibra optica a municipiului Bucuresti si canalizatie subterana apartinand retelei de semaforizare a municipiului Bucuresti.

Din 1996 pana in prezent, compania 3D Romania a incasat de la municipalitate pentru aceste servicii peste 400 milioane lei. Mai exact, in perioada 1996-2009 s-au platit circa 240 milioane lei, iar dupa, in ultimii 6 ani, circa 30 milioane de lei pe an.

De exemplu, in anul 2013 pentru combaterea tantarilor s-au cheltuit circa 17 milioane lei, iar pentru deratizare 12,6 milioane lei. In 2014 s-au alocat pentru cele doua activitati putin peste 30 milioane de lei, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Tratamentele de combatere a tantarilor si sobolanilor se aplica la: asociatii de locatari/proprietari, locuinte individuale, retea RADER, lauri de lac, parcuri, cladiri administrative, firme, ministere, imobile CFR, cimitire, piete si targuri, zone rezidentiale, retea Metrorex, sitem management trafic, reteaua de fibra optica, spatii verzi.

Complicata procedura birocratica pentru demararea unei noi licitatii

Pentru organizarea licitatiei pentru desemnarea unui nou operator pentru dezinsectie si deratizarea, reprezentantii Primariei Capitalei spun ca legea ii obliga sa parcurga urmatorii pasi:

1. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a strategiei serviciului public de salubrizare activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare

2. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a modalitatii de gestiune a serviciului de salubrizare activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare;

3. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a studiului de oportunitate pentru fundamentarea si stabilirea solutiilor optime de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare ;

4. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a procedurii de licitatie a contractului de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare;

5. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a documentatiei de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare continand in mod obligatoriu:

6. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a caietul de sarcini al serviciului public de salubrizare, activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare, elaborat pe baza Caietului de sarcini-cadru al serviciului de salubrizare al localitatilor;

7. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a criteriilor de selectie specifice serviciului public de salubrizare, activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare;

8. Aprobarea prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a Contractului Cadru a serviciului public de salubrizare activitatile de dezinsectie, dezinfectie si deratizare;

„Pentru a pregati delegarea de gestiune, inca din anul 2010 a fost elaborata ¬Strategia de dezvoltare si functionare a serviciului public de salubrizare in municipiul Bucuresti¬ care a fost postata pe site-ul Primariei Municipiului Bucuresti pentru dezbatere publica inca din data de 11.03.2010, iar in cadrul sedintei de Consiliu General din data de 29.10.2010 a fost schimbata titulatura proiectului de act normativ in ¬Masuri de dezvoltare a gestiunii deseurilor in municipiul Bucuresti ¬, forma in care a fost aprobata. Aceasta schimbare a titulaturii a fost facuta fara a se comunica motivul, desi in cuprinsul acesteia se regasesc informatii privind activitatile serviciului de salubrizare, iar strategia fusese elaborata conform prevederilor legale. Din luna ianuarie a anului 2012 ¬Strategia de dezvoltare si functionare a serviciului public de salubrizare in Municipiul Bucuresti¬ a fost postata din nou pe site-ul Primariei Municipiului Bucuresti pentru dezbatere publica, iar in data de 13.03.2012 a fost inclusa pe ordinea de zi a Consiliului General si nu a fost aprobata. Desi in proiectul de hotarare se prevede la art. 2 ca ¬Strategia de dezvoltare si functionare a serviciului public de salubrizare in Municipiul Bucuresti¬ va sta la baza declansarii procedurii de delegare de gestiune a serviciului public de salubrizare in Municipiul Bucuresti de catre Primaria Municipiului Bucuresti acest proiect nu a fost aprobat. In data de 30.08.2012 ¬Strategia de dezvoltare si functionare a serviciului public de salubrizare in Municipiul Bucuresti¬ a fost propusa din nou spre aprobare CGMB si nici de aceasta data nu a fost aprobata. In datele de 27.03.2014 si 29.04.2014, 30.05.2014 a fost supus aprobarii Consiliului General al Municipiului Bucuresti Proiectul de hotarare privind Strategia de dezvoltare si functionare a serviciului public de salubrizare- activitatile de dezinsectie si deratizare in Municipiul Bucuresti si nu au fost aprobat.

Imediat ce Consiliul General va aproba strategia mentionata, se va putea trece la urmatorul pas: elaborarea Strategiei de accelerare a dezvoltarii serviciului de salubrizare -activitatile de dezinfectie si deratizare pentru perioada 2015 ¬ 2020 si pentru perioada 2020 ¬ 2025 si restul documentelor necesare pentru declansarea delegarii de gestiune a serviciului de salubrizare -activitatile de dezinfectie si deratizare”, spun reprezentantii municipalitatii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro