Sari direct la conținut

Cum pune Ministerul Educatiei romanii pe fuga: Cosmarul echivalarii studiilor pentru un licean intors din SUA

HotNews.ro
Educatia in Romania, Foto: Agerpres
Educatia in Romania, Foto: Agerpres

Reprezentantii Ministerului Educatiei „ne-au spus sa nu ne facem griji, mai ales ca elevul este de nota A si de top in testele nationale din USA!” Asigurarile ministerului au stat la baza deciziei unei familii de romani de a se intoarce in Romania, dupa 13 ani de locuit in Statele Unite ale Americii. Familia voia sa stie cum i se vor echivala studiile baiatului care a terminat clasa a IX-a. „Copilul va avea de trecut un test de limba si eventual o diferenta-doua”, le-au spus cei de la MEN. Pe 4 octombrie aveau sa afle ca in termen de 60 de zile copilul trebuia sa sustina examene de Limba si literatura romana pentru toate clasele si examen de Istorie de clasa a VIII-a.

  • „Inca stau si ma intreb cum isi imagineaza cineva ca un copil care a studiat pana in clasa a IX-a (inclusiv) intr-o limba straina este capabil ca in 60 zile sa sustina examene la limba si LITERATURA Romana din toate clasele?”, intreaba tatal intr-o scrisoare trimisa HotNews.ro. Dupa o luna de „agonie”, familia a luat decizia de a se intoarce in Statele Unite ale Americii

Citeste pe larg povestea familiei puse pe fuga de procedura Ministerului Educatiei de echivalare a studiilor:

„Dorinta noastra este sa ramanem anonimi si sa nu uitam scopul principal al acestui articol, si anume ca alti romani sa nu pateasca sau sa treaca printr-o experienta similara.

Acum 13 ani mi-am convins sotia sa plecam in USA sa vedem si noi lumea mare si sa ne largim putin orizonturile. Nu face subiectul problemei, dar ca sa nu credeti ca ne-am intors de la ceva rau, va voi spune ca am avut o perioada relativ dificila de inceput, insa dupa obtinerea green-cardului lucrurile au inceput sa se aseze pe un fagas normal si nu am avut motive sa ne plangem in ceea ce priveste integrarea in societate. Baiatul avea 3 ani cand am plecat. Eu sunt analyst developer in domeniul IT, iar sotia care nu a vorbit limba engleza cand am ajuns acolo(!), este astazi supervizor la cabinetul Revenue Auditors – Motor Fuel and Taxes pentru statul Kentucky. Ca o „lauda” as vrea sa mentionez ca in ultimii 2 ani am fost antrenorul echipei de tennis baieti de la liceul unde a invatat fiul meu. Am facut-o din placere si nu pentru un extra-salariu, mi-a placut mult sa lucrez cu copiii, desi nu sunt cadru didactic. La plecare, aproape in fiecare seara am fost invitati la cina de prieteni si au fost si lacrimi cauzate de despartire. Ne-a fost neasteptat de greu sa plecam…

In ultimii ani am venit in fiecare vara in vacanta in Romania si copilului i-a placut mult aici, a decis sa amane tentatia de a obtine permisul de conducere (16 ani in US) si de a avea masina lui, sotia si-a dorit mereu sa revina, eu am vrut sa-i vad si mai fericiti asa ca ne-am hotarat sa facem pasul.

Copilul a terminat clasa a IX-a si inca de la sfarsitul anului trecut sotia incepuse sa se intereseze care sunt conditiile in care se poate integra in scoala publica romaneasca. Evident, am luat numerele de telefon de pe web (http://www.cnred.edu.ro/#Clasele-IX-XII) si am incercat sa sunam: „linie telefonica deranjata temporar”. V-as sugera sa incepeti investigatia incercand sa sunati la aceste numere astazi, dupa aproape un an de zile! Nu am renuntat, am sunat la relatii cu publicul si am cerut sa vorbim cu cineva de la echivalari careia i-am explicat situatia noastra si ne-a spus sa venim ca totul se rezolva odata ajunsi aici, eventual copilul va avea de trecut un test de limba si eventual o diferenta – doua (sic!).

Procedura este urmatoarea: trebuie venit in tara, gasit un liceu care sa accepte elevul in clasa dorita (si trebuie sa-l accepte conform legii), primit aprobarea de la director, apoi se merge la Inspectoratul Judetean si se depune dosarul cu cererea pentru echivalarea studiilor care se trimite la Bucuresti la Ministerul Educatiei si Cercetarii si se asteapta rezultatul. Am avut un dosar gros cu tot ce a facut baiatul acolo incepand din clasa a 2-a, inclusiv toate rezultatele la testele nationale.

Nu mi-a placut faptul ca trebuie sa ajung aici pentru a afla daca copilul meu va continua in clasa a X-a sau va fi dat inapoi 1-2 clase cum mai auzisem ca se intampla, dar de la Minister ne-au spus sa nu ne facem astfel de griji, mai ales ca elevul este de nota A si de top in testele nationale din USA! Am mai studiat si noi legile invatamantului pe net incercand sa aflam cat de multe putem, apoi am facut pasul. In legi am gasit lucruri promitatoare, cum elevii straini (sau ai unor cetateni romani cu domiciliul in strainatate), vor urma si/sau sustine un curs de limba, vor fi ajutati de profesori pentru a ajunge la nivelul cerut…

Ar mai fi de mentionat ca in toti acesti ani petrecuti in USA, acasa am vorbit numai romaneste pentru ca copilul sa stie limba, si intr-o conversatie uzuala se descurca excelent cu inerente dezacorduri sau mici greseli gramaticale.

Am sosit spre sfarsitul lui august, din trei licee alese doua ne-au dat aprobarea aproape pe loc, am ales unul si deja pe 3 septembrie aveam dosarul depus la Inspectoratul Scolar Judetean.

A inceput scoala, a fost scos din prima zi la tabla la matematica pentru a vedea copiii cat stiu cei din USA, apoi au inceput testele de inceput de an. Pentru a incerca sa limitam astfel de frustrari pe viitor, ne-am dus la scoala si am vorbit cu profesorii sa-i rugam sa ii dea ceva timp pentru acomodare si am gasit intelegere din partea majoritatii.

In primele zile, copilul a venit cu notite luate in Limba Romana (80%, restul in engleza) si noi am fost placut impresionati avand in vedere ca el a scris foarte putin in limba materna. Dupa aproape o saptamana, notitele erau integral in limba romana si aproape corecte din punct de vedere gramatical, si am fost foarte bucurosi. Evident la matematica, fizica, chimie, biologie noii termeni ii dadeau batai de cap (si noua), dar a inteles ca trebuie sa petreaca mai mult timp pentru a invata.

Sotia a renuntat sa-si mai caute un job doar pentru a ajuta copilul sa se integreze mai repede si mai usor. Va rog sa ma credeti ca nu este usor ca la peste 40 de ani sa rezolvi si sa explici exercitii de matematica de clasa a X-a 🙂 Si meditatiile ajuta! Ce vreau sa subliniez este ca desi e greu, nu ne parea imposibil, copiii prind si se adapteaza repede.

Pe 4 octombrie primim pe email adresa de la Ministerul Educatiei Nationale, urmand ca in 5 zile sa ajunga si la Liceu (Iasi), o citesc si raman mut! Primele 3 intrebari care mi-au venit in minte: in baza carei legi s-a luat aceasta decizie, pana cand trebuie sustinute diferentele si ce se intampla daca nu promoveaza?

Apoi am inceput sa intrebam in stanga si in dreapta, dar raspunsurile ar trebui sa le primim de la liceu avand in vedere ca la Ministerul Educatiei Nationale (MEN) nu putem suna si intreba pentru lamuriri suplimentare. Nici cei de la ISJ Iasi nu pot suna 🙂

La cateva zile dupa ce si liceul a primit adresa MEN, am primit si noi raspunsurile de la conducerea sa: conform regulamentului de functionare interna si conform deciziei MEN, elevul trebuie sa sustina aceste examene in termen de 60 zile de la intrarea in tara (dar ei au fost „draguti” si au mutat la 15 Septembrie) si va trebui sa sustina cate o teza pentru fiecare an de studiu. Practic in momentul in care am primit informatia, din cele 60 de zile au mai ramas numai 32 de zile.

Intreband care este tematica pentru aceste examene ni s-a spus ca putem gasi programa scolara pe site, in timp ce alte persoane ne-au spus ca este sarcina scolii sa il pregateasca in prealabil.

Tot conform regulamentului, daca nu promoveaza la doua examene va fi mutat o clasa mai jos, daca nu promoveaza un examen are dreptul doar la o reexaminare si daca nu trece iar va fi mutat la o clasa inferioara, si aici incepe si mai interesant in regulament (am primit si noi o copie spre studiu): odata mutat intr-o clasa inferioara procesul de evaluare se reia!?! Probabil pana ajunge in clasa I… caci nu se specifica.

Nu, nu este din Kafka sau un proiect ciclic software, este din Regulamentul de organizare si functionare al unitatilor de invatamant preuniversitar emis in 2005, art 69 (alin 1, 3, 4, 5). Dar, ca o paranteza, aliniatul 8 din acelasi articol specifica, citez: „Elevilor straini (…, cetateni romani cu domiciliul in strainatate, …) li se aplica precizarile MEdC privind scolarizarea elevilor straini in invatamantul preuniversitar din Romania” – de ce nu a fost incadrat aici?

Inca stau si ma intreb cum isi imagineaza cineva ca un copil care a studiat pana in clasa a IX-a (inclusiv) intr-o limba straina este capabil ca in 60 zile sa sustina examene la limba si LITERATURA Romana din toate clasele? Eu consider ca este ABSURD! Au mai fost persoane care ne-au spus ca sa nu ne fie frica, ca o fi o „formalitate” daca ne intelegem cu profesorii…? Deci o problema se poate rezolva in trei feluri: CORECT, INCORECT si ROMANESTE!? Imi cer scuze, dar imi este greu sa ma abtin cand ma gandesc la asta, iar sotia mea a plans zile intregi de suparare.

Ca sa nu va mai spun ca fiind in audienta la ISJ am constatat ca nimeni nu stie ce trebuie facut, numeni nu stie care sunt conditiile de executie a hotararii Ministerului Educatiei Nationale, ba chiar sefa ne-a spus ca sa nu ne facem griji ca asa vin toate aprobarile de la MEN!? Pai daca este asa, atunci de ce le mai trimitem noi acolo? Ca sa primim inapoi o foaie de hartie pe care stim ce o sa fie scris anterior? Care este rolul MEN si ISJ atunci? Ca eu sa primesc foi acoperite de stampile si semnaturi sau ca educatia copiilor nostri sa fie imbunatatita si sa se doreasca bunul interes al copiilor? De ce nu se transfera autoritatea la ISJ locale daca este stiut ca MEN nu face decat sa trimita inapoi o hartie stampilata?

Am facut o contestatie, dar nu cred ca vom mai fi aici ca sa primim un raspuns pentru ca devin realist si ma intreb: „care sunt sansele ca MEN sa admita ca a facut o greseala in ceea ce ne priveste?” sau mai degraba ma astept ca ne vor servi o interpretare a legii care justifica decizia lor intiala.

Incerc sa concluzionez ce greseli am facut noi:

  • trebuia sa cerem (in scris?) care este procedura completa de reintegrare in sistemul scolar a unui elev strain (cetateni romani cu domiciliul in strainatate), de preferat inainte de a face pasul;
  • cand am depus cererea de evaluare catre Ministerul Educatiei ar fi trebuit sa specificam legile/procedurile care sa fie avute in vedere in procesul de echivalare;
  • sa nu alegem un liceu „cu pretentie” pentru copil…? Si asta pentru ca de multe ori am fost chestionati: „o sa reziste?” sau „daca ar fi fost la un liceu mai slab…” si acum ma intreb unde este rolul scolii in formarea si decoperirea potentialului copiilor si in pregatirea lor pentru societatea de maine (va rog sa cititi pentru referinta ce spune in Art.2 din Legea Educatiei Nationale).

Demarasem toate procedurile legale de repatriere pentru a fi scutiti de plata vamii si TVA, containerul nostru cu lucruri personale este in port, dar de ce sa-l mai descarcam? Ca atare am decis de comun acord sa incercam sa minimalizam efectele greselii si sa ne facem bagajele si sa ne suim in avion cat mai repede.

Ne doare sufletul sa spunem ca acolo, printre straini, am gasit mai multa intelegere si ne-am simtit ca acasa. A fost o lectie usturatoare si costisitoare, dar macar am invatat ca nu trebuie sa ne mai uitam inapoi. O sa ramanem in continuare patrioti asa cum am fost si pana acum, vom veni in vacanta, Romania este o tara frumoasa, a avut, are si va avea oameni minunati, dar noi am avut un mare ghinion sa nu-i intalnim tocmai astazi cand am avut mai mare nevoie de ei.

P.S. Cred ca o sa incercam realizarea unui fond pe care sa-l donam Ministerului Educatiei cu scopul de a-si repune in functie liniile telefonice”.

HotNews.ro a transmis o solicitare Ministerului Educatiei Nationale in care a cerut raspunsuri la intrebarile parintilor. Pana la ora publicarii acestui articol, Ministerul nu a oferit un raspuns.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro