Tsunami-ul JeSuisCharlie in social media "romanesti": Comentariile politicienilor, in frunte cu Iohannis si Ponta, au cele mai multe interactiuni. TNR, Pro TV, Kamikaze – in top
Atacul terorist de la redactia publicatiei franceze Charlie Hebdo a declansat un val colosal de comentarii nu doar in presa romaneasca, ci si in social media. Milioane de materiale si mesaje pe aceasta tema au fost distribuite online de ieri dupa-amiaza pana joi la pranz, doar in Romania. Cu mesaje oficiale de solidaritate cu Franta sau de condamnare a atacului din Paris, politicienii au „beneficiat” de cea mai mare interactiune, potrivit unei analize a activitatii pe Facebook. In aceste conditii, apar si semnale de alarma: „Je suis Charlie nu e pentru like-uri. (…) Conduita politicienilor romani nu le da dreptul sa se asocieze cu simbolul Je suis Charlie”, scrie, pe blog, un fost membru CNA.
Potrivit unei analize ZeList Monitor, de miercuri pana joi la pranz, pe paginile romanesti de online si social media monitorizate de acest serviciu atentatul de la Charlie Hebdo a fost mentionat de circa 16.000 de ori, doar sub forma unor mesaje ce includ expresia Charlie Hebdo si/sau hashtag-rile #CharlieHebdo, #JeSuisCharlie si #IamCharlie. Circa 10.000 dintre aceste mentionari s-au inregistrat pana miercuri seara, iar aproape 6.000 de mentionari – pana joi la pranz.
In conditiile in care multe dintre textele publicate pe Facebook nu au inclus vreunul dintre cuvintele-cheie sau etichetele luate in calcul in aceasta analiza, cele mai multe aparitii ale acestor mentionari s-au inregistrat, conform analizei ZeList, nu pe Facebook, ci pe Twitter. Aparitiile de pe Facebook inregistreaza, insa, cele mai multe vizualizari. Astfel, in intervalul mentionat:
- Twitter – 5429 de aparitii – 2,27 milioane vizualizari
- Agregatoare – 5093 de aparitii – 80 de mii de vizualizari
- Presa – 2873 de aparitii – 8,13 milioane de vizualizari
- Facebook – 1919 aparitii – 14,28 milioane de vizualizari
- Bloguri – 232 de aparitii – 493 de mii de vizualizari
Cele circa 16.000 de mentionari au inregistrat, in total, 25,7 milioane de afisari, dintre care peste jumatate (56%) s-au produs pe Facebook, iar 32% in presa online.
Politicienii si presa de satira – in top
O alta analiza, realizata de Facebrands.ro la solicitarea HotNews.ro in randul paginilor monitorizate de acest serviciu, arata ca nu presa sau jurnalistii, ci oamenii politici si partidele domina un clasament al post-urilor pe Facebook referitoare la cazul Charlie Hebdo, clasament realizat in functie de numarul de interactiuni.
Astfel, potrivit analizei Facebrands.ro, textul publicat pe Facebook prin care Klaus Iohannis condamna „actul terorist crud si las” a inregistrat cele mai multe interactiuni pana joi la pranz: 21,4 mii, dintre care 20,2 mii de like-uri, 573 de comentarii si 609 distribuiri. Presedintele ocupa si locul 2 in clasament, cu noua sa imagine de profil – celebrul „Je suis Charlie” cu litere albe pe fond negru: 11.289 de interactiuni, in total, pana joi la pranz (dintre care 9566 de like-uri).
Pe locul al treilea, cu 5683 de interactiuni (dintre care 5381 de like-uri) figureaza Victor Ponta, cu mesajul sau de solidaritate cu Franta. Ponta apare si pe locul al cincilea, cu scrisoarea adresata premierului francez (3201 interactiuni totale, dintre care 3000 de like-uri).
- Pe locul 4 apare Monica Macovei si mesajul sau in care califica atentatul drept un atac la libertatea presei (4202 interactiuni pana joi la pranz).
Top 10, in randul paginilor monitorizate de Facebrands.ro, este completat de pagina de comedie Unguru’ Bulan, care si-a schimbat poza de profil cu una alb-negru (1937 de interactiuni) si de patru pagini de presa: Times New Roman cu „efectele si reactiile dupa atentatul terorist” (1732 de interactiuni); Stirile Pro TV cu o trimitere la o stire (1516 interactiuni); Simona Tache, ziarista care a publicat pe blogul sau caricaturi cu Mahomed (1345 de interactiuni, inclusiv 830 de share-uri); revista Kamikaze cu o trimitere la un editorial de pe site (1258 de interactiuni pana joi la pranz).
- Urmatoarele cinci locuri in clasamentul realizat de Facebrands.ro sunt impartite intre presa de satira si politicieni. Top 15 este completat, astfel, de doua post-uri ale PDL (inclusiv unul ce reia mesajul presedintelui Iohannis – pe locul 11, cu 990 de interactiuni in total), unul al Catavencilor, unul al Times New Roman si unul al lui Remus Cernea (locul 15 cu un total de 626 de interactiuni pana joi la pranz).
Pe de o parte, aparitia unor oameni politici precum Iohannis sau Ponta intr-un astfel de clasament al interactiunii pe Facebook este explicabila prin pozitia oficiala a acestora si prin numarul foarte mare de oameni pe care ii urmaresc. Pe de alta parte, joi s-a marit numarul celor care critica tentatia politicienilor de a profita de pe urma fenomenului #jesuischarlie.
Unul dintre cei nemultumiti este fostul membru CNA Narcisa Iorga. Aceasta critica, pe blogul sau, decizia parlamentarului PSD Georgica Severin, seful Comisiei pentru Cultura si media din Senat, de a-si inlocui imaginea de profil cu mesajul „Je suis Charlie”. Narcisa Iorga, pe blog:
- „Ce cauta „Je suis Charlie” in locul fotografiei de profil a unui politician ca Georgica Severin?(…) „Je suis Charlie” nu e pentru like-uri. Nu e pentru minciuna. E pentru cei care inteleg cu adevarat ce inseamna libertate de expresie. (…)Amprenta „Je suis Charlie” este pentru oameni care se solidarizeaza sincer cu victimele masacrului produs ieri, la Paris si care cred in misiunea nobila a jurnalismului. (…) Conduita politicienilor romani nu le da dreptul sa se asocieze cu simbolul „Je suis Charlie”. Acesta nu le sterge vinile. Politicienii romani sa faca bine si sa respecte jurnalistii, fara sa-i tranzactioneze ca pe niste marfuri la piata de gros. Macar de ieri inainte.”