Liviu Dragnea vrea sa amane curatenia in publicitatea stradala pana dupa anul electoral 2014
Regulile actuale privind publicitatea stradala vor ramane in vigoare si in anul electoral 2014, potrivit unui nou proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Dezvoltarii, desi, de la 1 ianuarie, trebuia sa intre in vigoare o noua lege care sa impuna reguli mai stricte pentru a face ordine in domeniu. Ministerul condus de Liviu Dragnea a publicat proiectul de act normativ pe 10 decembrie, urmand ca partile interesate sa poata depune observatii timp de zece zile, insa documentul a fost inclus deja pe agenda sedintei de guvern de miercuri.
Proiectul de OUG urmareste prerogarea termenului prevazut la alin. (1) al art. 56 din Legea nr. 185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate.
Respectivul punct din legea adoptata de deputati in iunie a.c. prevede ca „mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2014”. Potrivit proiectului de OUG, acest termen se proroga pana la data de 1 octombrie 2015. Astfel, mijloacele autorizate pana acum pot ramane la locul lor si pe parcursul anului 2014, cand au loc alegeri europarlamentare si prezidentiale.
Cum justifica ministerul acest proiect?
- „Datorita termenului impus prin alin.(1) al art. 56 al Legii nr.185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, precum si al lipsei resurselor financiare si umane necesare, autoritatile administratiei publice locale se vor afla in imposibilitatea legala pentru derularea tuturor activitatilor ce deriva din competentele ce le-au fost atribuite de legiuitor,”
- „Luand in considerare faptul ca aceasta situatie va conduce la afectarea din punct de vedere financiar a procesului de promovare a activitatilor de productie, comert, prestari de servicii precum si consecinte negative asupra mediului de afaceri precum si asupra dezvoltarii economice,”
- „Neadoptarea unor masuri urgente in vederea reglementarii acestei situatii va avea un impact negativ asupra dezvoltarii armonioase si durabile a teritoriului national si ar conduce la reale dificultati in ceea ce priveste o functionare optima a activitatii autoritatilor administratiei publice locale,”
- „Tinand seama de actuala situatie economica nationala si internationala, si de faptul ca este imperios ca autoritatile publice locale sa aiba toate instrumentele de gestionare durabila si competitiva a domeniului arhitectural-urbanistic al teritoriului localitatilor si de necesitatea evitarii oricarei masuri neatractive care ar putea indeparta investitorii”
Legea 185/2013 se aplica administratiilor publice centrale si locale si persoanelor fizice si juridice active in domeniul publicitatii. Ea introduce mai multe restrictii privind publicitatea stradala, de la cele referitoare la dimensiunile suporturilor publicitate permise, pe arbori, pe monumente, pe cladirile institutiilor publice sau in intersectii, la cele privind atribuirea spatiilor prin licitatie publica. Agentiile active in domeniul publicitatii stradale au cerut, de-a lungul timpului, precizari suplimentare si eventuale modificari ale legii pentru a putea fi aplicata intocmai, avand in vedere ca legea include multe generalitati. Proiectul de OUG initiat de MDRT urmareste, insa, doar prerogarea termenului de aplicare.
De notat ca intre adoptarea legii de catre parlamentari si proiectul actual de OUG, pe piata de publicitate outdoor a avut loc una dintre cele mai mari tranzactii din ultimii ani: liderul pietei, Euromedia, a fost preluat de un grup de investitori romani. Euromedia este detinuta, in prezent, de Createlier SRL (99,9969%) si actionarul persoana fizica Nicolaie George (0,0031%). Createlier SRL este detinuta de compania Environment&Sport Development (25%) si actionarii persoane fizice Nicolaie George (25%) si Costin Ciobanu (50%). George Nicolaie si Costin Ciobanu – un tanar ploiestean in varsta de 29 de ani – sunt, de altfel, si administratori ai Euromedia si Createlier.
Surse din domeniul publicitatii stradale au sustinut pentru HotNews.ro ca noii proprietari reprezinta o asociere transpartinica bine conectata politic si care ar fi apropiata si de parlamentarul PSD Sebastian Ghita, care nu si-a asumat, pana acum, implicarea in aceasta companie. Paginademedia.ro scria, in octombrie, ca firma Environment&Sport Development este controlata de un simpatizant al Initiativei Romania Liberala, iar George Nicolaie este directorul unei alte agentii de publicitate care l-ar reprezenta pe deputatul Forta Civica Dan Cristian Popescu, fost membru PNL, actual membru al Partidului Forta Civica.