DOCUMENT Mandatul de negociere UE-SUA a fost declasificat: TTIP se bazeaza pe democratie, statul de drept, drepturile omului, securitatea internationala. Protectia mediului – printre obiective
Viitorul Parteneriat Transatlantic pentru Comert si Investitii, negociat in prezent intre Uniunea Europeana si Statele Unite se va baza si va face referire clara la valorile statului de drept, democratiei, drepturilor omului si ale securitatii internationale, se arata in Mandatul european de negociere, declasificat joi de Consiliul Uniunii Europene. De asemenea, protectia mediului si a standardelor inalte in domeniul muncii se vor afla printre obiectivele TTIP, iar controversata clauza privind rezolvarea litigiilor state-companii ISDS nu trebuie neaparat sa se regaseasca in acordul final, mai prevede mandatul de negociere acordat de statele UE Comisiei Europene.
„Acordul trebuie sa confirme faptul ca parteneriatul transatlantic pentru comert si investitii se bazeaza pe valori comune, inclusiv pe protectia si promovarea drepturilor omului si a securitatii internationale”, prevede Mandatul de negociere aprobat de statele membre in iunie 2013 si declasificat, joi, intr-un gest extrem de transparentizare a negocierilor UE cu SUA.
documente
(9 Oct 2014) PDF, 633KB
De asemenea, in preambulul viitorului acord transatlantic de liber schimb se va face referire, printre altele, la „valorile comune in domenii precum drepturile omului, libertatile fundamentale, democratia si statul de drept”.
In conditiile in care organizatii non-gvernamentale ecologiste si antiglobalizare se afla printre oponentii cei mai activi ai TTIP, statele membre au obligat din start Comisia Europeana sa negocieze cu SUA un acord transatlantic care sa aiba printre obiectivele sale dezvoltarea durabila si protectia mediului, precum si ocrotirea valorilor culturale ale Uniunii Europene.
„Acordul trebuie sa recunoasca faptul ca dezvoltarea durabila este un obiectiv major al partilor si ca acestea vor avea drept scop asigurarea si facilitarea respectarii acordurilor si standardelor internationale in domeniul mediului si al muncii, promovand totodata niveluri ridicate de protectie a mediului, a muncii si a consumatorilor, in acord cu acquis-ul UE si cu legislatia statelor membre”, se mentioneaza in mandatul de negociere, la capitolul dedicat obiectivelor.
„Impactul economic, social si de mediu va fi examinat prin intermediul unei evaluari independente a impactului asupra dezvoltarii durabile (SIA), care va implica societatea civila si care va fi efectuata in paralel cu negocierile si va fi finalizata inainte de parafarea acordului„, mai prevede Mandatul in limitele caruia Comisia Europeana negociaza cu SUA viitorul TTIP.
Totodata, in preambul, viitorul TTIP va trebui sa „sa recunoasca faptul ca partile nu vor incuraja comertul sau investitiile straine directe prin relaxarea legislatiei si a standardelor interne privind mediul, munca sau sanatatea si siguranta la locul de munca ori prin relaxarea unor standarde esentiale privind munca sau a unor politici si acte legislative privind protectia si promovarea diversitatii culturale”.
In plus, Comisia Europeana este obligata sa negocieze un acord transatlantic cu SUA care sa prevada in preambul „dreptul partilor de a lua masurile necesare pe care le considera oportune pentru a realiza obiectivele legitime de politica publica pe baza nivelului de protectie a sanatatii, a sigurantei, a muncii, a consumatorilor, a mediului, precum si prin intermediul promovarii diversitatii culturale, astfel cum este prevazuta in Conventia UNESCO asupra protectiei si promovarii diversitatii expresiilor culturale”.
Alte prevederi ale Mandatului european de negociere pentru TTIP:
- Obiectivele TTIP. „Obiectivul acordului este sporirea comertului si a investitiilor dintre UE si SUA prin valorificarea potentialului neexploatat al unei piete cu adevarat transatlantice, generand noi oportunitati economice de creare de locuri de munca si de stimulare a cresterii economice prin intermediul unui acces sporit la piata si al unei mai mari compatibilitati in materie de reglementare si stabilind calea catre standarde globale”.
- ISDS. Comisia Europeana poate negocia cu Guvernul american introducerea unei clauze ISDS, de protectie a investitorilor, prin care litigiile dintre companii si statele care gazduiesc investitiile acestora sa poata fi solutionate in sisteme de arbitraj, in locul instantelor nationale civile. Cu toate acestea, mandatul de negociere nu exclude posibilitate ca, in urma consultarilor din cadrul Uniunii Europene, pur si simplu viitorul TTIP sa nu condina o clauza ISDS. „Dupa consultarea prealabila a statelor membre si in conformitate cu tratatele UE, includerea protectiei investitiilor si a solutionarii litigiilor dintre investitori si stat (ISDS) va depinde de gasirea unei solutii satisfacatoare care sa raspunda intereselor UE. Chestiunea va fi, de asemenea, examinata in vederea echilibrului final al acordului”, prevede mandatul de negociere.
- Standardele sanitar-veterinare. „Dispozitiile din capitolul privind SPS se vor baza pe principiile-cheie din Acordul SPS al OMC, inclusiv cerinta ca masurile SPS ale fiecarei parti sa se bazeze pe stiinta si pe standarde internationale sau pe evaluari stiintifice ale riscurilor, recunoscand totodata dreptul partilor de a evalua si a gestiona riscul in conformitate cu nivelul de protectie pe care fiecare parte il considera adecvat, in special atunci cand dovezile stiintifice relevante sunt insuficiente, insa sa fie aplicate doar in masura necesara pentru a proteja viata sau sanatatea umana, animala sau a plantelor si sa fie elaborate intr-un mod transparent, fara intarzieri nejustificate”.
- Brandurile agricole traditionale. „Negocierile vizeaza oferirea unei protectii si a unei recunoasteri sporite ale indicatiilor geografice ale UE prin intermediul acordului, intr-un mod care sa completeze si sa consolideze TRIPS (Acorduri internationale pentru protectia drepturileor de proprietate intelectuala – n.r.), abordand de asemenea relatia cu utilizarea lor anterioara pe piata SUA cu scopul solutionarii conflictelor existente in mod satisfacator”.
- Job-uri. „Acordul va include mecanisme de sprijinire a promovarii unor locuri de munca decente prin intermediul implementarii efective, pe plan intern, a standardelor fundamentale privind munca ale Organizatiei Internationale a Muncii (OIM)”.
- Energie si materii prime. Uniunea Europeana subliniaza inca din mandatul de negociere obiectivul sau de a obtine energie si materii prime din SUA: „Acordul va include dispozitii care abordeaza aspecte legate de comert si investitii referitoare la energie si materii prime. Negocierile ar trebui sa urmareasca sa asigure un mediu de afaceri deschis, transparent si previzibil in chestiunile legate de energie si sa asigure accesul nerestrictionat si durabil la materiile prime”.
- IMM-uri. „Acordul va cuprinde dispozitii care vor aborda aspecte comerciale referitoare la intreprinderile mici si mijlocii”.
- Serviciile publice. „Serviciile furnizate in exercitarea autoritatii guvernamentale (…) sunt excluse de la aceste negocieri”. „Calitatea inalta a utilitatilor publice ale UE ar trebui mentinuta in conformitate cu TFUE, in special Protocolul nr. 26 privind serviciile de interes general, si tinand seama de angajamentul UE in acest domeniu”.
- „Serviciile audiovizuale nu vor face obiectul prezentului capitol (referitor la comertul cu servicii – n.r.)”.