Mihai Balaj, actionar PostMaster: Posta Romana pierde lunar 3-4 milioane lei din cauza plicurilor distribuite de operatori privati care incalca monopolul acesteia
Posta Romana are un monopol pana la data de 1 ianuarie 2013 pe trimiterile postale sub 50 de grame pe care se percepe un tarif mai mic de 2 lei, dar foarte multi operatori privati incalca legea si transmit corespondenta in aceleasi conditii, inclusiv pentru institutii ale statului. Oficialii PostMaster, cel mai mare operator privat de distributie de cataloage publicitare si servicii postale din tara, sustin ca in prezent se distribuie lunar 3-4 milioane de plicuri prin operatori privati care incalca acest monopol, ceea ce inseamna ca Posta Romana pierde 3-4 milioane de lei pe luna. In pofida amenzilor date de ANCOM, sustine Mihai Balaj, actionar al PostMaster, aceleasi firme continua sa faca trimiteri sub 50 de grame in conditiile rezervate Postei.
Din informatiile oferite marti, PostMaster este o firma infiintata in anul 2007 in Bucuresti care in 2011 a devenit membra a Austrian Post Group. Firma este detinuta in majoritate de trei persoane fizice romane, grupul austriac detinand 26% din capitalul social. Anul trecut, firma a avut o cifra de afaceri de 9,9 milioane euro.
In cei cinci ani de la infiintare, PostMaster si-a dezvoltat o infrastructura care include 47 de birouri locale, 1700 de distribuitori si 100 de autoutilitare care permit distributia a circa 500 de milioane de materiale anual. Principalele doua zone de afaceri in care activeaza PostMaster sunt distributia neadresata a cataloagelor publicitare si de informare (cea mai mare parte a afacerii) si servicii postale-distributie adresata, segment care se asteapta sa aiba schimbari semnificative odata cu liberalizarea pietei in 2013.
- „Din pacate in acest moment Posta Romana a pierdut foarte mult din piata (n.a cea de distributie adresata). Din estimarile noastre undeva la un volum de 3-4 milioane de plicuri de corespondenta se distribuie deja lunar prin operatori privati care incalca acest monopol. La un calcul simplu, o scrisoare este 1 leu, ceea ce inseamna ca sunt 3-4 milioane lei pe luna pe care Posta Romana ii pierde in acest moment”, a declarat marti Mihai Balaj, managing partner si actionar al PostMaster.
Conform datelor acestei companii, pe piata de servicii postale – distributie adresata, segmentul de piata de peste 50 grame este extrem de fragmentat, inregistrandu-se o aglomerare de companii (mix intre companii specializate si cele de curierat). In ceea ce priveste distributia sub 50 grame este un segment unde Posta Romana are monopol, dar care este extrem de distorsionat de catre companiile private care incalca Legea nr.642/2002 privind serviciile postale.
Posta Romana (CNPR) beneficiaza de dreptul exclusiv de a furniza anumite servicii postale pentru ca, in calitatea sa de furnizor de serviciu universal, are obligatia de a asigura acoperirea cu servicii postale a intreg teritoriului national, astfel incat fiecare locuitor al tarii sa aiba acces la servicii postale, indiferent de localitatea in care traieste.
Posta Romana a dobandit acest drept exclusiv la data de 26 aprilie 2009, in urma unei proceduri de desemnare a furnizorului de serviciu universal lansate de catre ANCOM, la care au participat CNPR si compania Posta Atlassib Curier Rapid. Companiile private, inclusiv PostMaster, pot distribui corespondenta sub 50 de grame dar la un pret mai mare de 2 lei. In practica multi operatori privati incalca acest drept exclusiv si fac trimiteri chiar pentru institutii ale statului.
Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a aplicat pana acum 6 amenzi pentru incalcarea acestui drept pentru firmele: Firma Did Rapid Curier, Cargo Serv Post, TCE Post S.R.L., Associated Group Communications SRL, Total Post Services SRL si Direct Post Services SRL. Cea mai recenta sanctiune, impotriva firmei Did Rapid Curier din Targu Mures, a fost si cea mai mare – o amenda de 20.000 lei.
Oficialii PostMaster lasa de inteles ca in pofida amenzilor situatia ar continua inclusiv in randul companiilor amendate.
- „Suntem placut surprinsi de faptul ca ANCOM a hotarat sa respecte si sa apere monopolul Postei. Din punct de vedere al eficientei nu pot decat sa va spun sa va consultati in continuare cutiile postale. Banuiesc ca sunteti clienti de la banci, de la companii de utilitati si veti vedea cine distribuie facturile acestor companii si daca amenzile ANCOM au fost eficiente”, a spus Mihai Balaj.
In pofida amenzilor continua aceasta situatie? Chiar din partea unor firme amendate?
- „Din ceea ce observam in piata, da”, a precizat oficialul PostMaster.
Pe piata de distributie neadresata, Balaj sustine ca 95% din totalul pietei este gestionata de PostMaster (Austrian Post) si Inbox marketing (MediaPost HitMail – Posta Franceza).
In luna august din 2011, ministrul Comunicatiilor de la acea vreme, Valerian Vreme, anunta ca statul roman analizeaza posibilitatea atragerii unui nou investitor in CN Posta Romana, cu implicare in managementul companiei, prin intermediul unei majorari de capital, operatiune prin care statul sa ramana actionar majoritar. Acesta a mai precizat ca au existat deja discutii cu reprezentantii Fondului Proprietatea (actionari minoritari ai CNPR cu 25%) care au agreat aceasta solutie. De asemenea, Vreme a mai precizat ca au existat in acest sens discutii si cu reprezentanti ai unor institutii similare din Belgia, Austria si Germania.
- „Am urmarit si noi cu atentie informatiile care au aparut in presa in ultima perioada si am discutat cu partenerii nostri din Austria si ne-au spus ca nu exista acest plan in acest moment„, a spus marti Mihai Balaj, actionarul PostMaster.
Pentru 2012, estimarile PostMaster sunt ca piata de distributie neadresata va ajunge la 800 de milioane de trimiteri publicitare, cota de piata a postMaster fiind de peste 60%, cu circa 500 de milioane de trimiteri anual.
Pentru anul 2012, compania estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu peste 10%, pana la 11 milioane euro, pregatindu-se investitii de un milion de euro. In ceea ce priveste profitabilitatea, oficialii companiei sustin ca in 2010 profitul a fost de 2 milioane lei, in 2011 a crescut usor la 2,2 milioane lei, pentru acest an fiind asteptat acelasi trend.