Inscrierile in clasa pregatitoare si in clasa I incep pe 24 februarie. Ministerul Educatiei a publicat proiectul Calendarului si al metodologiei inscrierii in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015
Si anul acesta, copiii de 7 ani care nu au parcurs clasa pregatitoare pot fi inscrisi de parinti direct in clasa I. Prevederea face parte din proiectul metodologiei de inscriere in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015, publicat astazi, 11 februarie, de Ministerul Educatiei. Potrivit acestui proiect, inscrierile in clasa pregatitoare si in clasa I incep pe 24 februarie. Inscrierea in clasa pregatitoare se va face la fel ca anul trecut, in doua etape, iar in prima etapa trebuie sa se inscrie atat copiii ai caror parinti opteaza pentru scoala de circumscriptie, cat si cei care aleg o alta scoala. Scolile cu predare in limba unei minoritati pot introduce la inscriere criteriul cunoasterii limbii de predare.
Calendarul inscrierii in invatamantul primar 2014-2015 – Proiect
17 februarie 2014: Afisarea circumscriptiilor scolare si a numarului de clase pregatitoare alocate, la fiecare scoala, inclusiv pe site-ul acesteia, daca exista, si pe site-ul inspectoratului scolar
- Afisarea, la sediul scolii si al inspectoratului scolar si pe site-ul acestora, a programului de completare a cererilor tip de inscriere in invatamantul primar.
- Afisarea, la sediul fiecarei unitati de invatamant si pe site-ul acesteia, daca exista, sau pe site-ul inspectoratului scolar, pentru unitatile de invatamant care nu au site propriu, a informatiilor care permit parintilor sa cunoasca activitatea specifica clasei pregatitoare din cadrul unitatii, cum ar fi: posibilitatea organizarii procesului de invatamant in cadrul unei gradinite aflate in structura scolii sau in consortiu cu scoala, posibilitatea organizarii programului Scoala dupa scoala, fotografii ale spatiului in care se desfasoara activitatea la clasa pregatitoare.
- Afisarea programului de evaluare a dezvoltarii psihosomatice a copiilor solicitata de parinti, in conformitate cu prevederile din Metodologia de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin.
- Afisarea unitatilor/ institutiilor in care se realizeaza evaluarea dezvoltarii psihosomatice a copiilor solicitata de parinti, in conformitate cu prevederile din Metodologia de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015 prevazuta in anexa nr.2 la ordin.
- Anuntarea, prin afisare la sediul scolii, a criteriilor specifice de departajare elaborate de unitatile de invatamant, in urma consultarii cadrelor didactice si a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al parintilor – avizate, din punctul de vedere al legalitatii, de catre consilierul juridic si aprobate in consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
- Anuntarea, prin afisare la sediul unitatii de invatamant, a listei documentelor care sa dovedeasca indeplinirea criteriilor specifice de departajare.
19-28 februarie 2014:„Ziua portilor deschise” in fiecare scoala care are clase pregatitoare; zi in care parintii, copiii si alte persoane interesate pot vizita spatiile dedicate activitatilor claselor pregatitoare si pot purta discutii cu personalul unitatii de invatamant implicat in aceasta activitate.
17-28 februarie 2014:Organizarea in gradinite a intalnirilor pentru informarea si consilierea parintilor copiilor din gradinita care vor fi cuprinsi, in anul scolar 2014-2015, in invatamantul primar.
18 februarie-12 martie 2014: Evaluarea nivelului de dezvoltare psihosomatica a copiilor pentru care Metodologia de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, prevede aceasta evaluare.
18 februarie-13 martie 2014: Comunicarea rezultatului evaluarii dezvoltarii psihosomatice a copilului, in scris, parintelui care a solicitat evaluarea.
24 februarie-14 martie 2014: Completarea de catre parinti, online sau la unitatea de invatamant la care solicita inscrierea copiilor, a cererilor-tip de inscriere. Validarea cererilor-tip de inscriere la unitatea de invatamant la care solicita inscrierea copiilor, zilnic, in intervalul orar 8:00-20:00 (luni-vineri), respectiv 8:00-13:00 (sambata). Depunerea si validarea cererilor-tip de inscriere de catre parintii care solicita inscrierea copiilor la scoala speciala.
21-22 martie 2014: Afisarea in scoli si pe site-ul inspectoratului scolar si al scolilor a candidatilor inmatriculati, a numarului de locuri ramase libere si a listei copiilor neinscrisi dupa prima etapa.
24 martie 2014: Comunicarea, prin afisare la unitatile de invatamant si pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborata de inspectoratul scolar. Informarea Ministerului Educatiei Nationale de catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti, cu privire la procedura specifica de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, in etapa a doua
25 martie-4 aprilie 2014: Depunerea cererii-tip de inscriere la secretariatul unitatii de invatamant aflate pe prima pozitie dintre cele trei optiuni exprimate pentru etapa a doua, de catre parintii copiilor care nu au fost cuprinsi in nicio unitate de invatamant in etapa anterioara sau care nu au participat la prima etapa. Validarea cererilor-tip de inscriere la unitatea de invatamant aflata pe prima pozitie in optiunile privind inscrierea copiilor.
11 aprilie 2014: Afisarea la fiecare unitate de invatamant a listelor finale ale copiilor inscrisi in clasa pregatitoare.
14-18 aprilie 2014: Centralizarea si solutionarea de catre inspectoratul scolar a cererilor parintilor copiilor care nu au fost inca inscrisi la vreo unitate de invatamant. Solutionarea de catre inspectoratul scolar a oricarei alte situatii referitoare la inscrierea in invatamantul primar, avand in vedere, cu prioritate, interesul educational al copilului.
Calendarul inscrierii in clasa I a copiilor de 7 ani care nu au fost inscrisi in invatamantul primar in anul scolar 2013-2014 si ai caror parinti solicita inscrierea direct in clasa I – Proiect
24 februarie-14 martie 2014: Depunerea solicitarilor de inscriere de catre parintii care solicita inscrierea copilului la scoala de circumscriptie, la sediul unitatii de invatamant respective.
17-21 martie 2014: Solutionarea de catre unitatile de invatamant si, dupa caz, cu acordul inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti pentru suplimentarea numarului de locuri/clase, a cererilor de inscriere depuse de catre parintii care solicita inscrierea copiilor la scoala de circumscriptie, prin aplicarea prevederilor Metodologiei de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin.
25 martie-4 aprilie 2014: Depunerea solicitarilor de inscriere, de catre parintii care solicita inscrierea in alta scoala decat scoala de circumscriptie, la unitatea de invatamant la care solicita inscrierea.
7-10 aprilie 2014: Solutionarea de catre unitatile de invatamant, respectiv comisiile judetene/a municipiului Bucuresti a cererilor de inscriere depuse de parintii care solicita inscrierea in alta scoala decat scoala de circumscriptie, prin aplicarea prevederilor Metodologiei de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, a procedurii specifice elaborate de catre comisiile judetene/a municipiului Bucuresti.
11 aprilie 2014: Afisarea la fiecare unitate de invatamant a listelor finale ale copiilor inscrisi in clasa I.
Calendarul Inscrierii in Invatamantul Primar 2014 2015 – Proiect
Metodologia de inscriere a copiilor in invatamantul primar pentru anul scolar 2014-2015 – Proiect
Parintii ai caror copii implinesc varsta de 6 ani pana la data de 31 august 2014 inclusiv au obligatia sa isi inscrie copiii in clasa pregatitoare.Prin exceptie, pentru anul scolar 2014-2015, parintii ai caror copii nu au fost inscrisi in invatamantul primar in anul scolar 2013-2014 si implinesc varsta de 7 ani pana la data de 31 august 2014 inclusiv pot inscrie, la cerere, copiii in invatamantul primar, in clasa I, se arata in proiectul de metodologie. Este al treilea an consecutiv in care Ministerul Educatiei introduce aceasta exceptie.
Parintii ai caror copii implinesc varsta de 6 ani in perioada 1 septembrie-31 decembrie 2014 inclusiv pot sa-si inscrie copiii in clasa pregatitoare, daca dezvoltarea lor psihosomatica este corespunzatoare. In acest caz, copiii trebuie evaluati psihosomatic, iar inscrierea lor se face la solicitarea scrisa a parintilor, daca evaluarea dezvoltarii psihosomatice a acestora atesta pregatirea copiilor.
Parintii copiilor care implinesc varsta de 6 ani in perioada 1 septembrie-31 decembrie 2014 inclusiv, care nu opteaza pentru inscrierea copiilor lor in clasa pregatitoare in anul scolar 2014-2015, sau ai celor pentru care evaluarea arata ca dezvoltarea psihosomatica nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare isi vor inscrie copiii la gradinita, in grupa mare.
„In cazul in care exista solicitari de inscriere in clasa pregatitoare a copiilor care implinesc 6 ani dupa data de 31 decembrie 2014, inspectoratele scolare/unitatile de invatamant vor consilia parintii privind nevoia de a lua decizii in interesul educational al elevului si ii vor informa ca solicitarea nu poate fi solutionata decat in situatia in care evaluarea dezvoltarii psihosomatice atesta pregatirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare. In cazul in care rezultatul evaluarii arata ca dezvoltarea psihosomatica nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare, copiii vor fi inscrisi in grupa mare din invatamantul prescolar. Rezultatul evaluarii nu poate fi contestat”, se arata in proiectul de metodologie.
Evaluarea dezvoltarii psihosomatice a copiilor se efectueaza sub coordonarea Centrului judetean de resurse si asistenta educationala/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE/CMBRAE).
Parintii care doresc evaluarea copiilor trebuie sa depuna la CJRAE/CMBRAE o cerere tip in care solicita evaluarea dezvoltarii psihosomatice a copilului. La incheierea evaluarii dezvoltarii psihosomatice a fiecarui copil, rezultatul evaluarii este comunicat, in scris, parintelui care a solicitat evaluarea.
Toti copiii ai caror parinti solicita inscrierea in clasa pregatitoare la scoala de circumscriptie vor fi inmatriculati la unitatea de invatamant solicitata. Pe locurile libere, se inscriu si, ulterior, se inmatriculeaza copiii care provin din alte circumscriptii scolare, inclusiv din alte localitati, in conformitate cu solicitarile parintilor.
In situatia in care intr-o scoala numarul cererilor de inscriere de la parinti al caror domiciliu se afla in afara circumscriptiei scolare este mai mare decat numarul de locuri libere, vor fi aplicate criterii de departajare generale si specifice.
Criteriile generale de departajare sunt urmatoarele:
- a) existenta unui certificat medical de incadrare in grad de handicap a copilului;
- b) existenta unui document care dovedeste ca este orfan de ambii parinti. Situatia copilului care provine de la o casa de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimileaza situatiei copilului orfan de ambii parinti;
- c) existenta unui document care dovedeste ca este orfan de un singur parinte;
- d) existenta unui frate/a unei surori inmatriculat/inmatriculate in unitatea de invatamant respectiva.
In cazul in care numarul cererilor de inscriere primite de la parinti din afara circumscriptiei scolare este mai mare decat numarul de locuri libere, repartizarea copiilor se face in ordinea descrescatoare a numarului de criterii generale de departajare cumulate de catre fiecare copil: se repartizeaza la inceput copiii care indeplinesc 3 dintre criteriile de mai sus, apoi copiii care indeplinesc doua dintre criterii si, in final, copiii care indeplinesc unul dintre criterii.
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare scoala si se aplica daca numarul cererilor de inscriere este mai mare decat numarul de locuri ramas liber, dupa aplicarea criteriilor generale. Pentru criteriile specifice stabilite, scoala va indica documentele doveditoare pe care parintele trebuie sa le depuna in momentul completarii/validarii cererii-tip de inscriere.
Prin exceptie, referitor la ordinea de aplicare a criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, in cazul in care scolile cu predare in limba unei minoritati nationale au stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de cunoastere a limbii de predare, acesta poate fi aplicat inaintea criteriilor generale de departajare.
„Criteriile specifice (…) nu pot include existenta unor liste de preinscrieri, organizate in afara calendarului inscrierii, sau orice alte proceduri care nu respecta spiritul si litera prezentei metodologii”, se arata in proiect.
In cazul in care la o scoala, pe ultimul loc liber, este inmatriculat un copil din alta circumscriptie scolara, fratele sau geaman/sora sa geamana va fi admis/admisa la aceeasi unitate de invatamant, peste numarul de locuri alocat.
Citeste proiectul integral al Metodologiei