Guvernul cere Ministerului Transporturilor sa sisteze imediat unele investitii. Cum explica premierul taierile de fonduri de la transporturi
Premierul sustine ca Executivul nu a taiat finantarile din domeniul transporturilor pentru „nicio investitie buna”. Intrebat de ce a redus fondurile alocate pentru reabilitarea centurii Capitalei de la 5 milioane de euro la 3 milioane de euro, Ponta a explicat ca oricum „cele 5 milioane de euro nu ajungeau nici pentru un kilometru”. Despre injumatatirea bugetului alocat Metrorex pentru tronsonul de metrou Drumul Taberei-Universitate, Ponta a oferit o alta explicatie interesanta: Cei de la Metrorex daca sapa in 7 directii, nu o sa termine niciodata! Mai mult, Guvernul a aprobat miercuri un memorandum potrivit caruia Ministerul Transporturilor trebuie sa dispuna imediat conducerii CNADNR sistarea unor proiecte, astfel incat pentru 2012 sa fie angajate lucrari doar in limita creditelor bugetare aprobate.
- „Nu am oprit nicio investitie buna, ci acele investitii care erau facute doar ca sa castige firma partidului si sa ne facem ca muncim pe acolo si am oprit acele investitii care, conform analizei Ministerului de Finante, pe finantarea actuala se finalizau in 28 de ani, in 64 de ani. Aveam si proiecte care se finalizau in 320 de ani”, a spus Ponta la finalul sedintei de Guvern. „Mai pe romaneste, in fiecare an mai punem niste banuti, care de fapt nu se intampla nimic cu ei, decat ca ajung la niste firme si toata lumea e fericita, dar in realitate nu termini niciodata daca nu consideri acel proiect intr-adevar important. Era un stil de a risipi banii prin 500 de locuri si sa nu ajunga nicaieri, in niciun loc. Daca vrem sa facem ceva cu banii acestia pe care ii avem de investitii trebuie sa ne hotaram care sunt prioritatile si sa folosim banii aia”, a adaugat Ponta.
La inceputul sedintei de Guvern, Ponta a spus ca membrii fostului Guvern„ne-au lasat cu o gaura de 1,3 miliarde la CNADNR (n.red.Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale)”. Insa, exact aceasta este suma care a fost taiata de la transporturi in urma rectificarii bugetare din luna august. Bugetul Ministerului Transporturilor a fost redus, in urma rectificarii, cu 1,25 miliarde lei, la 13,42 miliarde lei, cea mai mare parte a banilor fiind taiata de la cofinantarea proiectelor cu fonduri europene.
In acest context, Ponta a spus astazi ca cei din fosta guvernare „nu au pus bani in buget anul trecut si acum trebuie sa-i punem noi. Apropo de cat de mult iubeau investitiile, de nu au pus banii acestia in bugetul CNADNR”.
In aceste conditii, Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri un memorandum prezentat de Ministerul Finantelor care propune sistarea unor lucrari in transporturi.
Ce cuprinde memorandumul
- Ministerul Transporturilor si Infrastructurii sa dispuna imediat conducerii CNADNR masurile necesare pentru sistarea lucrarilor si incheierea de acte aditionale la contracte, astfel incat, pentru anul 2012, sa fie angajate lucrari doar in limita creditelor bugetare aprobate”, se arata in memorandum.
- Sa se asigure prin redistribuire in cadrul bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sume pentru achitarea facturilor ce sunt peste nivelul creditelor bugetare aprobate in anul 2012, astfel incat sa nu se inregistreze arierate si sa nu fie afectat deficitul stabilit in termeni ESA.
- Ministerul Transporturilor si Infrastructurii sa prezinte Guvernului o informare cu privire la situatia lucrarilor de investitii, pentru a se putea verifica daca la acestea s-a realizat ajustarea corespunzatoare a angajamentelor la nivelul creditelor bugetare aprobate, in conformitate cu Legea 500/2002 si Legea 69/2010, iar in cazul in care nu au fost facute ajustarile respective sa fie dispuse imediat masurile de ajustare.
HotNews a aratat ieri ca sumele alocate pentru proiectul „Magistrala V. Drumul Taberei-Universitate” au fost reduse cu mai mult de jumatate in urma rectificarii bugetului pe 2012. Astfel, Metrorex a ramas fara banii necesari continuarii lucrarilor conform graficelor de executie.
In ceea ce priveste Metrorex, Guvernul vrea sa transfere aceasta companie la primaria Capitalei. Ponta a criticat faptul ca au fost deschise mai multe santiere pentru constructia magistralei Drumul Taberei-Universitate. „O sa va propunem sa adoptam, in perioada imediat urmatoare, cateva masuri pe care demult trebuia sa le luam. Prima dintre ele ar fi trecerea metroului la Primaria Municipiului Bucuresti pentru ca trebuie continuate investitiile. S-a vorbit destul de mult de tronsonul spre Drumul Taberei si trebuie continuat, dar trebuie nu sa spunem noi de la minister pe tot felul de interese obscure cum sapam in sapte directii metrou si de fapt nu terminam nicaieri. Trebuie Primaria Generala, cu sprijin de la Guvern si cu propriile forte, sa decida prioritizarea. Intai fac linia spre Drumul Taberei, dupa aceea cea spre Pantelimon. Sapam in sapte locuri de sapte ani si o sa terminam in 70 de ani”, a afirmat Ponta, la inceputul sedintei de Guvern.