Gigantul german ThyssenKrupp – bilant dezastruos, acuzatii de coruptie, demiteri la varf
Concernul german ThyssenKrupp si-a prezentat marti 11 decembrie bilantul contabil pentru anul economic 2011/2012. Cifra pierderilor este impresionanta, peste 5 miliarde de euro. Astfel, compania germana cu o traditie de 120 de ani isi continua, pentru al doilea an consecutiv, trendul descendent. De vina e business-ul in pierdere al firmelor-fiice din SUA si Brazilia, ca si managementul defectuos la nivel global. Dar nu numai atat. Manageri de top din concern sunt acuzati de coruptie, trei dintre ei au fost demisi. Alti cincizeci de angajati din administratie au fost concediati. Iar din iulie, 2000 de angajati din productie sunt in somaj tehnic, subventionat cu bani de la stat.
ThyssenKrupp AG este cea mai mare companie germana in domeniul prelucrarii si tehnologiei otelului. Concernul a luat nastere prin fuzionarea, in 1999, a firmelor Friedrich Krupp AG Hoesch-Krupp cu Thyssen AG si are sedii centrale in Duisburg si Essen. In prezent, compania este reprezentata in 80 de tari de pe glob si are cca 180.000 de angajati.
Radacinile firmei sunt din 1891, cand doi frati Thyssen au fondat o otelarie in bazinul Ruhr, din vestul Germaniei. De atunci, firma s-a tot dezvoltat si diversificat. In timpul celor doua razboaie mondiale, compania a participat la politica nationala, respectiv national-socialista, de inarmare, furnizand materie prima si componente pentru industria grea de razboi.
Incepand cu 2005, compania s-a extins si peste ocean, in Canada, SUA si Brazilia. Fabrica de oteluri speciale si metale neferoase din Mount Vernon Alabama a fost inaugurata in decembrie 2010, investitia germana s-a ridicat la 5 miliarde de dolari. Insa tocmai aceasta investitie pare a fi una dintre cele nerentabile, caci a tras bilantul firmei-mama puternic in jos, in ultimii doi ani.
La conferinta de presa de marti, presedintele consiliului de administratie al ThyssenKrupp AG Dr.-Ing. Heinrich Hiesinger, a confirmat intentia concernului de a se „separa de afaceri cu un volum de peste 10 miliarde euro”. Hiesinger se refera la Steel America, Inoxum si alte vanzari de firme mai mici.
Pierderile inregistrate de ThyssenKrupp AG au fost un soc si pentru actionari. Pentru prima oara in istoria sa, concernul nu va plati dividende. „Acordarea de dividende nu e posibila anul acesta” a spus Heinrich Hiesinger. Iar ca „scenariul groazei” sa fie complet, trei membri in consiliul de administratie (Olaf Berlien, Edwin Eichler, Jürgen Claassen) au fost concediati, in timp ce alti cincizeci de angajati de la „reclamatii“ (Compliance) si-au facut si ei bagajul.
Hiesinger a anuntat in conferinta de presa o schimbare radicala in „cultura manageriala a companiei”. Acest anunt, care poate fi luat ca avertisment, dar si ca amenintare, isi are justificarea lui. Incepand de anul trecut, concernul a fost scuturat de scandaluri legate de acuzatii de coruptie si de intelegeri ilegale in vederea formarii unui cartel.
La sesizarea Uniunii Europene, Oficiul Federal al Cartelurilor (Bundeskartellamt) a amendat in luna iulie 2012 patru firme, cu 124,5 milioane de euro: ThyssenKrupp Gleistechnik, Stahlberg Roensch, Voestalpine BWG si firma-fiica a Voestalpine, TSTG Schienen-Technik. Aceste firme au format asa-zisul „cartel al sinelor“, in dauna cailor ferate germane – Deutsche Bahn. Ca reactie, ThyssenKrupp AG a facut plangere in instanta contra unui fost manager al firmei care ar fi fost implicat in intelegerile dubioase, cerandu-i o despagubire de 103 milioane de euro.
Insa nu doar pentru intelegeri de cartel sunt puricati fostii sefi de la ThyssenKrupp AG. Jürgen Claassen (54 de ani) a intrat in atentia procuraturii din Essen, sub acuzatia de inselaciune. El ar fi amestecat calatoriile de serviciu in SUA cu cele in scop privat, decontandu-le integral la firma. In plus, el ar fi invitat jurnalisti in calatorii de documentare scumpe, cu cazare la hoteluri de lux si programe de distractii nejustificate, platite tot de firma. Dupa ce in presa au aparut aceste informatii, care i-au pus in miscare si pe anchetatori, conducerea ThyssenKrupp AG a decis sa demareze si ea o ancheta interna, referitoare la caz.