Pașii prin care China își intensifică ofensiva auto în Europa
Constructorul auto chinez Chery și-a oficializat vineri sosirea în Spania, unde va produce în principal mașini electrice până la sfârșitul anului 2024. Aceasta este încă o ilustrare a ambițiilor Beijingului pentru piața europeană, în plin război comercial cu Bruxelles-ul, scrie AFP.
Chery, cunoscută pentru mașinile sale low-cost, este a doua marcă chineză care anunță că se instalează în Europa, după gigantul BYD, care a anunțat în februarie că își construiește prima uzină europeană în Ungaria. Totuși, uzina nu va fi operațională decât peste trei ani.
Uzina Chery, al cărei principiu a fost anunțat marți, va face parte dintr-un joint-venture cu spaniolii de la Ebro-EV Motors, un grup specializat în fabricarea de pick-up-uri electrice și fondat pe cenușa unei foste mărci de camioane și furgonete care a dispărut în 1987.
Această societate mixtă, deținută majoritar de Ebro-EV Motors, va avea sediul la fosta uzină Nissan din Barcelona, închisă în 2021. Ea va crea „1.250 de locuri de muncă”, dintre care „150 în următoarele luni”, au precizat vineri cei doi parteneri într-un comunicat de presă.
Uzina Nissan din Barcelona, care avea 3.000 de angajați, a fost vândută parțial în 2021 producătorului de motociclete Silence și Ebro-EV Motors. Dar Madridul, împreună cu grupul spaniol, căuta un partener industrial pentru a o relansa în totalitate.
Vehicule cu combustie și electrice bazate pe modelul Omoda 5
Conform acordului oficializat vineri, în prezența premierului spaniol Pedro Sánchez și a vicepreședintelui Chery, Guibing Zhang, grupul chinez va începe să asambleze în următoarele luni vehicule cu combustie și electrice bazate pe modelul Omoda 5, folosind infrastructura existentă.
Această producție va fi completată, începând cu al patrulea trimestru al anului 2024, de SUV-uri electrice comercializate sub marca Ebro. În comunicatul lor de presă, Chery și Ebro afirmă că mizează pe o producție totală de „50.000 de vehicule” în 2027 și de „150.000 de vehicule până în 2029”.
Într-un discurs, Pedro Sánchez și-a exprimat satisfacția față de acest proiect, care „va duce la crearea de bogăție” și de „locuri de muncă”, considerând anunțul Chery și Ebro drept „un simbol al procesului de reindustrializare” în curs „în toată Spania”.
Înființată în 1997, Chery este o companie de stat. Compania, care pretinde că a vândut 1,88 milioane de vehicule până în 2023, a fost foarte populară în urmă cu aproximativ cincisprezece ani în China, în special cu o mică mașină de oraș pe benzină destinată pieței locale.
Deși nu este încă unul dintre cei mai respectați producători chinezi de vehicule electrice, Chery a început să se orienteze spre această nișă și spre piața superioară. Este primul exportator mondial de vehicule chinezești (937.000 până în 2023).
Tensiuni în creștere între Beijing și Bruxelles
Decizia Chery confirmă rolul de lider jucat de Spania în sectorul auto. Anul trecut, 1,87 milioane de mașini au fost asamblate în această țară, al doilea producător european după Germania (3,96 milioane), potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile.
Această decizie intervine pe fondul unor tensiuni comerciale intense între Beijing și Bruxelles, care a deschis în septembrie o anchetă privind subvențiile publice acordate de autoritățile chineze sectorului vehiculelor electrice, acuzate de denaturarea concurenței.
Comisia Europeană a justificat aceste subvenții că permit prețuri „artificial de scăzute” și ar putea impune taxe vamale punitive asupra vehiculelor chinezești, cu riscul de a declanșa un război comercial cu Beijingul.
China ocolește taxele vamale?
Potrivit experților, înființarea de fabrici pe teritoriul european ar permite grupurilor chineze să ocolească eventualele taxe vamale pe care Bruxelles-ul le-ar putea impune la importurile de automobile și să se integreze mai eficient pe piața continentală.
Piața chineză a vehiculelor electrice, deosebit de dinamică, a văzut în ultimii ani apariția a zeci de mărci locale, precum BYD, Zeeker, Nio, XPeng și Great Wall, care concurează acum cu Tesla și alți producători străini.
Mai multe dintre aceste companii încearcă acum să își consolideze prezența în Europa, unde unele dintre ele au deja puncte de vânzare și centre de cercetare și dezvoltare. Acestea se plâng de prezența obstacolelor, despre care susțin că au fost impuse la cererea producătorilor europeni tradiționali.