Business Report: In ce si-au plasat banii clientii bogati ai bancilor romanesti; Singura afacere de succes a lui Dinu Patriciu; Ce platim de fapt prin factura de electricitate; Ce marfuri au trecut in 2012 prin porturile romanesti
Legea energiei „verzi”, in faza de pre-notificare la Comisia Europeana. Legea 134/2012 privind stimularea investitiilor in energia regenerabila a modificat schema suport de cote obligatorii de certificate verzi si vechiul act normativ care reglementa domeniul. Surse autorizate ne-au spus ca legea se afla acum in faza de pre-notificare la Comisia Europea-na (CE). In mod normal, tara noastra trebuia sa ceara acordul Comisiei inainte de aprobarea Legii in Parlament. Aspectele care trebuie agreate cu oficialii europeni vizeaza notificarea la CE a cinci noi prevederi: notificarea la CE a proiectelor de parcuri eolinene mai mari de 125 MW instalati, majorarea certificatelor verzi acordate pentru biomasa, eliminarea din schema suport a proiectelor care primesc granturi, crearea unui fond de garantare pentru tranzactiile cu certificate verzi, acordarea perioadei de gratie de un an pentru modificarea numarului de certificate acordate tehnologiilor supracompensate, scrie Bursa.ro.
In ce si-au plasat banii clientii bogati ai bancilor romanesti. Clientii cu multi bani ai bancilor locale au prins gustul plasamentelor, dupa ce in urma cu doi ani intelegeau prin private banking sa tina majoritatea sumelor in depozite si cash. Piata de private banking din Romania, estimata la inceputul lui 2012 de cei de la BCR la aproximativ 4 miliarde de euro, respectiv 4.000 de clienti, se pare ca s-a polarizat spre varf. Erste Private Banking Romania (fosta BCR Private Banking) si-a consolidat pozitia de lider detasat al pietei de profil, cu active de aproape un miliard de euro, fiind urmata de Friedrich Wilhelm Raiffeisen (FWR), cu active de peste 650 milioane euro, anunta Capital.ro.
Programul de guvernare, capitolul Energie: o varza acra si fara ciolan (I). Impotriva asteptarilor noastre, Guvernul Ponta II a debutat cu stangul in ceea ce priveste strategia energetica a Romaniei, programul de guvernare dezvaluind un amatorism cel putin suspect. Asa cum am anuntat inca de la inceputul anului, Energy-Center porneste seria de analize economice destinate sectorului energetic, incepand cu domeniul gazelor naturale, unde preturile nu au nici o justificare economica, iar suportabilitatea lor devine o problema tot mai grava. Prima impresie dupa ce am parcurs documentul „Programul de Guvernare 2013 – 2016 – Capitolul Energie”, a fost aceia ca Programul a fost scris de un student care stie ca a luat examenul, dar are obligatia, regulamentara, sa depuna si o lucrare la dosar (pe care oricum nu o va citi nimeni), informeaza Energy-Center.ro.
Ce platim de fapt prin factura de electricitate. Statul incurajeaza excesiv producerea de energie din surse regenerabile, costul fi ind platit de consumatorul fi nal, care vede crescand exagerat factura la electricitate. Si in acest an se vor adauga 2 lei la facturi in acest sens Nota de plata la curent electric include elemente ale caror denumiri nu spun nimic romanilor, dar pe care trebuie sa le achite luna de luna. Concret, este vorba de „contributia pentru cogenerare” si „certificatele verzi”, a caror contravaloare adauga cateva procente la totalul de plata. Spre exemplu, pentru un consum de energie a carui contravaloare este de 160 de lei, adaosurile reprezinta circa 14 lei, la care se adauga TVA rezultand 17 lei, adica circa 7,5% din valoarea totala a facturii, de 230 de lei. In factura sunt incluse si alte costuri, scrie EVZ.
Ce marfuri au trecut in 2012 prin porturile romanesti. Traficul de marfuri inregistrat anul trecut in porturile maritime romanesti a fost de peste 50 milioane tone, in crestere fata de 2011 cu 10%, potrivit datelor Companiei Nationale Admnistratia Porturilor Maritime Constanta. Cele mai mari cresteri s-au inregistrat la cereale, produse petroliere si combustibili minerali. Traficul maritim a fost de 38,85 milioane tone, iar cel fluvial de 11,73 milioane tone, arata datele Companiei Nationale Admnistratia Porturilor Maritime Constanta, anunta Adevarul.
Ce surprize pregateste un leu mai puternic? Faptul ca JP Morgan va include obligatiunile romanesti intr-un indice al pietelor emergente a accelerat aprecierea monedei nationale de la inceputul anului. Intr-o economie dominata de importuri, aprecierea leului adanceste insa dezechilibrele. Consumatorii sunt optimisti, exportatorii plang. Nici ministrul Finantelor nu rade cu toata gura – statul se poate imprumuta mai ieftin pe pietele externe, dar va incasa mai putin din TVA daca bunurile importate se ieftinesc. Bancile chiuie insa de fericire: ieftinirea euro da o gura de oxigen debitorilor in valuta, majoritari in Romania.Un curs mai mic ajuta si BNR sa-si dimensioneze rezervele valutare in vederea varfului de plata catre FMI. Asta, daca nu se schimba intreaga strategie de rambursare (in loc de folosirea rezervelor BNR, rostogolirea imprumutului), informeaza Romania Libera.
Singura afacere de succes a lui Dinu Patriciu. Aparent, tot imperiul detinut de omul de afaceri Dinu Patriciu se confrunta cu proleme mari: Adevarul Holding se confrunta cu insolventele inainte sa fie vandut lui Cristian Burci, iar mic.ro a dat faliment, lasand in urma datorii imense. Exista insa un business detinut de omul de afaceri roman care nu cunoaste criza si care este departe de Romania: Liberty Bank din Georgia. Pe 19 septembrie 2009, Patriciu a preluat controlul (91,218% din actiuni) Bancii Poporului din Georgia (People’s Bank of Georgia) prin intermediul vehiculului de investitii Liberty Capital LLC, detinut in totalitate Liberty Investments Holding BV inregistrat in Olanda, tranzactia fiind anuntata cu trei zile mai tarziu, scrie Capital.ro.
Honda Urban SUV Concept. Honda pregateste un crossover urban, pe care il anticipeaza prin intermediul unui prototip. Se numeste Honda Urban SUV Concept si este expus in aceasta perioada, la Salonul de la Detroit. Micul SUV urban foloseste noua platforma globala pe care vor fi construite si urmatoarele generatii ale modelelor Jazz/Fit si City. Debutul comercial al acesteia este asteptat pana la finele acestui an in Japonia si in 2014 in Statele Unite si Europa. Urban SUV ofera si unele indicii asupra stilului abordat de constructorul nipon la viitoarele modele, despre care cei de la Honda spun ca va fi „curat, sofisticat si dinamic”. Conceptul adopta arhitectura intalnita deja la Jazz, cu rezervorul de carburant amplasat in pozitie centrala si habitaclul modulabil. Deocamdata constructorul nu a dat niciun detaliu referitor la motorizare si transmisie, anunta 24auto.ro.