Cum reactioneaza Victor Ponta in cazul neregulilor constatate la Portul Constanta: Ar putea cere sa fie schimbate din functie alte persoane, nu cele care au semnat contractele paguboase
Premierul Victor Ponta a afirmat ca va semna, in calitate de ministru interimar al Transporturilor, o sesizare catre DNA, „dacă sunt constatări de încălcare a legii penale” in cazul abuzurilor depistate de Corpul de Control al Ministerului de resort la Compania Naţionala Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC). Intrebat daca va solicita si schimbarea conducerii, premierul a raspuns ca „dacă există nereguli grave şi am prevederea legală necesară, o să schimb Consiliul de supraveghere”. Insa, Corpul de Control ii considera responsabili pentru semnarea pe 1 februarie 2013 a doua contracte paguboase pentru stat pe directori, nu pe membrii Consiliului (n.red. de Administratie, nu de Supraveghere cum a spus premierul). In cazul directorilor, Ponta spune ca acestia sunt acoperiti de OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa si nu poate interveni. Precizam ca persoanele acuzate de Ministerul Transporturilor sunt cunoscute ca fiind apropiate de primarul Radu Mazare.
Altfel spus, ar putea fi demisi membrii CA, nu directorii care au semnat cele doua contracte investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”. „După cum ştiţi, conducerea de la Portul Constanţa este stabilită pe baza Ordonanţei 109 din 2011, management corporatist (…)Pe 109, pe Ordonanţa 109 nu am voie, decât în anumite condiţii, să intervin”, a spus Ponta. Intrebat daca, in aceste conditii, vor ramane in continuare pe functii acesti directori, premierul a raspuns ca „pot rămâne acolo în baza contractului pe care l-au încheiat. Asta este Ordonanţa 109 din 2011 şi nicio modificare nu pot să aduc la Ordonanţa 109 din 2011, decât în coordonare cu instituţiile internaţionale. A fost o ordonanţă şi managementul corporatist este unul din criteriile de reformă structurală la care Comisia Europeană şi FMI ţin foarte mult”.
Premierul invoca restrictiile legate de aplicarea guvernantei corporative chiar daca in baza OUG 109 a fost numit doar directorul general, Lucian Balut, iar acesta nu a participat la semnarea contractului. Lucian Balut a fost numit director general dupa 1 februarie, in locul lui Decebal Serban care a fost trecut pe functia de director general adjunct. Decebal Serban este una dintre principalele persoane responsabile de semnarea contractelor. Lucian Balut este tras la raspundere pentru faptul ca a aprobat in luna mai plata unor sume in avans, fara documente justificative.
- Membrii Consiliului de Administratie sunt: Razvan Badalicescu, presedinte al Consiliului de Administratie, Valeriu Nicolae Ionescu, vicepresedinte al Consiliului de Administratie, Lucian Balut, membru, Adrian Cighi, membru, Flavia Cristina Teodosiu, membru, Viorel Panait, membru,Marcela Mariana Frigioiu.
- Persoanele responsabile, potrivit Corpului de Control: Lucian Balut, actual director general, Decebal Serban, fost director general si actual director general adjunct, Daniela Serban, director economic, Ambroziu Suma, director exploatare, George Visan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, seful serviciului juridic si contencios, si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice. Dintre acestea doar Lucian Balut este in CA, iar acesta nu a semnat contractul deoarece a fost numit dupa data de 1 februarie.
Chiar daca este ministru interimar al Transporturilor, Ponta a aflat din presa despre raportul Corpului de Control. „Deci, repet, am văzut şi eu în presă, nu am apucat să văd constatările Corpului de Control, există elemente de încălcare a legii, nu am niciun fel de…, cum să vă spun, de reţinere de a sesiza instituţiile statului şi de a lua toate măsurile pe care le pot lua, însă, pe de altă parte, sper ca după adoptarea acestei hotărâri de guvern, că asta înţeleg că era pretextul, sper, totuşi, să avem un ministru al transporturilor, care zi de zi, 10 ore pe zi, să se ocupe de activitatea ministerului. Acum, domnul secretar de stat Ghibu face acest lucru foarte bine, din punctul meu de vedere, dar până la urmă, un ministru este cel care trebuie să conducă ministerul. Dacă problema era adoptarea acestei hotărâri, iată, am adoptat-o, poate că mâine o s-avem ministru”, a mai spus premierul.
Reamintim ca directorii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC) au incheiat pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”, potrivit unui raport realizat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor obtinut de HotNews.ro (vezi documentul atasat). Un contract in valoare de 420,4 milioane de lei, fara TVA, a fost incheiat cu firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors pentru realizarea lucrarilor, iar al doilea, tot cu o firma olandeza, Royal Haskoning, pentru servicii de consultanta. Potrivit Corpului de Control, ambele acorduri contractuale au fost modificate dupa adjudecare, in favoarea firmelor olandeze si in dauna statului. Persoanele implicate sunt cunoscute ca fiind apropiate de Radu Mazare, primarul Constantei. Contactat de HotNews.ro, Decebal Serban, director general adjunct, nu a dorit sa comenteze acuzatiile la adresa sa. „Dar care este problema dumneavoastra?”, a raspuns iritat la intrebarile HotNews.ro.
Ambele contracte sunt finantate din fonduri europene si bani de la bugetul de stat. Controlul Corpului de Control s-a desfasurat in perioada 27 mai 2013-11 iunie 2013, in vederea verificarii activitatii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta din perioada ianuarie 2010 pana in iunie 2013. In acea perioada, Relu Fenechiu era era inca ministru.
Concluziile Corpului de Control, pe scurt
- S-au modificat si s-au adaugat, in defavoarea CN APM SA Constanta, clauze contractuale obligatorii in acordul contractual „Prelungirea digului de larg al Portului Constanta” dupa desemnarea castigatorului procedurii de achizitie publica, respectiv firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV
- Conducerea executiva a CN APM SA Constanta a aprobat plata avansului prevazut de acordul contractual in suma de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, catre Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fara respectarea legii si a conditiilor contractuale
- Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, in favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiaza de marirea valorii contractului fara a fi respectate prevederile legale
- Modificarea pretului contractului „Servicii de consultanta de supervizare a executiei lucrarilor aferente proiectului- Finalizarea Digului de larg din Portul Constanta” care favorizeaza ofertantul castigator Royal Haskoning cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 euro.
Avand in vedere deciziile luate dupa stabilirea ofertelor castigatoare, precum si conditiile dezavantajoase pentru companie, in care au fost incheiate contractele, echipa de control apreciaza ca aspectele prezentate constituie indicii ale savarsirii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, conform Codului Penal.