Zborul de test al dispozitivul hipersonic X-51A a esuat. Waverider nu a zburat decat 16 secunde
Zborul de incercare al X-51A Waverider, un dispozitiv hipersonic experimental american, s-a soldat cu un esec din cauza unei defectiuni care a impiedicat aprinderea reactorului deasupra coastei californiene, a anuntat miercuri US Air Force, citata de AFP.
Atasat de un bombardier B-52, dispozitivul a fost eliberat la ora locala 11,36 (18,36 GMT) deasupra statiei aeronautice Point Mugu, pe coasta californiana.
Propulsat de un motor folosit de obicei pentru rachete, Waverider nu a zburat decat 16 secunde din cauza unei disfunctionalitati a ampenajului – suprafata care asigura stabilitatea dispozitivului – a anuntat US Air Force, intr-un comunicat.
Primul reactor urma sa propulseze X-51 la Mach 4,5 (peste 5.000 km/h) timp de 30 de secunde, dupa care un statoreactor ar fi trebuit sa-l aduca la altitudinea de 21.000 de metri si la o viteza de Mach 6.
Dar zborul de incercare a luat sfarsit inainte ca statoreactorul sa se declanseze, a precizat US Air Force.
„Toate datele ne aratau ca sunt intrunite conditiile pentru aprinderea reactorului, eram optimisti in ceea ce priveste sansele de reusita”, a marturisit Charlie Brink, directorul de proiect.
Testul prevedea un zbor de 5 minute la Mach 6, respectiv de sase ori mai mult decat viteza sunetului, peste 7.300 km/h.
Dupa o serie de teste si rezultate mixte, armata americana a aerului a ramas acum cu un singur Waverider, fata de patru, cate avea initial.
In ciuda acestui ultim esec, strategii Pentagonului isi pastreaza speranta ca vor putea revolutiona spatiul aerian prin avioane hipersonice, comparand acest avans cu dezvoltarea avioanelor invizibile incepand cu anii 1970.
X-51, lung de 8 metri, a atins Mach 5 in primul sau zbor de test, in mai 2010. Zborul, care nu a durat decat trei minute, s-a terminat mai repede decat era prevazut, din cauza unei probleme tehnice.
In afara de Waverider, mai multe proiecte de constructie a unor avioane hipersonice se deruleaza in prezent.