Cum funcționează propaganda rusă? / Parisul denunță o vastă campanie de dezinformare rusă care vizează în special presa
Marți, Franța a acuzat Rusia că se află în spatele unei vaste operațiuni de interferență digitală care implică publicarea de articole false ostile Ucrainei în marile ziare franceze, acțiuni care fac parte din „războiul hibrid” al Moscovei, potrivit AFP.
„Autoritățile franceze au descoperit existența unei campanii digitale de manipulare a informațiilor împotriva Franței care implică actori ruși și la care au participat entități de stat sau entități afiliate statului rus prin amplificarea unor informații false”, a declarat ministrul de Externe, Catherine Colonna, într-un comunicat citit de purtătoarea de cuvânt a ministerului.
Parisul este în „contact strâns” cu aliații săi „pentru a pune capăt războiului hibrid purtat de Rusia”, a adăugat ea.
Campania a vizat mai multe site-uri media, precum și pe cel al Ministerului Afacerilor Externe și alte site-uri guvernamentale, prin crearea de site-uri oglindă, a precizat purtătoarea de cuvânt Anne-Claire Legendre.
Depistarea, la 29 mai, a unui site oglindă al ministerului care susținea în mod fals că Franța urma să introducă o taxă pentru a finanța ajutorul acordat Ucrainei a accelerat decizia autorităților de a face publică această chestiune, potrivit unei surse guvernamentale care a vorbit sub protecția anonimatului.
Până acum, Parisul a urmat o doctrină prudentă în ceea ce privește atribuirea atacurilor digitale.
De altfel, acest comunicat francez „nu constituie o atribuire” autorităților ruse, care pentru moment sunt doar acuzate că au participat la amplificarea fenomenului, a adăugat sursa guvernamentală. Dar „dorim să transmitem un mesaj clar că suntem capabili să detectăm și să luăm contramăsuri”, a adăugat ea.
Operațiunea Doppelgänger
Ministrul a subliniat „implicarea ambasadelor și a centrelor culturale rusești, care au jucat un rol activ în amplificarea acestei campanii, în special prin intermediul conturilor lor instituționale de socializare”.
Dar, pentru moment, autoritățile nu au constatat „niciun impact asupra opiniei publice, care este mai degrabă reticentă față de aceste campanii”, potrivit lui Anne-Claire Legendre.
Operațiunea dezvăluită de guvern este mai exact „a doua fază a unei campanii deja cunoscute, dar cu moduri de acțiune mai sofisticate, menite să ocolească contramăsurile și să fie mai puțin vizibile”, a declarat pentru AFP o sursă de securitate implicată în acest caz.
Este vorba despre operațiunea Doppelgänger (în folclorul unor țări europene, un Doppelgänger este dublura malefică a unei persoane), documentată deja în 2022 de gigantul american Meta.
La sfârșitul lunii septembrie, compania-mamă a Facebook a anunțat că a dezmembrat o operațiune „secretă de influență” pe platforma sa, originară din Rusia, pentru a crește vizibilitatea unor astfel de articole pe site-urile pirat, pentru care promotorii săi, două firme de consultanță în marketing și IT, au cheltuit 105.000 de dolari.
„Meta a sperat că raportul său va pune capăt acestor operațiuni, dar nu a fost așa”, explică sursa de securitate.
Cum funcționează propaganda rusă
Cel puțin patru mari ziare franceze – Le Parisien, Le Figaro, Le Monde și 20 minutes – au fost victime ale operațiunii, dar și alte mari instituții de presă au fost vizate, în special cele germane (Der Spiegel, Bild, Die Welt etc.) și italiene.
Hackerii au produs articole false pe o pagină identică din toate punctele de vedere cu cele de pe site-ul oficial al acestor media, dar cu un nume de domeniu diferit, de exemplu .ltd în loc de .fr.
Copia este de așa natură încât, dacă se face clic pe linkurile hipertext pe care le conține, se ajunge la articolele din ziarul real. Această practică este cunoscută sub numele de „typosquatting”.
Aceste articole false sunt apoi distribuite prin intermediul rețelelor de socializare, în încercarea de a le spori viralitatea, care pare redusă în prezent.
„Le Monde nu poate decât să condamne aceste acte intolerabile și să se bucure de faptul că autorii acestor tentative de manipulare au fost identificați”, a comentat directorul său Jérôme Fenoglio pe site-ul ziarului.
„Am găsit zeci de nume de domenii cumpărate de ruși pentru typosquatting. Nu avem de-a face cu persoane care acționează în doze netoxice. Ei sunt la începutul unui proces de industrializare”, a explicat pentru AFP sursa de securitate.
Structura inițială a operațiunii se numește RRN, după numele site-ului pro-rus RRN.world (Reliable Recent News), creat la câteva luni după începerea războiului din Ucraina și care a difuzat numeroase neadevăruri, în special despre un presupus masacru înscenat la Bucha.
Pe lângă typosquatting, operațiunea a implicat și alte acțiuni de influențare a mass-mediei, cum ar fi producerea de caricaturi anti-Zelenski sau de narațiuni pro-ruse și dezinformarea prin intermediul unor așa-numite site-uri de „reinformare”.
„Nu există niciun dubiu că scopul a fost de a desfășura o campanie de dezinformare la scară largă împotriva opiniei publice franceze”, potrivit sursei guvernamentale.
Această operațiune face parte dintr-un model de lungă durată al influenței rusești. (foto: DreamsTime / Designer491)