Business Report: Coridorul IV, deviat pe ruta Sibiu – Brasov – Bucuresti. Autostrada Sibiu – Pitesti iese din planuri; Dolarul, pariul castigator pentru plasarea economiilor; Caile ferate, afacere in Cehia, gaura neagra in Romania; Bec rosu pentru energia verde de la Comisia Europeana?
Bec rosu pentru energia verde de la Comisia Europeana? „Costul programelor pentru energia regenerabila ar putea sa fie prohibitiv”, iar „Comisia Europeana este gata sa recomande renuntarea la subventii cat mai curand posibil”. Astfel incepe un articol recent din cotidianul german Frankfurter Allgemeine Zeitung, in care sunt prezentate concluziile unui document intern privind strategia energetica a Comisiei Europene. Conform documentului, „tarile Uniunii Europene trebuie sa creasca flexibilitatea programelor pentru promovarea energiei regenerabile si sa reduca subventiile, deoarece tehnologia s-a dezvoltat peste asteptari, iar preturile au scazut”, dupa cum scrie si Bloomberg. Gunther Oettinger, Comisarul European pentru Energie, doreste sa prezinte in mod oficial documentul la inceputul lunii viitoare, iar FAZ apreciaza ca „planul guvernului german, de a reduce subventiile pentru energia solara cu 30%, va beneficia astfel de o noua acoperire”, scrie Bursa.ro.
Coridorul IV, deviat pe ruta Sibiu – Brasov – Bucuresti. Autostrada Sibiu – Pitesti iese din planuri. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) vrea sa devieze Coridorul IV de autostrada de la Sibiu spre Fagaras, Brasov, Comarnic, Ploiesti, Bucuresti, desi acesta trebuia sa treaca prin Sibiu si Pitesti. Dezvaluirea-surpriza a fost facuta de Daniela Draghia, fost director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, in motivarea demisiei sale din fruntea CNADNR. Daniela Draghia si-a dat demisia din fruntea CNADNR joi, aceasta fiind aprobata de ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi. Anuntul a fost facut de MTI, fara alte precizari. Daniela Draghia a oferit ulterior explicatii, precizand ca si-a dat demisia din cauza ca „intre CNADNR si Ministerul Transporturilor nu mai exista o viziune comuna”, anunta Finantistii.
Dolarul, pariul castigator pentru plasarea economiilor. Cine a economisit in lei in ultimul an a facut cea mai proasta alegere. Dolarul a oferit cele mai bune castiguri, pe fondul intaririi fata de euro si are sanse sa ramana pe val. Daca am fi urmarit in ultimul an dobanzile la depozitele in dolari, probabil am fi zis ca e cel mai putin indicat plasament. Iar daca le-am fi privit pe cele la lei, am fi fost tentati sa spunem ca facem de departe cea mai buna alegere. Undeva pe la mijloc s-ar fi situat euro. Totusi, o analiza a Capital arata ca lucrurile au stat total pe dos. Dolarul a oferit cele mai bune profituri, iar leul pe cele mai mici. Practic, cine ar fi depus (din trei in trei luni n.r.) in urma cu un an banii in dolari ar fi scos acum din cont o suma cu 17%-18% mai mare decat daca i-ar fi pus in lei sau cu 15%-16% mai mare decat daca ar fi ales euro. Si totul prin faptul ca euro a slabit puternic in fata dolarului american, din cauza crizei datoriilor suverane din zona euro, iar acest lucru s-a resimtit ceva mai puternic si pentru leu, informeaza Capital.ro.
Premiera nationala: proprietarii „constructiilor verzi” din Cluj vor plati jumatate din impozit. Proprietarii de cladiri „verzi” vor plati doar jumatate din impozitul pe cladiri, incepand cu anul fiscal 2013, au decis, joi, consilierii locali. Proiectul de hotarare este o premiera pentru Romania si se va aplica doar imobilelor care se incadreaza in standardele impuse de trei sisteme recunoscute la nivel mondial. Sistemele de certificare recunoscute pe plan mondial sunt LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), BREEAM (Building Research Establishment and Environmental Assessment Method) si DGNB (Deutsche Gesellschaft fur Nachhaltiges Bauen). Pentru persoanele juridice, Consiliul Local a stabilit cota minima de impozitare in conformitate cu Codul Fiscal, pentru cladirea aflata in clasa energetica A si care detine o certificare oficiala recunoscuta la nivel mondial ca si cladire „verde” incepand cu anul fiscal 2013. Pentru persoanele fizice, Consiliul Local acorda o reducere cu 50% de la plata impozitului pe cladirea folosita ca domiciliu aflata in clasa energetica A si care detine o certificare oficiala recunoscuta la nivel mondial ca si cladire „verde” incepand cu anul fiscal 2013, scrie Adevarul.
Caile ferate, afacere in Cehia, gaura neagra in Romania. Reforma cailor ferate din Romania prin inchirierea liniilor la privati nu pare a da rezultate. Trenurile raman murdare, incete, statul da subventii chiar mai mari decat acum cativa ani, iar mii de ceferisti si-au pierdut locurile de munca. Reforma romaneasca presupune ca CFR SA, societatea de stat care gestioneaza calea ferata din Romania, inchiriaza operatorilor privati cei 3.200 kilometri de cale ferata neinteroperabila cu reteaua UE (16% din intreaga cale ferata din Romania). Pana la inchiriere, CFR SA percepea in medie unui operator feroviar de calatori un tarif de 9 lei pe tren si kilometru. Ori de cate ori acesta trecea cu trenul platea o Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI). Reforma presupune ca CFR inchiriaza unui privat un tronson de cale ferata, acesta plateste anual societatii de stat o chirie. Contractele de inchiriere semnate de CFR SA cu operatorii privati nu prevad atat cifre precise ale investitiilor ce trebuie facute de acestia in calea ferata inchiriata, cat faptul ca trebuie sa o intretina la un standard minim, comparabil cu cel de la momentul la care le-au primit, anunta Romania Libera.
Banca Transilvania intra in actionariatul SSIF Broker. Banca Transilvania (TLV) a intrat in actionariatul Societatii de Servicii de Investitii Financiare (SSIF) Broker (BRK) dupa ce obtinut, pe 8 mai, 23,4 milioane de actiuni ale companiei, reprezentand 6,9091% din capitalul social al acesteia, potrivit unui raport emis, ieri, Bursei de Valori Bucuresti (BVB). Banca Transilvania solicita, pe 26 ianuarie, BVB sa deruleze, pe piata POFSV (operatiuni speciale), vanzarea speciala la ordin a 23,4 milioane de actiuni BRK apartinand lui Ioan Gheorghe Cartis, pe care il executa silit. Ioan Cartis detinea 8,25% din titlurile SSIF Broker, fiind al doilea actionar ca marime al companiei, astfel ca, in urma transferului de proprietate, participatia sa ar fi de 1,34%. Cartis a contractat in luna septembrie din 2008 un credit de la Banca Transilvania pe care l-a gajat inclusiv cu un pachet de 15,5 milioane de titluri BRK, precum si cu banii existenti din contul curent deschis la banca, potrivit datelor Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare, informeaza Bursa.ro.
Afaceristii romani au business-uri de succes in strainatate. Sunt romani, conduc business-uri de sute de milioane de euro, dar cei mai multi bani ii produc in strainatate. Unii dintre ei au si in Romania afaceri cunoscute, dar investitiile cele mai importante le-au facut peste granita. Iesirea publica a lui Ovidiu Tender, care a explicat cum a ajuns sa dezvolte proiecte in Africa, aduce in prim-plan si alte cazuri de afaceristi de origine romana cu succes in afara granitelor. Frank Timis, omul din umbra unor business-uri uriase, a ajuns ca in ultimii ani sa domine topurile miliardarilor romani. Resursele sale financiare nu sunt insa in tara de origine, Timis stabilindu-si de foarte mult timp cartierul general la Londra, el coordonandu-si din capitala Marii Britanii toate companiile pe care le detine. Ultima tranzactie pe care romanul a realizat-o a adus in conturile uneia dintre firmele la care este actionar suma de 1,5 miliarde de dolari. Banii au fost virati de Shandong Iron & Steel Group Co (SISG), societate detinuta de statul chinez, una dintre cele mai importante producatoare de otel din lume. African Minerals Limited (AML), companie condusa de Frank Timis si unde romanul controleaza, prin Timis Diamond Corporation, 12,4% din actiuni, a oferit companiei din China 25% dintr-un proiect care vizeaza exploatarea de minereu de fier in Sierra Leone. Este vorba despre proiectul Tonkolili al African Minerals, scrie Finantistii.
Mazda va produce un roadster pentru Alfa Romeo. Mazda Motor Corporation (Mazda) si FIAT Group Automobiles S.p.A. (FIAT) anunta semnarea unui memorandum de intelegere pentru dezvoltarea si productia unui nou roadster pentru marcile Mazda si Alfa Romeo, plecand de la generatia viitoare a modelului cu tractiune spate Mazda MX-5. Proiectul prevede ca atat Mazda, cat si FIAT sa dezvolte doua roadstere diferite, cu stiluri individuale, specifice fiecarui brand, foarte usoare si cu tractiune spate. Fiecare varianta va fi propulsata de motoare din gama individuala a producatorilor. Parteneriatul presupune ca ambele modele sa fie construite la uzina Mazda din Hiroshima, productia versiunii Alfa Romeo fiind prevazuta sa inceapa din 2015. „Stabilirea de aliante in zona de tehnologie si de dezvoltare de produse este unul dintre obiectivele Mazda, iar anuntul de cooperare cu FIAT este un prim pas important in aceasta directie. Suntem incantati sa colaboram cu o marca atat de renumita, cum este Alfa Romeo, pentru un nou roadster care va avea la baza viitoarea generatie MX-5, un model reprezentativ pentru Mazda si recunoscut drept cel mai vandut roadster din toate timpurile”, a declarat Takashi Yamanouchi, director reprezentativ, presedinte al Consiliului de Administratie si CEO Mazda, anunta 24auto.ro.