Contre pe tema rezilierii contractului cu Bechtel – Dan Sova: "O reziliere bazata pe bun simt" / Fostul ministru Alexandru Nazare: "Bechtel poate invoca o clauza de 500 de milioane de euro"
Ministrul delegat al proiectelor de infrastructura, Dan Sova, vrea sa rezilieze de comun acord contractul cu firma americana Bechtel pentru Autostrada Transilvania. Sova spune ca propunerea sa de reziliere a contractului se bazeaza pe „o chestiune de bun simt” si ca presupune si plata datoriilor acumulate la zi, undeva la 50 de milioane de euro, din anul 2012. In replica, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare sustine ca ministrul Sova „a ratat inca un moment sa taca inteligent”. „Retorica ambigua a domnului ministru ma face sa cred ca inca nu i-a intalnit pe reprezentantii Bechtel si nici nu a citit contractul. Ar fi aflat pe aceasta cale ca Behtel poate invoca la reziliere o clauza de aproximativ 500 milioane euro”, sustine Nazare.
„Am cheltuit 1,3 miliarde de euro, pana in acest moment, si avem singurul tronson functional de la Turda la Gilau de 52 km si inca 40% din tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, nefunctional, pentru ca nu exista nod rutier”, a declarat ministrul delegat pentru proiectele de infrastrutura, Dan Sova, la Realitatea TV.
„Or, sa platesti 1,3 miliarde pentru 52 km de autostrada, in conditiile in care aceasta autostrada trebuie sa aiba 420 km, fireste ca se ajunge la niste cifre astronomice… In mod evident, sistemul de finantare al acestei autostrazi, si anume fonduri de la bugetul de stat, nu poate continua. Trebuie s-o spun cu tot regretul, dar intentia mea ferma este de a propune companiei Bechtel incetarea completa a relatiilor contractuale cu plata datoriilor acumulate la zi, care se ridica undeva la 50 de milioane de euro, din anul 2012”, a mai declarat Sova.
Ministrul delegat pentru proiectele de Infrastructura, Dan Sova, a declarat ca in anul 2013 sunt 50 de milioane de euro in buget pentru plata datoriilor statului catre Bechtel.
Sova: „Propunerea mea de reziliere e bazata pe bun simt”
„Voi propune rezilierea acestui contract si vreau sa va spun ca ma doare ca trebuie sa fac asta. Dar pentru lucrarile care mai trebuiesc facute pe tronsonul Turda-Gilau mai sunt 25 de milioane de platit. Pentru datoriile Suplacu de Barcau – Bors sunt inca 25. Sunt 50 de milioane de euro pe care statul roman le-a bugetat. Dar, ca sa terminam numai tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, ar trebui sa mai platim inca 250 de milioane de euro”, sustine Sova.
Ministrul pentru proiectele de infrastructura sustine ca propunerea sa de reziliere a contractului cu Bechtel este „bazata pe bun simt”.
„Propunerea mea de reziliere, propun o incetare de comun acord a acestui contract, bazata pe o chestiune de bun simt, statul roman pur si simplu nu are bani, in acest moment, pentru sustinerea in continuare a acestui proiect. Am avut o intalnire cu doi oficiali ai companiei Bechtel in care i-am informat despre intentia mea de a propune acest lucru”, a mai declarat Sova.
Nazare: „Domnul Sova a ratat inca un moment sa taca inteligent”
In replica la declaratiile lui Dan Sova, fostul ministru al Transporturilor in guvernul Ungureanu, Alexandru Nazare declara ca o reziliere a contractului cu Bechtel nu s-ar putea rezilia fara pagube financiare pentru statul roman si ca ministru Sova „a ratat inca un moment sa taca inteligent”.
„Socant! Iar <> contractul cu Bechtel! Ministrul „marilor proiecte” a ratat inca un moment sa taca inteligent. Domnul Sova ar fi trebuit sa citeasca contractul cu Bechtel inainte sa emita opinii. Sunt convins ca o prima lectura l-ar fi ajutat sa-si tempereze afirmatiile in privinta <>”, sustine Nazare pe contul sau de Facebook.
„Evident ca analiza pe fond este corecta, acest contract este cel mai pagubos semnat vreodata. Este la fel de adevarat ca bugetul de stat nu poate sustine constructia autostrazii in termenii agreati initial de guvernul Nastase. La fel de adevarat este insa ca dupa ultima renegociere Bechtel a renuntat la constructia a 6 sectiuni, care incorporate in reteaua globala rutiera a UE devin eligibile spre finantare din 2014 (aspect pe care ministrul ar trebui sa-l aprofundeze, atat timp cat nici la audieri nici la prezentarea bugetului nu-l stapanea). De asemenea costul per kilometru a scazut de la 25 la 6.9 milioane euro per kilometru pentru cele doua sectiuni aflate in lucru”, mai spune fostul ministru al Transporturilor.
Nazare: Bechtel poate invoca o clauza de reziliere de 500 de milioane de euro
„Retorica ambigua a domnului ministru ma face sa cred ca inca nu i-a intalnit pe reprezentantii Bechtel si nici nu a citit contractul. Ar fi aflat pe aceasta cale ca Behtel poate invoca la reziliere o clauza de aproximativ 500 milioane euro. Poate ca dl Sova a bugetat acesti bani pe undeva si de aceea este asa increzator”, a mai precizat Alexandru Nazare.
Discutia rezilierii integrale a contractului cu Bechtel a fost initiata de Dan Sova inca din timpul audierilor in Comisiile Parlamentare pe tema bugetului de stat pe 2013. Dan Sova a declarat atunci ca, in opinia sa, singura solutie pentru Autostrada Transilvania ar fi incheierea definitiva a contractului cu Bechtel si gasirea unei variante de finantare viabila.
Sova a spus ca autostrada de la Bors la Brasov ar urma sa aiba 415 kilometri si din 2003 pana in prezent, deci in noua ani, au fost executati doar 86 de kilometri, din care 54 de kilometri fiind in circulatie si s-au platit de la buget 1.300.000.000 de euro.
Bechtel a renuntat la sase tronsoane in timpul mandatului Boagiu, insa lucrarile treneaza la tronsoanele ramase
El a precizat ca acest contract cu Bechtel a fost semnat de guvernul PSD din perioada 2001-2004, cand s-au cheltuit 50 de milioane de euro, iar cele un miliard 300 de milioane de euro s-au datorat „intelepciunii ministrului Dobre” din guvernul PDL
Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu compania americana Becthel, care trebuia executat pana cel tarziu in 2012.
Din toata Autostrada Transilvania, compania americana a reusit sa finalizeze doar 54 de kilometri de autostrada intre Campia Turzii si Gilau (Cluj Napoca) si a ramas sa termine, cu termen final 2013, alti 60 de kilometri intre Suplacu de Barcau si Bors. Cu toate acestea, lucrarile la acest ultim tronson sunt in urma, stadiul lor la finele anului trecut fiind de 51% in conditiile in care termenul de finalizare este anul acesta.
Cele sase tronsoane la care a renuntat Bechtel sunt: Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).