Sari direct la conținut

Furnizori de internet reclama taxe abuzive si preferentiale in proiectul NetCity / RCS&RDS si UPC – avantajati fata de operatorii mici, spune Mihai Batraneanu, seful ANISP

HotNews.ro
Cabluri pe stalpii de pe Str. Brezoianu, Foto: Hotnews
Cabluri pe stalpii de pe Str. Brezoianu, Foto: Hotnews

O buna parte din furnizorii de internet sunt pe marginea prapastiei si retelele de cartier sunt decimate din cauza proiectului NetCity, reteaua metropolitana de fibra optica din Bucuresti, ca urmare a unor „taxe abuzive” si „preferentiale” impuse de NetCity Telecom, concesionarul acestui proiect, a atentionat joi Mihai Batraneanu, presedintele ANISP, asociatie a furnizorilor de internet. Acesta acuza NetCity Telecom ca a inventat treptat tot felul de taxe abuzive precum taxa de bransament, fiind avantajati marii operatori: RCS si UPC au tarife lunare de bransament la retea de 7,5 euro, in conditiile in care ceilalti platesc tarife de minim 10 euro. Asociatia a deschis litigiu la autoritatea de reglementare in Comunicatii, iar in luna aprilie 2013 va avea o intalnire cu Neelie Kroes, Comisarul European pentru Agenda Digitala.

Prin dreptul de concesiune pe o perioada de 49 de ani, Netcity Telecom apeleaza la practici abuzive, de monopol, precum: perceperea de preturi diferentiate pentru elemente de infrastructura de retea identice; aplicarea in mod nejustificat de tarife abuzive pentru servicii suplimentare, incluse in mod normal in serviciul de inchiriere a infrastructurii Netcity si incalcarea legilor si a obligatiei de consultare prealabila cu autoritatile competente; impunerea de conditii si clauze restrictive si lipsa de transparenta si a unui acord cu industria.

Mihai Batraneanu sustine ca daca la inceput, dupa castigarea licitatiei de catre NetCity Telecom, se percepea doar un abonament lunar de inchiriere pe tubeta de 85 de euro, dupa un an de zile au fost „inventate” treptat tot felul de taxe precum taxa de bransament, de supraveghere etc, in urma carora tariful platit de furnizori ajunge in unele cazuri la 185 de euro pe kilometru.

  • „Din calculele realizate de noi, un tarif suportabil si care sa asigure un profit pentru NetCity il reprezinta 30 de euro pe kilometru fara nici un alta taxa inclusa. Ca exemplu, luati 1000 de kilometri cu o medie de 10 operatori pe kilometru inmultit cu 30 de euro. Ajunem la venituri anuale de 3,6 milioane euro fara nici o problema pentru NetCity. Si de aici incolo puteti inmulti cu 10 ani, cu 20, cu 30 cu 49 de ani sa vedeti ce profit iese”, a spus Mihai Batraneanu, presedintele ANISP.
  • „Daca in prezent un utilizator de internet plateste un abonament lunar de 7,5 euro, in momentul in care va veni NetCity, tariful pe care un operator trebuie sa-l plateasca numai pe bransament va fi de minim 10 euro. Ce se va intampla in acest caz cu abonamentul: va fi suportat de operator, ceea ce este putin prtobabil, sau va creste tariful serviciului cu suma respectiva?”, a declarat si Gheorghe Serban, directorul executiv al ANISP.

Presedintele ANISP a precizat ca in urma cu 10 zile a deschis litigiu la ANCOM (autoritatea de reglementare in comunicatii), iar acum autoritatea trebuie sa solutioneze litigiile printr-o decizie in maxim 30 de zile.

  • „Opt furnizori de internet din totalul de 38 de membri ANISP, au mandat conducerea asociatiei sa deschida litigiul: GTS Telecom, INES Group, Mediasat, Allnet, Digicom Systems, Asociatia Interlan Internet Exchange (asociatia care reprezinta interesele retelelor de cartier), Prime Telecom si Idilis. Din cei 38 de membri sunt companii care au contracte directe cu NetCity si care platesc tarife exorbitante cu NetCity. (…) ANCOM ne trimite la Consiliul Concurentei. De 2 ani de zile am incercat sa rezolvam pe cale amiabila aceasta situatie. Am fost naivi, NetCity a simulat un fel de negociere dar am ajuns tot aici”, a spus Mihai Batraneanu.

Acesta a spus ca a solicitat ANCOM sa prezinte tarifele cerute de NetCity altor operatori, dar ca oficialii autoritatii au spus ca sunt conditii de confidentialitate.

Gheorghe Serban, directorul executiv al ANISP a spus ca, potrivit Legii 154/2012 privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice, care a fost publicata in Monitorul Oficial in luna octombrie 2012, Primaria Bucuresti este obligata sa ceara un aviz de conformitate din partea ANCOM pentru proiectul NetCity, iar autoritatea trebuie sa faca o analiza tehnico-economica a proiectului in acest sens.

Asociatia sustine ca in functie de analiza ANCOM, se va adresa sau nu justitiei. Mihai Batraneanu a spus ca a fost deja stabilita o intalnire cu Neelie Kroes, vicepresedintele Comisiei Europene si Comisarul european pentru Agenda Digitala pentru discutarea acestor probeleme si care ar urma sa aiba loc in luna aprilie 2013.

  • UPDATE 1 In replica, Autoritatea de Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a precizat joi ca a primit atributii legale in ceea ce priveste acordarea avizului conform pentru proiecte precum Netcity abia la finalul anului 2012 si ca, oricand de la semnarea contractelor cu NetCity, ANISP ar fi putut sesiza Consiliul Concurentei pentru comportament abuziv. Primaria Bucuresti (PMB) a cerut aviz conform pentru NetCity din noiembrie 2012, iar la solicitarea ANCOM, in data de 15 ianuarie 2013, PMB a completat cererea initiala cu o serie de documente esentiale.

Citeste mai jos comunicatul integral al ANCOM:

„Inca dinaintea aparitiei Legii privind regimul infrastructurii retelelor de comunicatii electronice, ANCOM a urmarit cu maxima atentie evolutiile legate de implementarea proiectelor de acest gen, avand in vedere impactul semnificativ pe care acestea il pot avea asupra dezvoltarii retelelor si serviciilor de comunicatii electronice la nivel national si s-a pronuntat public cu fermitate asupra implicatiilor acestor proiecte (Ramnicu Valcea, Cluj Napoca, Bucuresti).

Referindu-ne la proiectul Netcity, in cadrul procesului de consultare publica a proiectului de hotarare pentru aprobarea Normelor de aplicare ale Hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 252/2008 privind amplasarea in subteran a echipamentelor si retelelor de comunicatii electronice pe teritoriul municipiului Bucuresti, ANCOM a transmis in data de 25 februarie 2009 catre Primaria Municipiului Bucuresti un set de observatii si comentarii cu privire la unele masuri de implementare a proiectului ‘NETCITY’ la nivelul municipiului Bucuresti. Textul acestui document poate fi consultat pe pagina de internet a Autoritatii.

Conform recent adoptatei legi a infrastructurii,ANCOM ii revine atributia de a acorda avizul conform proiectelor de instalare de infrastructura realizate cu participarea/sprijinul autoritatilor administratiei publice, cum este si Netcity. ANCOM a primit in data de 29 noiembrie 2012 din partea Primariei Generale a Municipiului Bucuresti o cerere de emitere a avizului conform pentru conditiile tehnice si economice in care se realizeaza accesul la infrastructura Netcity al furnizorilor de retele de comunicatii electronice. La solicitarea ANCOM, in data de 15 ianuarie 2013, PMB a completat cererea initiala cu o serie de documente esentiale.

De asemenea, in data de 18 februarie 2013, ANCOM a primit o solicitare din partea ANISP prin care Asociatia a solicitat interventia Autoritatii in sensul reglementarii anumitor aspecte ale relatiilor contractuale dintre Netcity Telecom si ceilalti furnizori de retele de comunicatii electronice.

In acest moment, Autoritatea analizeaza cu responsabilitate, ca intotdeauna, solicitarile, documentele depuse de parti si prevederile legale aplicabile, urmand a identifica solutiile legale adecvate in cel mai scurt timp posibil.

ANCOM a primit atributii legale in ceea ce priveste acordarea avizului conform pentru proiecte precum Netcity abia la finalul anului 2012. Oricand insa, de la semnarea contractelor cu Netcity, ANISP ar fi putut sesiza Consiliul Concurentei daca a considerat comportamentul Netcity ca fiind abuziv pentru ca singura autoritate care poate interveni pentru a sanctiona posibile abuzuri de pozitie dominanta de piata este Consiliul Concurentei”.

  • UPDATE 2 In replica, NetCity Telecom sustine ca produsele Netcity sunt publice si aplicate operatorilor intr-un mod transparent si ca nu exista diferente de genul 7.5 euro/km vs. 85 euro/km si ca analiza Consiliului Concurentei nu a indicat pozitie de monopol. Mai mult NetCity Telecom spune ca proiectul generaza venituri pentru Bucuresti prin redeventa platita, valoarea acesteia pentru perioada 2008-2012 depasind pana in acest moment 1 million de euro.

Redam mai jos raspunsurile oferite de catre NetCity Telecom la solicitarea HotNews.ro privind o reactie la acuzele aduse joi de ANISP:

„Declaratiile ANISP referitoare la proiectul Netcity si preturile practicate pentru inchirierea infrastructurii ne surprind, in conditiile in care mare parte dintre retelele operatorilor de telecomunicatii, membrii ANSIP, sunt amplasate ilegal in spatiu aerian sau pe fatadele cladirilor din Bucuresti. Dezvoltarea serviciilor mentionata de Presedintele Batraneanu a avut loc si datorita dezvoltarii fara precedent a retelelor de telecomunicatii, fara costuri de inchirirere sau ocupare a domeniului public. In aceste conditii, orice tarif pentru inchirierea infrastructurii este mare pentru cei care continua sa foloseasca domeniul public fara a plati taxe, in timp ce o parte a industriei a inteles necesitatea folosirii unei infrastructuri legale.

In ceea ce priveste tarifele practicate, facem urmatoarele precizari:

Conform contractului de concesiune, tariful de inchiriere pentru serviciul TubeCity (inchirierea de tubeta in vederea instalarii de fibra optica de catre operatori) este 85 de euro pe km in anumite conditii specificate in contract – contract de 5 ani, pentru 2 tubete inchiriate de-a lungul intregii canalizatii. Cu alte cuvinte, Netcity ar fi trebuit sa aiba un singur produs in valoare 140 de mii de euro pe luna, lucru total nefezabil. Netcity, intelegand nevoia operatorilor, a ales in faza pilot o solutie alcatuita din 2 componente – inchiriere magistrala si inchiriere brasamente, deci 2 tarife, aplicabile din ziua 1, la care se adaugau servicii de instalare, normale in industrie si in linie cu practica uzuala la acel moment.

Ulterior, in baza invatamintelor fazei pilot (scopul fazei pilot a fost, printre altele, testarea solutiei tehnice si a fezabilitatii proiectului), Netcity a introdus o schema tarifara in praguri pentru inchirierea magistralei si a pastrat tariful pentru inchirierea bransamentelor, reducand in acelasi timp tarifele pentru instalare.

Aceste praguri sunt :

· 85 euro/km pentru inchirierea a mai mult de 90% dintr-o bucla de 20 km

· 110 euro/km pentru inchirierea a 50-90% dintr-o bucla de 20 km

· 120 euro/km pentru inchirierea a mai putin de 50% dintr-o bucla de 20 km

Instalarea fibrei in canalizatia Netcity de catre mai multi operatori simultan, impune supravegherea atenta a acestor lucrari, iar variatiile acestor servicii au fost exclusiv determinate de comportamentul operatorilor si instalatorilor care incercau sa aplice acelasi tratament incorect si ilegal ca in cazul structurilor amplasate pe stalpi. Netcity s-a adaptat la aceasta situatie intarind procedural serviciile oferite. Actele de vandalism pot fi atribuite in mare parte operatorilor si instalatorilor, motiv pentru care Netcity suporta costuri in crestere pentru supravegherea accesului. In plus, desi eforturile de construire (ale Netcity) si respectiv dezafectare de cabluri (ale PMB) sunt considerabile, operatorii aleg sa reinstaleze cabluri pe aceste trasee ilegale, aducand din nou un prejudiciu de imagine orasului si proiectului, in detrimentul colegilor lor operatori care au inteles proiectul si respecta normele in vigoare si clauzele contractuale

In ceea ce priveste tariful de inchiriere discriminatoriu, precizam ca produsele Netcity sunt publice si aplicate operatorilor intr-un mod transparent. Nu exista diferente de genul 7.5 euro/km vs. 85 euro/km. Tariful de inchiriere este stabilit de Contractul de Concesiune si a fost determinat prin Studiu de Fezabilitate aprobat de CGMB si in baza caruia Netcity si-a construit oferta cu care a castigat licitatia pentru dezvoltarea proiectului si este acelasi pentru toti operatorii

Cu privire la acuzatia de monopol, Consiliul Concurentei s-a pronuntat in ceea ce priveste posibila pozitionare a proiectului in zona de monopol, indicand contrariul. Nu suntem noi in masura sa contrargumentam. Mai mult, ANCOM studiaza in baza Legii 154 aparuta in Noiembrie 2012 proiectul Netcity, urmand a se pronunta asupra caracteristicilor lui.

In final, am dori sa precizam ca proiectul generaza venituri pentru Bucuresti prin redeventa platita, valoarea acesteia pentru perioada 2008-2012 depasind pana in acest moment 1 million de euro”.

Care este stadiul retelei NetCity

Oficialii NetCity Telecom au precizat si care este stadiul implementarii retelei de fibra optica NetCity din Capitala:

  • 369 de bulevarde si strazi complet acoperite
  • 1285 de strazi afectate de Netcity
  • Aproximativ 10.000 de cladiri racordate

„Cei 845 de km ai etapei 1 a proiectului au fost finalizati la 31 decembrie 2012, iar reteaua functiona la parametri stabiliti prin contractul cu PMB. Faza 1 va fi inchisa formal la 31 martie 2013. Acum se mai executa lucrari de inlocuire a asfaltului in zonele in care iarna a afectat asfaltarea initiala”, au mentionat oficialii NetCity Telecom.

Despre NetCity

Contractul de concesiune a retelei de fibra optica din Capitala a fost incheiat intre municipalitate (Primaria Bucuresti – PMB) si UTI Systems in luna iunie 2008 si prevede realizarea unei infrastructuri subterane de suport pentru sistemele de comunicatii electronice, care ar urma sa inlocuiasca structura actuala de comunicatii prin cablu, care foloseste stalpii apartinand Electrica si RATB. NetCity Telecom este o societate de tip SPV (societate vehicul) infiintata special de UTI Systems pentru a gestiona acest proiect.

Reteaua ar trebui sa ofere conducta-suport pentru retelele operatorilor (in conducte vor putea fi instalate cabluri (fibra optica sau cupru) pentru coborarea in subteran a celor montate, in prezent, aerian), precum si fibra optica neoperata (dark-fiber), pusa la dispozitia operatorilor pe traseele solicitate de acestia.

UTI trebuie sa investeasca peste 300 milioane de euro pentru realizarea infrastructurii de fibra optica, aceasta urmand sa fie inchiriata ulterior firmelor interesate sa ofere servicii consumatorilor prin intermediul retelei subterane. Contractul de concesiune este incheiat pe o perioada de 49 de ani.

Primaria Municipiului Bucuresti pune la dispozitie spatiul public, incaseaza o redeventa anuala in cuantum de 12% din veniturile asociate inchirierii de infrastructura si devine proprietarul si administratorul NetCity la finalul perioadei de concesionare.

Conform normelor metodologice, detinatorii, administratorii de retele de comunicatii au obligatia de a prezenta Primariei Bucuresti in termen de 30 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson al retelei metropolitane NetCity, documentele referitoare la locatia unde isi vor reamplasa reteaua in subteran. In 60 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson NetCity, operatorii telecom au obligatia de a-si amplasa in subteran retelele aeriene aflate pe acel traseu.

Normele mai prevad ca dupa expirarea a 120 de zile de la finalizarea unui tronson, retelele de comunicatii electronice si echipamentele aferente care nu sunt amplasate in subteran, fie in canalizatie proprie, fie in canalizatia NetCity vor fi dezafectate.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro