Autostrada A1 Arad – Nadlac: Autostrada care ne uneste cu Vestul
Lungime: Lotul 1 – 22,2 km; Lotul 2 – 16,6 km
Cost: cca. 200 milioane euro (85% finantare europeana nerambursabila)
Constructor: asocierea Astaldi – Max Boegl
STADIUL ACTUAL: Cei 38 de km au fost dati circulatiei (ultimii 10 km si PTF-ul cu Ungaria in 11 iulie 2015)
Evolutia detaliata a proiectului in josul paginii
–
Cele doua loturi din autostrada Arad – Nadlac, tronson din autostrada A1 care va urma sa se lege de reteaua de autostrazi a vecinilor unguri, inca se afla in constructie desi primele lucrari au inceput din iulie 2011. Lotul 2 a fost lovit de scandalul Romstrade, in care patronul Nelu Iordache a fost acuzat de fapte de coruptie, iar contractul a fost reziliat, in timp ce pe Lotul 1 constructorul a intrat in faliment. Cu ambele loturi construite partial, CNADNR sub guvernarea Ponta a reluat licitatiile cu greu, iar pentru Lotul 2 s-a reusit performanta negativa de a se relicita dupa mai bine de un an. Chiar si asa, Romania are toate sansele sa termine inaintea ungurilor partea sa de autostrada pana la granita.
Lotul 1 – de la Romstrade, dosarul de coruptie a lui Nelu Iordache, la noii constructori si norocul unei finalizari rapide
Lotul 1 intre Nadlac si Pecica (22,22 km) a fost inceput in urma cu mai bine de doi ani de catre Romstrade. Licitatia initiala a fost lansata de CNADNR pe 10 decembrie 2010, iar in vara lui 2011 se dadea deja ordinul de incepere.
Pe 22 noiembrie 2012, insa, CNADNR decidea sa rezilieze contractul cu romstrade, motivul oficial invocat fiind intarzierea lucrarilor. Totusi, ulterior s-a aflat ca Nelu Iordache, patronul Romstrade, a fost trimis in judecata de catre procurorii anticoruptie pentru o presupusa deturnare de fonduri ce are legatura directa cu autostrada Arad-Nadlac. Despre cazul lui Nelu Iordache, pe larg aici.
Desi anunta ca relicitarea lotului va fi facuta cat se poate de repede, noua procedura de achizitie publica a fost publicata in SEAP abia pe 10 aprilie 2013. In documentatia de relicitare a tronsonului CNADNR preciza ca Romstrade a realizat circa 40% din lucrari.
Dupa o procedura de relicitatie care a durat luni bune, pe 19 decembrie 2013, CNADNR a anuntat ca a atribuit contractul asocierii Astaldi – Max Boegl, cu termen de finalizare 12 luni pentru proiectare si executie.
Ordinul de incepere a lucrarilor a venit la inceputul anului 2014, iar constructorul a intrat puternic „in paine”.
Arad – Nadlac, decembrie 2014 – Albastru (deschis circulatiei), Rosu (in lucru)
Foto: Hotnews
Lotul 1, deschis circulatiei la pachet cu 6 km din Lotul 2
Cum lucrarile au inaintat puternic in a doua jumatate a anului 2014, se preconiza riscul ca, desi finalizat, lotul 1 sa nu poata fi deschis circulatiei din cauza ca lucrarile la lotul 2 inca nu incepusera, iar contractul inca nu fusese semnat.
Problema aparea la descarcarea traficului lotului 1 pentru ca nodul rutier este prevazut in cadrul proiectului pentru Lotul 2, un proiect care a fost destul de tergiversat si al carui contract inca nu era semnat la inceputul toamnei din 2014.
Initial, Lotul 2 a fost atribuit si el in 2011 constructorului austriac Alpine. Dupa ce lucrarile au demarat in aceeasi vara si lucraruile aratau bine, problemele au inceput sa apara si contractul a fost reziliat in iulie 2013 dupa ce compania austriaca a a dat faliment. Pana la momentul rezilierii contractului, Alipine reusise sa execute lucrarile la Lotul 2 in proportie de aproape 80%.
Intr-un final, pe 26 septembrie 2014 s-a semnat contractul pentru Lotul 2 cu aceeasi asociere de contructori ca pe Lotul 1. Ca un efect imediat: lucrarile au debutat fara intarziere, iar primele eforturi s-au concentrat chiar pe zona de legatura cu Lotul 1 care era aproape gata.
Pe 19 decembrie, cei 22,2 km de autostrada ai Lotului 1, impreuna cu inca 6 km din Lotul 2 au fost deschisi circulatiei.
Desi circulatia a fost deschisa, lucrarile la autostrada inca nu erau finalizate, iar accesul pe noua sosea de mare viteza a fost permisa initial doar autoturismelor, nu si traficului greu pe directia spre granita. Autostrada nu ajungea efectiv pana la granita pentru ca segmentul de autostrada de pe partea maghiara inca nu a fost finalizat si nici nu a fost construit inca un punct de trecere a frontierei.
Lotul 2, restul de 10 km, a ramas in constructie si are toate sansele sa fie finalizat pana in termenul contractual din luna iunie 2015.
Un an a avut nevoie CNADNR pentru a relua licitatia pentru Lotul 2
Trecand peste vestile bune legate de deschiderea partiala a circulatiei si lucrarile care s-au desfasurat neasteptat foarte bine, trebuie sa notam bulina neagra din dreptul autoritatilor in acest caz.
Autoritatile de la drumuri au avut nevoie de aproape un an pentru a relicita lucrarea de pe Lotul 2, publicand anuntul in SEAP abia pe 3 iunie. Contractul fusese reziliat in iulie 2013 si pana la relicitarea sa a trecut aproape un an, desi se stia foarte bine ca Lotul 1 este in stadiu avansat si ca pentru deschiderea sa e nevoie de lucrari pe Lotul 2.
PRIMELE PROCEDURI (realizare SF)
9 MAI 2007
LANSAREA LICITATIEI INITIALE (pt. lucrare)
10 DECEMBRIE 2010
INCEPEREA
LUCRARILOR
20 IUNIE 2011
MOMENTELE CHEIE:
9 mai 2007 – Ministerul Transporturilor atribuia catre DIWI Consult International GmbH un contract pentru revizuirea si actualizarea studiilor de fezabilitate pentru autostrazile Arad-Nadlac, Orastie-Sibiu si Deva – Orastie.
1 iunie 2009 – Studiul de Fezabilitate a fost finalizat.
10 decembrie 2010 – CNADNR scoate la licitatie publica cele doua loturi din autostrada Arad-Nadlac.
12 aprilie 2011 – CNADNR anunta atribuirea celor doua loturi dupa cum urmeaza; Lotul 1 Asocierea Romstrade – Monteadriano Engenharia e Construcao – Donep Construct, valoare ofertă câştigătoare 382.959.483,93 lei / Lotul 2 – Alpine Bau GmbH, valoare ofertă câştigătoare 411.489.216,09 lei
20 iunie 2011 – CNADNR elibereaza ordinul de contructie
22 noiembrie 2012 – Contractul incheiat cu Romstrade pentru Lotul 1 al autostrazii este reziliat
10 aprilie 2013 – CNADNR scoate din nou la licitatie „Lotul Romstrade” (Lotul 1)
23 iulie 2013 – CNADNR a reziliat si contractul cu Alipine pentru Lotul 2. Rezilierea a venit ca urmare a intrarii in faliment a constructorului
28 august 2013 – Asocierea Astaldi – MAx Boegl este declarata castigatoare in licitatia pentru Lotul 1. Au urmat contestatiile depuse de firmele concurente
13 decembrie 2013 – Curtea de Apel respinge definitiv contestatiile. Astaldi si Max Boegl raman constructorii lotului 1
22 ianuarie 2014 – CNADNR elibereaza ordinul de constructie pentru Lotul 1
3 iunie 2014 – Dupa mai bine un an, CNADNR reliciteaza contractul pentru Lotul 2, cel realizat in proportie de 80% de catre Alpine.
30 iulie 2014 – Sunt deschise ofertele. Trei mari asocieri se bat pe contract, astaldi-Max Boegl fiind favoriti pentru ca au oferta cea mai mica, cca. 89 milioane de lei.
26 septembrie 2014 – Contractul pentru finalizarea lucrarilor la cei 16 ,7 km din Lotul 2 al autostrazii Arad – Nadlac (plus drum de legatura) a fost semnat de catre Compania de Autostrazi cu asocierea Astaldi – Max Boegl pentru circa 90 de milioane de lei. Detalii aici.
27 septembrie 2014 – Nici bine nu s-a uscat cerneala de pe semnatura din contract ca utilajele constructorilor au intrat deja in teren.
28 octombrie 2014 – Noi imagini video surprinse din avion cu autosrtrada in cosntructie de la Arad la Nadlac.
19 decembrie 2014 – Ziua mult asteptata! 28 de km din Autostrada A1 Nadlac – Arad au fost deaschisi circulatiei:
Este vorba de 22,2 km din Lotul 1 al autostrazii si alti 6 km din Lotul 2 care masoara in total 16,6 km si care are termen de finalizare iunie 2015. Desi circulatia a fost deschisa, lucrarile la autostrada inca nu sunt finalizate, iar accesul pe noua sosea de mare viteza este permisa momentan doar autoturismelor, nu si traficului greu pe directia spre granita.
Autostrada nu ajunge efectiv pana la granita pentru ca segmentul de autostrada de pe partea maghiara inca nu a fost finalizat si nici nu a fost construit inca un punct de trecere a frontierei.
VIDEO mai jos:
13 februarie 2015 – Compania de Autostrazi nu a facut receptia Lotului 1 din autostrada Arad – Nadlac, tronson deschis traficului in urma cu doua luni, pentru ca a constatat o serie de lucrari nefinalizate. Detalii aici.
Potrivit unui comunicat al CNADNR remis HotNews.ro, Comisia de Receptie la Terminarea Lucrarilor pentru Autostrada Nadlac – Arad, Lot 1 a constatat o serie de lucrari nefinalizate:
– 40 de bucati bazine colectoare pentru asigurarea deversarii apelor
– montarea de panouri antiorbire pe 8,3 km conform proiectului de executie
– realizarea drumului tehnologic pe lungime de 50 km in lungul autostrazii
– curatarea santurilor de material care obstructioneaza scurgerea apelor
„De asemenea, pe intreg sectorul inspectat sunt necesare lucrari de reprofilare acostamente, taluze, completare cu pamant vegetal si refacerea cadrului natural”, mai noteaza CNADNR care precizeaza ca receptia va fi facuta cand toate lucrarile de remediere for fi finalizate.
20 februarie 2015 – CNADNR a comunicat la solicitarea HotNews.ro stadiul lucrarilor pe cele doua loturi:
Autostrada Nădlac – Arad şi Drum de legătură, Lot 1 km 0+000 – km 22+218 – 90,97%
Autostrada Nădlac – Arad, Lot 2 km 22+218 – km 38+882 – 90,24%
23 aprilie 2014 – Poze noi cu lucrarile avansate de pe loturl 1 si 2 Nadlac – Arad postate pe forumul peundemerg.ro. PLUS: Prima semnalizare de intrare in tara pe autiostrada:
8 mai 2015 – Miniştrii de Externe ai României şi Ungariei, respectiv Bogdan Aurescu şi Péter Szijjártó, au avut o serie de consultări pe probleme comune, una dintre discuţii referindu-se la autostrada Nădlac-Arad, pe de o parte, şi Szeged-Makó-Csanádpalota, de cealaltă parte. Dacă, până acum, nu exista un termen exact de finalizare a lotului 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, acum miniştrii au impus un termen clar: luna iulie a acestui an. Detalii.
25 mai 2015 – Cele doua loturi sunt planificate a fi terminate si deschise complet traficului rutier in 2015, inclusiv Punctul de Trecere a Frontierei de la Nadlac – potrivit unui raspuns CNADNR la solicitarea HotNews.ro:
Stadiul lucrarilor:
A1 Nădlac – Arad și Drum de Legătură, lot 1: 96.90%*
A1 Nadlac – Arad şi Drum de Legătura, Lot 2 – pentru remedierea lucrarilor existente şi finalizarea lucrarilor rămase de executat: 93.71%;
–
11 iulie 2015 – 11 iulie 2015 – Autostrada Arad – Nadlac a fost deschisa in intregime, la pachet cu noul punct de trecere a frontierei (PTF) cu Ungaria. Imagini foto si video mai jos:
28 iulie 2015 – Stadiul lucrarilor si stadiul financiar, dupa deschiderea circulatiei:
Lot 1: 97.68%*
Stadiu financiar: 83,51%
Lot 2: 99.89%;
Stadiu financiar: 49,71%
–