ANALIZA Uzina Dacia – Presiuni crescande, amenintarea Tanger si despre cum robotii tind sa devina mai ieftini decat oamenii la Mioveni
Dacia nu va pleca de la Mioveni in urmatorii foarte multi ani, insa presiunea venita din Franta este tot mai mare, fiindca salariile au crescut mult si tara noastra nu mai e un loc de productie low-cost. Multe se vor schimba si un mare risc pentru angajati tine de automatizare, francezii gandindu-se tot mai serios sa mai duca roboti in sectii, daca salariile nu-si vor modera cresterea. Cat de importanta e autostrada Pitesti-Sibiu pentru Dacia, ce concedieri ar putea aduce robotizarea si cat de dura e concurenta cu Tanger si Turcia puteti citi in articol.
Puneti frana salariilor, iar noi punem frana delocalizarii
Toata problema pleaca de la faptul ca salariile de la uzina Dacia au ajuns mult mai mari decat ar fi vrut Renault, un articol recent al pubicatiei franceze Les Echos relevand ca salariul mediu brut la Dacia (950 euro) este mult mai mare decat in Maroc (340 euro/luna), dar mai mare si decat in Turcia (920 de euro). De amenintarea Maroc s-a vorbit in ultimii trei ani, insa mai nou amenintarea vine si din Turcia, seful Dacia vorbiind despre ea recent intr-un interviu pentru HotNews.
Ce pericol planeaza asupra uzinei? Atat Carlos Ghosn, carismaticul sef al Renault-Nissan, cat si alti importanti oficiali dau tot mai multe semnale: Romania trebuie sa ramana competitiva. Fiindca altfel…
Christophe Kugler, seful regiunii Eurasia la Renault, a spus-o cat se poate de clar: directia centrala Renault repartizeaza noile proiecte de fabricatie doar celor mai competitive uzine si poate sa si ia proiecte de la cele mai putin competitive.
Dacia nu va pleca de la Mioveni, cel putin nu in acest deceniu, insa problemele sunt tot mai complicate pentru cel mai mare constructor auto roman. Pentru ca salariile au crescut mult peste cat ar fi dorit Groupe Renault – datorita unui sindicat insistent si organizat – Romania nu mai e o baza low-cost pentru constructorul auto.
E normal ca oamenii sa doreasca salarii mai mari si e foarte bine ca le si primesc. Pe de alta parte, Renault, precum toate marile companii auto, calculeaza costurile „la sange” si se zbate sa faca economii din orice, dovada ca in uzina sunt afise care le amintesc angajatilor ce pierderi aduce un robinet care picura sau un bec uitat aprins…
„Micul paradis” de la Mioveni simte amenintarea Tanger-ului
Problema este ca daca acum cativa ani uzina de la Mioveni nu avea rival in grupul Renault, acum are, uzina de la Tanger ajungand in 2014 sa faca 200.000 de masini si cel mult in cinci ani sa ajunga la 350.000-400.000. Mai grav pentru Mioveni este ca se imbunatateste si calitatea masinilor facute in Maroc, ele fiind la un nivel extrem de apropiat de cele fabricate in tara.
Marocul nu avea mare traditie in industria auto, dar usor recupereaza terenul, insa in tara nord-africana sindicatele nu sunt atat de bine organizate ca la noi, astfel ca acolo salariile nu vor creste in ritmul sustinut din Romania si deci uzina africana va produce la costuri mici.
Seful Dacia, Nicolas Maure, spune ca salariile mari au dus la crearea unui „mic paradis” in jurul uzinei, iar asta se reflecta si in nivelul de trai al oamenilor din zona.
„Cand e vorba de viitorul uzinei de la Pitesti trebuie sa ne referim la doua elemente: cresterea salariilor si productivitatea industriala. Nu includ si paritatea leu – euro fiindca in ultimul timp cursul a fost stabil. Insa cand e vorba de salarii, a fost o adevarata deriva fiindca am avut cresteri care au dus la crearea unui mic paradis in jurul uzinei de la Mioveni, paradis de care se bucura angajatii nostri. Ritmul a fost insa accelerat fiindca salariul mediu de la Mioveni este astazi de doua ori mai mare decat salariul mediu national.”, spune Maure care precizeaza ca intre 2007 si 2013 salariile medii au crescut la Dacia cu 170%, iar productivitatea s-a imbunatatit cu numai 30-40%”, spune directorul general Dacia, Nicolas Maure.