Autostrada A1 Orăștie – Sibiu, Lot 3 – Tronsonul problemă
Lungime: 22,11 km
Cost: cca. 137 mil Euro fara TVA
Constructor: Impregilo SpA
STADIU ACTUAL: Contractul cu Salini-Impregilo a fost reziliat in ianuarie 2016 si reconstructia a fost finalizata in octombrie 2016 de catre CNADNR in regie proprie. Anterior, circulatia a fost inchisa pentru a se executa lucrari de remediere si consolidare, la nici 9 luni de la deschidere, iar o portiune de circa 200 de metri a fost demolata cu totul
Evolutia detaliata a proiectului in josul paginii
–
Lotul 3 in lungime de 22 de km este singurul din autostrada Orastie – Sibiu care nu a fost inaugurat in decembrie 2013 si a ramas timp de un an singura portiune lipsa de autostrada de la Sibiu si pana la Deva. Deschiderea traficului a venit pe 15 noiembrie 2014, chiar cu o zi inainte de alegerile prezidentiale, desi lucrarile inca nu au fost finalizate.
Pe langa aceste aspecte, Lotul 3 este celebru pentru inca doua elemente: contine cel mai inalt viaduct de autostrada din tara (la Aciliu) si de-a lungul tronsonului se gasesc si cele mai mari probleme cu alunecari de teren de pe vreun santier de autostrazi, probleme care au generat intarzieri substantiale si care au dus, in cele din urma, ca un deal intreg sa fie sapat adanc si, practic, despicat in doua.
–
Lotul 3 face parte din Autostrada Orastie – Sibiu, inaugurata pe toate celelalte loturi in decembrie 2013. Lotul 3 n-a putut fi gata la timp (termenul oficial fiind aprilie 2013) in principal din cauza problemelor generate de alunecari de teren pe cateva tronsoane, dar si din cauza reactiei lente a autoritatilor in acest caz.
Autostrada neterminata, intarziata 18 luni, dar deschisa traficului chiar inaintea alegerilor prezidentiale
Tronsonul de autostrada Orastie – Sibiu lot 3 a fostdeschis traficului pe 15 noiembrie, chiar inainte de turul doi al alegerilor prezidentiale. Deschiderea traficului a venit cu aproape 18 luni intarziere fata de termenul initial, insa lucrarea in sine nu este inca finalizata. Practic, desi circulatia a fost deschisa, lucrarea inca nu a fost receptata, iar constructorul inca lucreaza la elemente adiacente.
In plus, constructorul a ramas sa lucreze si la stabilizarea zonelor care au fost si, aparent, sunt in continuare afectate de alunecari de teren.
In doua luni de la dechidere, autostrada s-a ”crapat” de doua ori
Aatat presa, cat si specialistii in domeniu au avertizat ca deschiderea circulatiei pe un astfel de tronson ar putea duce la probleme mai serioase. O analiza despre riscul deschiderii Orastie – Sibiu Lot 3 puteti citi pe larg aici.
Fisura reparata in asfaltul autostrazii Orastie – Sibiu lot 3
Foto: CNADNR
De altfel, la nici doua saptamani de la deschiderea circulatiei, traficul rutier a fost restrictionat pe o banda pe o anumita zona pentru ca in asfalt au aparut mai multe fisuri. Autoritatile au asigurat insa ca acestea sunt doar fisuri superficiale.
Dupa remedierea primelor probleme, in ianuarie 2014 aceeasi fisura a reaparut. De data aceasta, fisura din asfalt s-a lungit, ajungand sa se intinda pe o distanta de circa 100 de m (vezi video mai jos).
Din nou, circulatia a fost inchisa, iar CNADNR a trimis contructorul sa repare problema. Dupa o zi, fisura fusese din nou astupata. Desi masurile de remediere sunt temporare, constructorul va incerca sa repare problema definitiv in primavara sau intr-o perioada inc are temperaturile sunt pozitive si permit lucrari mai ample.
Probleme si la Viaductul de la Aciliu: Presa sustine ca pilonii s-au crapat, proiectantul infirma existenta vreunui pericol
Pe langa fisura din asfalt, o alta problema pare sa fi lovit lucrarea si asa chinuita de pe Lotul 3.
Ziarul Romania Libera a publicat un articol in care reclama o serie de probleme si crapaturi in cazul viaductului de la Aciliu, de pe acelasi lot de autostrada. Ziarul citeaza o corespondenta intre constructor si un subcontractor si publica si o serie de poze cu un picior al viaductului care prezinta crapaturi si tencuiala cazuta. Detalii aici.
In replica, oficialii de la drumuri sustin ca viaductul a fost testat ferm inainte de deschidere, iar proiectantul lucrarii sustine ca fisurile nu afecteaza structura de rezistenta.
“Viaductul de la Aciliu de pe A1, Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot III, a fost deschis traficului rutier după efectuarea încercărilor statice şi dinamice sub încărcare cu convoaie de camioane, în conformitate cu Normativele în vigoare. Conform punctului de vedere emis de Proiectantul lucrării (Asocierea TECNIC Consulting Engineering Romania SRL – S.I.N.A Societa Iniziative Nazionali Autostradali S.p.A.): <>”
Mari probleme cu alunecarile de teren – istoricul celui mai chinuit lot de autostrazi de la noi
In filmul de mai jos (realizat in 30 iunie 2014) puteti vedea zonele cu probleme de alunecari de teren de la minutul 05:09, zone care si continua, pe alocuri, de-a lungul autostrazii pana la marile alunecari de teren din zona viaductului de la Aciliu (minutul 06:18). Imediat dupa viaduct se poate vedea dealul afectat de alunecari si care a fost sapat adanc, practic despicat in doua (minutul 06:41).
Cum au aparut problemele, cum s-a pierdut timpul si ce solutie s-a ales
Intarzierea pe acest lot vine in urma problemelor generate de alunecari de teren aparute in doua puncte in zona Apoldu.
Constructorii – italienii de la Impregilo SpA – spun ca problemele de teren nu au fost prevazute inainte de atribuirea contractelor.
Autostrada Orastie – Sibiu (colorata pe loturi – Lotul 3, cu rosu)
Foto: Hotnews
Problemele majore au aparut tocmai de o parte si de alta a celei mai impresionante lucrari, viaductul de un kilometru de la Aciliu, cel mai inalt viaduct din tara. Problemele aparute nu au putut fi gestionate de antreprenorul italian Impregilo.
In noiembrie 2012, constructorii anuntau ca au informat autoritatile de la CNADNR si asteptau aprobarea unei propuneri de rezolvare. La acel moment a fost avansata ideea unui tunel in zona dealului de la Aciliu, o solutie care ar fi presupus si costuri mari.
Aflata pe masa celor de la CNADNR, problema a ramas fara rezolvare pana in vara lui 2013. In acest timp, lucrarile in zonele cu problema s-au blocat.
O solutie drastica: Dealul de la Aciliu, excavat masiv si despicat in doua
Viaductul si imensul debleu de la Aciliu (iunie 2014)
Foto: Captura YouTube
In cele din urma, CNADNR a acceptat propunerea constructorului de a realiza un tunel dublu in lungime de 250 de metri in zona dealului cu probleme, in continuarea dinspre est a viaductului. La un moment dat, utilajele care urmau sa ajute la constructia tunelului au fost aduse pe santier si au stat acolo luni bune.
Cu toate acestea, lucrarile la tunel nu au inceput niciodata si, din cauza problemei costului urias, CNADNR a decis sa renunte la ideea tunelui si sa ceara constructorului sa sape mai puternic in deal si sa stabilizeze pantele rezultate. Practic, intreg dealul de la Aciliu a fost excavat si impartit in doua de autostrada in constructie.
–-
PRIMELE PROCEDURI (refacere SF)
9 MAI 2007
LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)
14 DECEMBRIE 2010
INCEPEREA
LUCRARILOR
20 OCTOMBRIE 2011
MOMENTELE CHEIE:
Iulie 2003 – Primul Studiu de Fezabilitate pentru intreg tronsonul Deva – Orastie – Sibiu este realizat de catre Consitrans
9 mai 2007 – primul contract pentru refacerea SF- ului din 2003 Ministerul Transporturilor a semnat un contract de Asistenţă Tehnică, finanţat de Uniunea Europeană prin Facilitatea ISPA pentru revizuirea şi actualizarea Studiului de Fezabilitate, întocmirea Proiectului Tehnic şi a Documentaţiei de Licitaţie; Servicii de proiectare: DIWI Consult International GmbH/Roughan & O’Donovan Consulting Engineers/IC Consulenten Ziviltechniker GesmbH; (Studiul initial de fezabilitate fusese realizat de Consitrans in iulie 2003)
14.12.2010 – Este lansata in SEAP licitatia privind constructie autostrazii
31 iunie 2011 – Este atribuit contractul de supervizare a lcurarilor
20 octombrie 2011 – Constructia pe toate cele 4 loturi ale autostrazii de la Sibiu la Orastie a fost demarata oficial
2 decembrie 2012 – Constructorii de la Impregilo anuntau ca au informat autoritatile de la CNADNR si asteptau aprobarea unei propuneri de rezolvare. La acel moment a fost avansata ideea unui tunel in zona dealului de la Aciliu
12 mai 2013 – CNADNR confirma pentru HotNews.ro ca solutiile propuse de constructor sunt in analiza
2 septembrie 2013 – Apar primele informatii cu decizia autoritatilor. CNADNR confirma ca va fi facut un tunel in zona alunecarilro de teren de langa viaductul de la Aciliu
19 decembrie 2013 – Loturile 1,2 si 4 din Orastie – Sibiu sunt deschise circulatiei. Despre lotul 3 autoritatile avansau termenuld e octombrie 2014 pentru finalizare.
25 martie 2014 – Dan Sova ameninta cu rezilierea contractului cu firma italiana Impregilo. Sova spunea ca solutiile tehnice si financiare propuse de Impregilo nu pot fi acceptate.
1 aprilie 2014 – Dan Sova anunta ca nu se va mai rezilia contractul cu Impregilor, iar termenul asumat pentru finalizare devine 15 noiembrie 2013.
1 iulie 2014 – Noi filmari aeriene cu lotul 3 arata ce solutie au ales de fapt auoritatile in zona viaductului Aciliu: Dealul cu probleme este sapata puternic si, practic, despicat in doua. Vezi vindeo aici (minutul 06:41)
27 august 2014 – Noi imagini din avion cu lucrarile de pe Lotul 3. Imaginile arata primele zone cu asfalt, arpoape gata de inaugurat, insa si zone cu multe lucrari ramase de executat, in special in zonele afectate de alunecari. Cel mai probabil, insa, lotul 3 va fi inaugurat pana la finele lui 2014.
15 noiembrie 2014 – Cu o zi inainte de alegerile prezidentiale, ministrul Ioan Rus, impreuna cu premierul victor Ponta, deschid Lotul 3 circulatiei rutiere. Desi lucrarile inca nu sunt finalizate si pericolul unor alunecari de teren ramane prezent in punctele critice, traficul este deschis pe tronson.
VIDEO de pe autostrada proaspat deschisa traficului rutier. Debleul imens si viaductul de la Aciliu de la minutul 2.20 :
25 noiembrie 2014 – La nici doua saptamani de la inaugurare, pe Lotul 3 apar deja primele fisuri si crapaturi. Autoritatile si contructorul acopera fisura si dau asigurari ca e vorba doar de o fisura superficiala. Detalii aici.
21 ianuarie 2015 – Din nou probleme pe Lotul 3. Fisura din noiembrie a reaparut si s-a marit. Traficul este din nou restrictionat
22 ianuarie 2015 – Compania de Autostrazi anunta ca fisura a fost remediata si ca traficul pe acea portiune a fost redeschis.
Totodata, proiectantul lucrarii raspunde la criticile din presa privind fisurile dintr-unul din pilonii Viaductului de la Aciliu: „Microfisurile nu influenteaza rezistenta structurii”. Detalii aici.
20 februarie 2015 – CNADNR a transmis la solicitarea HotNews.ro ca stadiul fizic al lucrarilor este de 96%.
26 august 2015 Circulatia pe Lotul 3 al autostrazii Sibiu – Orastie, restrictionata pe un singur sens pentru reparatiile la calea de rulare si poduri
3 septembrie 2015 – CNADNR anunta ca inchide traficul pe Autostrada A1, Orastie-Sibiu, la mai putin de un an de la inaugurare
9 noiembrie 2015 – Compania de Autostrazi a depus plangere penala fata de constructorul italian Impregilo in cazul lotului inchis si demolat din autostrada Sibiu – Orastie. Detalii aici.
9 decembrie 2015 – Raportul Corpului de Control al ministrului Transporturilor fata de contractul autostrazii Sibiu – Orastie, Lot 3 – cateva din concluziile retinute:
– „consideram ca CNADNR SA a renuntat nejustificat la doua dintre revendicarile sale in valoare de 2.100.000 lei fiecare, respectiv la perceperea de penalitati pentru neindeplinirea tuturor punctelor de referita, dand astfel Antreprenorului un avantaj major in cazul ajungerii la arbitraj a disputelor pe tema intarzierilor inregistrate”.
– „(…) deficientele constatate referitoare la formularea revendicarilor Beneficiarului denota o urmarire defectuoasa a Contractului”.
– „Decizia conducerii companiei de a prelua lucrarile executate in cadrul Contractului a fost nefundamentata, a fost luata cu incalcarea prevederilor Contractului si a presupus asumarea unui risc nejustificat privind siguranta circulatiei” .
– „Decizia nr.1154/10.11.2014 de preluare a autostrazii a fost emisa in aceeasi data cu Nota de Constatare nr.20/3367/10.11.2014. fara a tine cont de faptul ca prin respectiva Nota de Constatare, comisia de inspectie a constatat clar ca mai sunt de executat lucrari dintre care unele necesare pentru asigurarea sigurantei corpului autostrazii si a sigurantei circulatiei”
– „Au fost constatate insa si cazuri, dintre care unele grave, in care neconformitatile (materiale neaprobate sau neconforme cu PT, lucrari care nu respecta normativele tehnice/PT/Caietul de sarcini) au fost inchise pe baza rapoartelor de incercare efectuate asupra probelor prelevate din lucrare, si/sau a aprobarii ulterioare de catre Inginer/Beneficiar, in conditiile in care: (…) aceste incercari au fost efectuate de catre un laborator – „Laborator Central Construtii CCF” platit de Antreprenor in calitate de subcontractor al acestuia”;
– „este de neinteles pasivitatea CNADNR SA – nu a luat nicio masura in conformitate cu prevederile Contractului – nu a formulat niciun fel de revendicari cu privire la calitatea lucrarilor executate;”
– „(CNADNR) nu a urmarit corespunzator derularea Contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, respectiv nu a formulat revendicari privind calitatea executiei, nu a luat in calcul executarea Garantiei de Buna Executie si nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii Contractului”.
– „Mai mult, conform Situatiei platilor efectuate, a achitat Antreprenorului 94,32% (602.957.013,91 lei fara TVA) din valoarea totala a Contractului (604.791.600 lei fara TVA). Aceste actiuni/inactiuni ale Beneficiarului au favorizat Antreprenorul, furnizandu-i acestuia un puternic atuu in solutionarea conflictului la arbitraj (partile au formulat notificari de nemultumire impotriva solutiilor date de Comisia de Adjudecare a Disputelor – CAD astfel ca deducerea conflictului spre analiza comisiei de arbitraj este inevitabila)”.
– „… propunem sesizarea organelor abilitate ale statului cu privire la nerespectarearea de catre proiectant, constructor, diriginte de santier (Inginer) a prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR SA in derularea Contractului”.
13 ianuarie 2016 – Contractul cu Salini-Impregilo a fost reziliat!
Ministrul Transporturilor a anuntat rezilierea contractului si ca autoritatile vor demara o cerere de oferta pentru un nou constructor pentru zona de 200 de metri demolata plus inca 300 de m unde au aparut fisuri. „Termenul pentru aceste lucrari, in cazul in care nu apare nicio contestatie, este august. Asta inseamna ca la inceputul sau mijlocul lui septembrie se va putea relua traficul pe autostrada”, a spus Costescu
Costescu a declarat ca, potrivit legii, firma Salini – Impregilo va fi trecuta pe o lista neagra si timp de doi ani nu va putea participa la alte licitatii organizate de catre Compania de Drumuri si Autostrazi, iar autoritatile vor incerca executarea garantiilor de circa 90 de milioane de lei depuse la proiect.
3 februarie 2016 – Crapaturile de pe tronsonul demolat din autostrada Orastie – Sibiu s-au extins pe inca 300 de metri. Pana la 1 martie Compania de Autostrazi vrea sa liciteze lucrarile de reparatii. Detalii aici.
12 aprilie 2016 – CNADNR va remedia santierul de pe Orastie – Sibiu Lot 3 in regie proprie, pastrand termenul impus de septembrie pentru finalizarea lucrarilor si deschiderea traficului.
18 iulie 2016 – Ministerul Transporturilor: Au fost promovate două faze de intervenţie pentru refacerea corpului autostrăzii în urma Expertizei Tehnice şi a Proiectului de Remediere. Faza I a constat în intervenţia imediată asupra terenului de fundare al corpului autostrăzii. Această etapă a cuprins: organizarea de şantier, pregătirea terenului, achiziţia de materiale, realizarea proiectului de fundare. Faza II reprezintă reconstrucţia efectivă a sectorului, în baza proiectului iniţial.
Termenul pentru reluarea circulației rămâne stabilit în luna septembrie 2016.
Lucrările de refacere aferente lotului 3 au început în luna aprilie 2016.
23 august 2016 – VIDEO cu lcurarile de remediere:
10 octombrie 2016 – Circulatia pe Lotul 3 Saliste – Cunta a fost redeschisa, la putin peste un an de la inchiderea traficului. Lucrarile de refacere au fost finalizate de catre CNADNR in regie proprie.
––––