Romania nu sustine noua Directiva anti-tutun in forma actuala. Motivul: Industria tutunului este al doilea mare contributor la bugetul statului
Guvernul roman si-a formulat pozitia oficiala fata de propunerea de Directiva europeana anti-tutun. In mare, mesajul Romaniei este: Sustinem directiva, dar in asa fel incat sa nu fie afectata industria tutunului! „Este al doilea mare contributor la bugetul statului dupa Petrom”, a declarat pentru HotNews.ro Varujan Vosganian, ministrul economiei, motivand, astfel, pozitia Guvernului. Si pentru ca Directiva, in forma propusa de Comisia Europeana, „are un impact negativ asupra bugetului”, Guvernul a decis sa ceara modificarea proiectului exact in punctele esentiale. Pozitia oficiala a fost adoptata dupa discutii aprinse in Guvern. Ministrul sanatatii, Eugen Nicolaescu, era in favoarea directivei, argumentand necesitatea unui nivel mai ridicat de protectie a sanatatii. Ministrul Economiei nu sustine directiva asa cum este, argumentele sale fiind de ordin economic. Ministerul Economiei a fost mai convingator, iar Ministerul Sanatatii a fost ignorat.
„Este adevarat ca nu ne-am inteles. Dar fiecare are viziunea sa si este normal acest lucru. Insa, mandatul s-a dat pe varianta inaintata de noi (n.red. Ministerul Economiei)”, a spus Varujan Vosganian. Ambele ministere au initiat cate un proiect de memorandum care sa cuprinda pozitia Romaniei asupra propunerii de revizuire a directivei privind produsele din tutun adoptata in decembrie 2012 de Comisia Europeana. Pe 22 aprilie, Guvernul a aprobat un memorandum privind pozitia Romaniei in varianta „Vosganian”.
- Vezi documentele atasate
In forma actuala, propunerea de directiva interzice vânzarea de tigari sau tutun de rulat cu arome. In plus, prevede utilizarea obligatorie a avertismentelor de sanatate ilustrate de dimensiuni mari pe ambalaje, astfel incat sa acopere 75% din acestea.
In varianta aprobata de Guvern, memorandumul arata ca in Romania, incasarile la bugetul de stat din accizele aplicate tigarilor au crescut constant, de la 3,1 miliarde lei in 2007 la 7,72 miliarde lei, in 2012. In document se mai arata ca acciza totala la tigarete cuprinde si contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate. „In forma actuala propusa de Comisia Europeana acest proiect de modificarea a Directivei are un impact negativ, nu numai asupra bugetului de stat, ci si asupra veniturilor Ministerului Sanatatii si Autoritatii Nationale pentru Sport si Tineret”, se arata in Memorandum. Potrivit acestuia, prevederile referitoare la interzicerea unor categorii de produse pot determina o reducere de 20% a pietei legale, concomitent cu o crestere a contrabandei.
In schimb, varianta propusa de Ministerul Sanatatii punea accent, mai mult, pe necesitatea descurajarii consumului de produse din tutun, mai ales in randul tinerilor. „Mortalitatea prin cancer atribuibila fumatului a crescut de la 11396 decese/ an în 2005 la 11729 decese/ an în 2010”, se arata in proiectul de memorandum al Ministerului Sanatatii. De asemenea, „indicatorii care arata impactul pe termen mediu si lung al fumatului – incidenta si mortalitatea prin cancer pulmonar, mai ales în rândul femeilor – nu s-au ameliorat, situându-ne în continuare pe primele locuri în UE (…)Prin urmare, masurile de control al consumului de tutun trebuie sa fie implementate în continuare, si chiar accentuate prin metode care sa descurajeze debutul fumatului”, mai preciza Ministerul Sanatatii.
Potrivit directivei, „se interzic tigarile, tutunul pentru rulat tigari si produsele din tutun care nu se fumeaza care au arome caracteristice (mentol, vanilie, ciocolata, etc), dar nu si trabucurile, tigarile de foi ori tutunul de pipa cu arome”. Romania, prin pozitia sa, doreste eliminarea sintagmei „mentol” din directiva. Pe de-o parte, Romana nu sustine prevederile care interzic utilizarea aditivilor si ingredientelor cu „aroma caracteristica” printre care se află si mentolul, dar susţine reglementarea produselor din tutun puternic aromatizate care au potenţialul de a încuraja şi facilita consumul de tutun în rândul copiilor şi tinerilor. Ministerul Sanatatii spune ca nu este posibilă abordarea diferită a produselor din tutun cu arome – ori se interzic toate, ori nu se interzic niciunele.
In plus, Guvernul roman propune „introducerea unui nou punct pentru definirea tutunului ca materie prima de baza si ca planta agricola de cultura si nu ca ingedient”. Ministerul Sanatatii a explicat ca ca introducerea plantei de tutun ca ingredient se datoreaza diferentei de înteles a cuvântului „Ingredients” în engleza si „Ingrediente” în româna. Traducerea corecta este „Constituenti”. Astfel, introducerea unui nou punct nu aduce nici un avantaj, ci este doar o încarcare inutila a textului Directivei.
Guvernul mai sustine si eliminarea prevederilor referitoare la standardele acceptate pt masurarea nicotinei, gudronului etc. Ministerul Sanatatii spune, insa, ca eliminarea notiunii de „prag maxim al emisiilor” toxice ale fumului de tigara ca factor de reglementare conduce evident la cresterea toxicitatii produselor din tutun.
De asemenea, Guvernul nu este de acord cu propunerea referitoare la dimensiunea avertismentelor. Potrivit directivelor, pachetele cu ţigări şi cele cu tutun pentru rulat şi ambalajele exterioare vor avea pe ambele feţe principale acelaşi avertisment combinat alcătuit din mesaj text + fotografie color + informaţii despre cum să te laşi de fumat şi care va acoperi 75% din suprafaţă, fără a mai exista un chenar. Romania propune ca avertismentele sa ocupe o suprafata de doar 45%.
O alta propunere cu care Guvernul nu este de acord este interzicerea tigarilor slim, cu diametrul mai mic de 7,5 mm.
„România îşi exprimă rezervele privind interzicerea producţiei şi comercializării de ţigări mentol şi slim, măsuri propuse Comisia Europeană”, a declarat recent, la Bruxelles, Varujan Vosganian, potrivit Observator European. „Nu credem că interzicerea producţiei şi comercializării de ţigări mentol şi slim respectă această proporţie corectă între criteriile de natură economică şi cele care ţin de sănătatea populaţiei”, a mai spus Vosganian.
Directiva va fi discutat in Parlamentul European şi în Consiliul de ministri ai UE, urmand sa fie adoptata in 2014 si sa intre in vigoare in 2015-2016.
Pana in acest moment, Romania nu a formulat oficial o Pozitie de tara in raport cu Propunerea de Directiva a Comisiei. Adica, nu a fost prezentata la Bruxelles pozitia exprimata conform Memorandumului aprobat de Guvern. Doar cinci dintre cele 27 de State Membre UE, printre care si Romania, nu si-au formulat pozitia. Insa, ministrii economiei din Romania si Polonia au agreat ca este necesar ca cele doua tari sa sustina la Bruxelles o pozitie comuna privind Proiectul de Directiva. Polonia se opune, in principal, interzicerii unor categorii de produse din tutun, precum tigaretele slim si mentol, ce reprezinta peste 20% din piata tigaretelor din aceasta tara. Si in Romania piata tigaretelor slim si mentol atinge aproape 15%.
Ministrii agriculturii din zece state membre UE, printre care si Romania, solicita Comisiei Europene sa compenseze pierderile suferite de agricultori, sa renunte la interzicerea tigaretelor cu arome si a celor slim si sa nu mareasca excesiv avertismentele de sanatate, masuri incluse in Proiectul noii Directive a tutunului. Solicitarile au fost formulate de oficiali ai Poloniei, Cehiei, Slovaciei, Ungariei, Romaniei, Bulgariei, Lituaniei, Letoniei, Estoniei, Croatiei, intr-o declaratie comuna, in cadrul unei reuniuni care a avut loc la Cracovia, la mijlocul lunii mai.