Sari direct la conținut

Publicitatea online in Romania creste comparabil cu media europeana, dar e codasa pe segmentele cu cel mai solid avans – studiu IAB Europe

HotNews.ro

Piata de publicitate online din Romania a crescut, anul trecut, cu putin peste media europeana, dar se afla pe ultimul loc intre pietele europene in privinta cheltuielilor de publicate video online – unul dintre principalele motoare de crestere ale pietei – si pe ultimul loc pe segmentul anunturilor si pe cel al publicitatii mobile display, potrivit celui nou raport IAB Europe, AdEx 2013, prezentat saptamana aceasta. Raportul estimeaza piata europeana de publicitate online la 27,3 de miliarde de euro in 2013, in crestere cu 11,9% fata de 2012.

  • Raportul IAB AdEx Benchmark 2013, prezentat in cadrul conferintei internationale Interact de la Paris, se bazeaza pe datele furnizate de organizatiile membre din 26 de tari europene.

Care este performanta pietei de publicitate online din Romania, comparativ cu celelalte piete, potrivit AdEx 2013:

  • Romania a avut o crestere de circa 13%, usor peste cresterea medie din Europa si la un nivel comparabil cu Serbia, Italia si Republica Ceha. Singurele piete de publicitate online care au avut o crestere de peste 20% sunt Rusia si Turcia.
  • Pe segmentul de display advertising, piata a avut o crestere accelerata la 14,9%. Pe acest segment, Romania a avut o crestere similara cu media europeana – circa 15%. Dar, in pofida unei cresteri de circa 70% fata de 2012 a segmentului video online (locul 3 in Europa, mult peste media europeana de 45%), Romania se afla pe antepenultimul loc in randul tarilor monitorizate din punct de vedere al ponderii video in cadrul totalului de display (inaintea Ungariei si Bulgariei) si pe ultimul loc in Europa din punct de vedere al valorii cheltuielilor de publicitate video online.
  • Romania se afla tot pe ultimul loc in Europa din punct de vedere al publicitatii de tip display pe platforme mobile. Si aceasta, in conditiile in care segmentul mobile este considerat in raport drept cel mai important motor de crestere pentru publicitatea de tip display: la nivel european, acest segment a crescut, in ansamblul sau, cu 14,9%, dar eliminand partea de mobile cresterea a fost de doar 1,1%.
  • Romania se afla pe ultimul loc si din punct de vedere al evolutiei segmentului de anunturi, acest segment – foarte popular in alte tari din regiune, precum Ungaria, Republica Ceha, Slovacia, Croatia, Austria si Serbia – scazand cu 20% la nivel local in 2013.
  • In Romania nu se raporteaza niciun fel de cifra privind publicitatea prin motoare de cautare (Google). Romania nu figureaza in prezentarea oferita de IAB cu privire la acest sector – clasament ce arata o crestere medie europeana search-ului de 13%.

Ce mai spune studiul despre piata europeana:

  • Studiul arata ca, in 2013, publicitatea online a inregistrat cea mai mare crestere in Europa Centrala si de Est (+21,2%, comparativ cu o crestere medie de doar 1,8% pentru intreaga piata regionala de publicitate). In Europa de Vest, publicitatea online a inregistrat o crestere de 10,8% in 2013, comparativ cu o scadere de 2,5% a pietei regionale de publicitate in ansamblul sau.
  • Cresterea de circa 12% a publicitatii online a adus acest segment si mai aproape de televiziune, care, in 2013, a avut un avantaj de doar 5 miliarde de euro comparativ cu cheltuielile de publicitate online (total TV in Europa, 2013: 32,3 miliarde de euro). Al treilea mare segment media, ziarele, au atras 20 de miliarde de euro anul trecut, potrivit raportului IAB.
  • Acelasi raport arata ca peste jumatate (56,9%) din totalul cheltuielilor de publicitate online din Europa sunt revendicate de primele trei mari piete (liderul detasat Marea Britanie – 7,4 miliarde de euro, Germania – 4,6 miliarde, Franta – 3,4 miliarde). Primele zece din totalul de 26 de tari monitorizate revendica 86% din piata.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro