VIDEO Cum arată acum primul lot cu tuneluri de pe autostrada Sibiu – Pitești / Imagini cu drona din tunel: „Au dat de o zonă cu mult nisip”
Primele tuneluri forate de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești sunt acum în execuție pe lotul 4 Curtea de Argeș – Tigveni construit de austriecii de la Porr. Pe acest lot vor fi două tuneluri, câte unul pe fiecare sens de mers, lungi de circa 1,35 km, iar constructorul a reușit deja să foreze aproape 500 de metri pe unul dintre fire.
„Mini-secțiunea de 9,861 km din A1 Sibiu-Pitești avansează bine și avem încă șanse să circulăm prin primul tunel forat de pe o autostradă românească în decembrie 2026”, susține Asociația Pro Infrastructura, care a filmat din dronă tronsonul aflat în lucru.
„Am filmat inclusiv în interiorul tunelului Curtea de Argeș, lung de 1,35 km. Progresul până acum este foarte bun: săpătura a ajuns puțin dincolo de prima galerie de legătură între cele două căi. Sunt trei astfel de treceri folosite în caz de urgență, două pietonale spre capete și între ele una mare în care încap și vehiculele.
Din păcate, așa cum se vede din imagini, antreprenorul Porr a dat de o zonă cu mult nisip, unul din cele mai dificile tipuri de teren în care poți construi ceva, mai ales un tunel”, anunță API.
Tronsonul 4 ar putea fi inaugurat în decembrie 2026, înaintea termenului contractual
Asociația spune că deși e scurt, lotul este unul complicat de realizat: „Viaducte multe, lungi și adânci, consolidări serioase de făcut pe mulți versanți cu risc de alunecare. Un mic munte de muncă”.
Asociația estimează că stadiul fizic de execuție este de 27-28%, iar constructorul Porr vizează o inaugurare în decembrie 2026, mai devreme față de termenul contractual de martie 2027.
Austriecii de la PORR au semnat încă din noiembrie 2021 un contract de circa 1,7 miliarde de lei pentru execuția celor 9,86 de kilometri de autostradă dintre Curtea de Argeș și Tigveni – Secțiunea 4 parte a A1 Sibiu – Pitești.
De-a lungul tronsonului, Porr are de construit și un tunel lung de circa 1.350 de metri pe sub dealul Momaia, unul dintre cele mai lungi tuneluri de pe Autostrada A1 și practic primul tunel de autostradă în construcție în România.
Mai exact, este vorba de două tuneluri (câte unul pe ambele sensuri de mers ale autostrăzii). Lucrările la tuneluri au început în toamna trecută.
Autostrada A1 Sibiu – Pitești – Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș
Lungime: 9,86 km
Constructor: Porr Construct (Austria)
Valoare: 1.678.873.121,77 Lei fără TVA.
Contractat: noiembrie 2021
Lucrări începute: martie 2022
Termen contractual: 16 luni proiectare + 44 luni execuție
În cadrul contractului vor fi realizate mai multe lucrări de artă având o complexitate ridicată, astfel:
- Construirea a 12 poduri, pasaje și/sau viaducte, având o lungime medie de 230 m, dintre care, cel mai lung fiind Viaductul de la km. 84+341, în lungime de 630 m.
- Construirea unui Tunel în lungime de 1.350 m (două fire/galerii), în zona de traversare a dealului Momaia, județul Argeș.
Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești
Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
- Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
- În prezent se lucrează pe Secțiunea 5, pe cei 30 de km de la Pitești la Curtea de Argeș (constructor WeBuild, fost Astaldi). Aici constructorul a ajuns la un avans fizic de peste 63%.
- Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni austriecii de la PORR au început în forță lucrările la tronson și la tuneluri.
- Pe Secțiunea 3 o asociere de constructori din Italia și România au semnat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe acest tronson constructorul se află, teoretic, în etapa de proiectare.
- Pe Secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. Și aici, în prezent, constructorul este în perioada de proiectare, dar lucrările vor demara în acest an.
Autostrada A1 Sibiu – Pitesti – cele cinci sectiuni (Foto: Hotnews.ro)