Business report: Foraje petroliere de anvergura in Marea Neagra? O firma americana a adus 900 de milioane de dolari in Romania; O tara intreaga, la mana unui roman. Sierra Leone ar putea pierde peste 7.000 de locuri de munca; Leul "aliniat la euro" se apreciaza discret. Cum?
Foraje petroliere de anvergura in Marea Neagra? O firma americana a adus 900 de milioane de dolari in Romania. Cea mai mare majorare de capital operata de o firma straina in Romania, in luna decembrie a anului trecut, a fost de 890 de milioane de dolari (728 de milioane de euro) si a fost facuta de firma Vantage Driller Rocco SRL, potrivit datelor de la Oficiul National al Registrului Comertului. Tara de rezidenta a investitorului este Cipru, potrivit aceleiasi surse, tara cunoscuta drept paradis fiscal. Vantage Driller Rocco SRL este detinuta de o companie americana de foraje offshore, Vantage. Compania americana a inregistrat in 2013 venituri de 721 de milioane de dolari, si un profit operational EBITDA de 363 de milioane de dolari, din contracte de foraj cu mari companii petroliere internationale, ca Petrobras, Total sau Petronas. Vantage opereaza in acest moment sapte unitati de foraj marine, dintre care patru platforme fixe si trei mobile, iar o alta este in constructie, scrie Economica.net.
O tara intreaga, la mana unui roman. Sierra Leone ar putea pierde peste 7.000 de locuri de munca din industria miniera ca urmare a deciziei celui mai mare angajator al tarii de a restrange temporar numarul de salariati. Desi muncitorii African Minerals – care nu este doar cel mai mare producator de minereu de fier din Sierra Leone, dar si cel mai mare contribuitor la PIB-ul tarii – au fost trimisi acasa cu plata integrala a salariului la inceputul lunii noiembrie, angajatii si sindicatele se tem ca aceasta situatie ar putea deveni permanenta. Directorii companiei listate pe bursa de la Londra si controlate de milionarul roman Frank Timis dau vina pe scaderea pretului la minereul de fier pentru inchiderea operatiunilor proiectului Tonkolili – din care 25% este detinut de compania chineza Shandong Iron and Steel Group, scrie Capital.
Leul „aliniat la euro” se apreciaza discret. Cum? Pragul psihologic de 4,50 lei pentru un euro a generat (din nou) o emotie nejustificata. Mai degraba, ceea ce ar trebui surprins, este faptul ca valorile si maniera lor de evolutie sunt mai mult decat similare, sunt aproape identice, deocamdata cu un mic avantaj pentru anul 2015. Deocamdata, deoarece ultimele date disponibile pentru inflatia lunara, cele pentru luna noiembrie, arata un decalaj de un procent intre inflatia medie anuala de la noi si cea din Zona Euro (1,4% IAPC la noi si 0,4% la ei). Daca se pastreaza acest decalaj pe final de an iar euro sta pe loc in termeni reali fata de leu ajustat diferenta de inflatie dintre Romania si Zona Euro) ar fi trebuit sa avem o medie de curs pe 2014 undeva peste 4,46 lei pe euro si nu 4,4446 lei pe euro cum cum s-a consemnat oficial. Cum s-ar spune la Radio Erevan, leul nu s-a depreciat ci s-a apreciat usor in raport cu euro, scrie Cursdeguvernare.ro.
Criza Franci Elvetieni – „Este clar ca BNR ar fi putut si ar putea sa intervina”. BNR: „Banca Nationala protejeaza stabilitatea sistemului financiar” Desi au trecut doua saptamani de la izbucnirea crizei creditelor in franci elvetieni (CHF), autoritatile nu au luat, inca, nicio masura, multumindu-se sa arunce problema de la una la cealalta. Conducerea executiva a BNR a anuntat, ieri, ca astazi va sustine o conferinta de presa. Potrivit surselor noastre, guvernatorul BNR Mugur Isarescu va vorbi, in cadrul evenimentului, despre problema creditelor in CHF. Buzduganul l-a aruncat inca de ieri, cand a transmis un comunicat de presa in care a precizat, printre altele, ca „situatia creditarii in CHF nu reprezinta un risc sistemic (din perspectiva ponderii reduse in PIB), dar adoptarea unor masuri inadecvate poate induce un astfel de risc”, scrie Bursa.ro.
Rezultate 2014: Ford Fiesta, cea mai bine vanduta masina de clasa mica din Europa. La inceputul saptamanii trecute, Ford Romania ne-a anuntat valorile inregistrate in anul care tocmai s-a incheiat.Astazi, oficialii Ovalului Albastru ne anunta ca Ford Fiesta a devenit, pentru al treilea an consecutiv, cel mai bine vandut model de clasa mica din Europa. In 2014, 308,999 de unitati Ford Fiesta si-au gasit locul in garajele europenilor, spune un studiu realizat de JATO Dynamics. Printre cele mai populare versiuni achizitionate s-a numarat Fiesta echipat cu motorul de 1,0 litri EcoBoost, aceeasi unitate care primea si in 2014 titlul de Motorul International al Anului, scrie AutoBild.ro.
Efectele dolarului scump: Companiile petroliere au majorat preturile carburantilor. Dupa aproape patru luni de ieftiniri la pompa, a sosit si momentul neasteptat de soferi – petrolistii sa modifice pretul si in sus. Toate companiile petroliere de pe piata romaneasca au crescut usor preturile in aceasta saptamana, cu toate ca soferii se asteapta, in continuare, la scaderi. OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol si ceilalti jucatori de pe piata autohtona au crescut, in aceasta saptamana, preturile carburantilor cu pana la 5-6 bani/litru. In prezent, statiile de carburanti la care mai gasesti benzina sub 5 lei sunt putine, asta dupa ce la jumatatea lunii ianuarie pretul celui mai ieftin sortiment de benzina a coborat si sub 4,8 lei/litru. Daca pana acum piata s-a obisnuit ca Petrom sa dea tonul modificarii preturilor, de data aceasta cei de la Lukoil au dat startul scumpirii, Anunta Capital.
Carbunele romanesc merge in Serbia: Complexul Energetic Oltenia a castigat un contract de export de 16 milioane de euro. Contractul presupune livrarea a 1,2 milioane de tone de lignit, in sase luni. Profitul CEO este de circa 2,5 euro pe tona, adica aproximativ 3,7 milioane de euro. Complexul Energetic Oltenia a castigat o licitatie in Serbia pentru livrarea a 1,2 milioane de tone de lignit intr-un termen de sase luni, dimensiunea contractului fiind de 16 milioane de euro. „Contractul este deja in derulare. Pleaca zilnic 7 – 8.000 de tone de carbune din mina de la noi. Transportul este facut de ei, parte pe tren, parte cu camionul, pana la Dunare, de unde pleaca cu barja pana in Serbia. Am obtinut un pret de 13,5 euro pe tona, un pret bun avand in vedere ca noi il extragem cu 10-11 euro pe tona si ca avem oricum gramezi de carbune nefolosit”, spune Antonie, conform Economica.net.