Business report: HARTA Judetelor: Cine hraneste bugetul national. Sudul Romaniei e si muma si ciuma; Noii "baieti destepti". Cine exporta curentul ieftin al Romaniei; Cum arata Dacia Duster Dustruck 6X6, o masina elogiata in presa straina
HARTA JUDETELOR: Cine hraneste bugetul national. Sudul Romaniei e si muma si ciuma. Capitala singura produce nu mai putin de 17,5% din bugetul national, chiar si fara marii ei contribuabili. Impreuna cu ei, fac peste 63% din bugetul de venituri al Romaniei, care s-a ridicat in 2013 la 173,55 miliarde de lei. Celelalte judete sunt mult in urma Capitalei, iar unele dintre ele abia au reusit sa adune o jumatate de miliard intr-un an intreg. In fruntea clasamentului celor mai mari contribuabili la bugetul Romaniei, dupa bucuresteni (30,4 mld lei), pe locul al doilea, la foarte mare distanta, vin constantenii, cu aproape 6 miliarde de lei platiti in 2013. Top 5 e completat de Cluj, Ilfov si Timis. Ultimul judet din Romania dupa contributia la bugetul Romaniei a fost Calarasi. Administratia Financiara din acest judet a reusit sa stranga doar jumatate de miliard de lei intr-un an. Josul clasamentului e completat de alte judete din sudul Romaniei, potrivit Economica.net
Impozitul pe constructii: cea mai recenta durere de cap a contribuabilului. Data de 26 mai 2014 reprezinta termenul pana la care trebuie declarat impozitul pe constructii, introdus de la 1 ianuarie 2014. Tot pana la aceasta data trebuie platita prima rata a impozitului. Desi normele de aplicare au fost aprobate, modul de aplicare a impozitului ramane ambiguu. Pe scurt, impozitul pe constructii se aplica asupra constructiilor prevazute in grupa 1 „Constructii” din Catalogul aprobat prin HG nr. 2.139/2004, baza impozabila fiind valoarea acestora inregistrata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor. Legea prevede si elementele care trebuie scazute la determinarea acestei baze (de ex. valoarea cladirilor si valoarea lucrarilor de modificare efectuate de locatari asupra cladirilor inchiriate, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, valoarea lucrarilor de modificare pentru constructiile aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale (UAT), scrie Capital.ro
„Gazprom” – mutare strategica spre Asia? Gigantul rus al gazelor naturale „Gazprom” pare ca este interesat de un rol mai activ in Asia, in conditiile in care isi pregateste listarea secundara la Bursa din Singapore, anul acesta. Conducerea grupului a anuntat, recent, ca vrea o noua platforma pe care sa fie realizate transferuri cu titlurile „Gazprom”, iar in opinia analistilor, o astfel de miscare pe piata din Singapore ar reprezenta inceputul unei mutari strategice catre Asia, unde cererea de energie este tot mai mare. „Vrem sa avem inca o platforma pe care sa fie tranzactionate actiunile companiei”, a declarat purtatorul de cuvant al „Gazprom”, Serghei Kuprianov, adaugand: „Lucram acum la aspectele legate de obtinerea listarii in Singapore. Gazprom pregateste documentele pentru listare, care ar putea avea loc in iulie”, scrie Bursa.ro
Intra in vigoare „Taxa pe stalp”. Impozitele sunt de zeci de ori mai mari decat facilitatile. Avantajele fiscale oferite de Executiv sunt de cateva ori mai mici decat darile suplimentare pe care am fost obligati sa le achitam, in ultima perioada de timp. Astazi este ziua de plata pentru „taxa pe stalp”, cea mai controversata masura fiscala introdusa de Guvernul Ponta, dupa acciza suplimentara la benzina. Investitorii se plang ca povara noii dari ii va face necompetitivi. Acest impozit, care va reprezenta 1,5% din valoarea bunurilor imobile folosite in business, ameninta unele afaceri chiar cu falimentul, spun oamenii de afaceri, potrivit EVZ.ro
Noii „baieti destepti”. Cine exporta curentul ieftin al Romaniei. Marii traderi de energie au rezervat capacitate de sute de MWh, in banda si in fiecare zi, pentru exporturi de curent, in primele sase luni ale anului. Toata aceasta energie este din categoria cele foarte ieftine, eoliene si fotovoltaice, care este subventionata de toti consumatorii de electricitate din Romania. Pietele de destinatie sunt mai ales Serbia si Ucraina. Spre exemplu, in ianuarie, s-a rezervat capacitate pentru 450 MW pentru Serbia, firmele ce au facut-o fiind Alpiq, Energy Supply, Statkraft, Ezpada, Axpo Energy, Danske Energy, Verbund, Transenergo si GEN-I. Pe Ucraina, s-a rezervat 50 de MW, de catre EFT, Ezpada si Tinmar-Ind. Alpiq si EFT sunt printre firmele care au fost abonate cu anii la energia produsa de Hidroelectrica, prin contracte bilaterale, asa numitii „baieti destepti”, potrivit Economica.net
Ce se va alege, in final, de mallul din buricul Bucurestilor. Cocor Department Store propune, din aceasta toamna, un model de business diferit de centrele comerciale ale momentului. Nu haute couture, ci „alternative fashion”. „Nimeni nu-i baga in seama pe tinerii talentati. Noi le oferim vizibilitate si piata de desfacere (…) Motorul businessului va fi procentajul din vanzari, pentru ca vrem sa castigam odata cu ei. Vor exista si niste costuri fixe modice, care sa acopere personalul de vanzare”, precizeaza Catalina Toaxen, director de expansiune si repozitionare al Cocor. Sunt insa toate aceste atuuri suficiente pentru a face din Galeria Designerilor Romani varful de lance al Cocorului, asa cum spera proprietarii? Sebastian Mahu afirma categoric ca da, potrivit Capital.ro
Cum arata Dacia Duster Dustruck 6X6, o masina elogiata in presa straina. Este vorba despre Dacia Duster Dustruck 6X6, o masina elogiata in presa olandeza de catre cei de la Telegraaf. Nu se stie inca nimic despre performantele modelului inovator al constructorilor din Romania, in parteneriat cu Renault. Aceasta Dacie este mult mai ieftina decat un Mercedes Benz G63 AMG 6X6, care costa 380.000 de euro. Chiar daca nu are motor V8, dupa cum anunta sursa citata, masina este in continuare de senzatie, scrie sport.ro