Business Report: Asa arata autostrada care trebuia inaugurata peste cateva zile; China cauta aliati si in Europa de Est pentru razboiul valutar contra Statelor Unite; Topul scumpirilor la benzina in UE: Romania se afla pe ultimul loc; Criza e doar pentru noi: 1 milion de euro pe sucuri si cafea la companiile statului
China cauta aliati si in Europa de Est pentru razboiul valutar contra Statelor Unite. Vizita recenta a premierului chinez Wen Jiabao in Europa s-a incheiat in Polonia printr-o intalnire la nivel inalt fara precedent pentru Estul Europei. Presa nationala si internationala a scris, pe larg, despre linia de credit de 10 miliarde de dolari oferita tarilor din Europa Centrala si de Est, despre proiectele care vor fi finantate din aceste fonduri, precum si despre fondul de investitii pentru largirea cooperarii economice dintre China si Estul Europei. Din pacate, s-a acordat foarte putina atentie unei alte propuneri a Chinei, cu implicatii foarte importante pe termen mediu si lung. In discursul sau de la Varsovia, premierul Wen Jiabao a declarat ca Beijingul este gata sa incheie acorduri de swap valutar cu partenerii est-europeni, care sa permita incheierea tranzactiilor comerciale in monedele locale, scrie Bursa.ro.
Asa arata autostrada care trebuia inaugurata peste cateva zile. Ministerul Transporurilor a informat ca, pana la 15 mai toti cei 56 de km de autostrada vor fi finalizati, urmand sa continue lucrarile pentru finalizarea si celor sase km de autostrada urbana care vor face legatura intre centura si Sectorul 2 al Capitalei. O alta data vehiculata pentru deschiderea tronsonului dintre Bucuresti si Ploiesti a fost data de 1 iunie. Nazare a spus ca au fost probleme „foarte mari” la podurile de la Cociovalistea, Ialomita si Prahova, actuala conducere a ministerului incercand sa evite „problemele foarte mari” care au existat la realizarea acestui proiect, unde termenele nu au fost respectate. Utilizatorul „Baizad” al forumului skyscrapercity.com a publicat o serie de fotografii cu stadiul lucrarilor pentru autostrada pe care romanii ar fi trebuit sa circule peste aproximativ 10 zile. Exista portiuni unde constructorii nici macar nu au apucat sa toarne asfaltul. Tehnic, este imposibil sa termine autostrada in mai putin de doua saptamani, asa cum ne-a fost promisa, anunta Capital.ro.
Topul scumpirilor la benzina in UE: Romania se afla pe ultimul loc. Preul mediu la pompa in euro al benzinei Euro Super 95, la nivelul Uniunii Europene, s-a majorat cu peste 8% de la inceputul acestui an si pana la finalul lunii trecute, de la 1,5539 la 1,6789 euro/litru, potrivit datelor Comisiei Europene (CE), Romania consemnand cea mai mica scumpire din blocul comunitar, de 2,22%, de la 1,23313 la 1,26057 euro/litru. In lei, scumpirea medie a benzinei Euro Super 95 comercializate pe piaa romaneasca, din primele patru luni ale acestui an a fost usor mai mare, de 2,91%, de la 5,37188 la 5,52825 lei/litru, conform Buletinului petrolier al CE. Astfel, comparativ cu inceputul lui 2012, spre finalul lunii aprilie a acestui an, Romania a redevenit statul UE cu cea mai ieftina benzina. In ianuarie, in aceasta postura se situa Bulgaria, cu un pret mediu de 1,20196 euro/litru, fata de cel de 1,23313 euro/litru de la noi, cu 2,6% mai mare. La 23 aprilie 2012, in Romania, un litru de benzina costa in medie 1,26057 euro, in timp ce, la vecinii de la sud de Dunare, pretul mediu era de 1,31363 euro/litru, respectiv cu 4,2% mai mare. Cele mai mari scumpiri din intervalul mentionat au fost cele consemnate in Ungaria si Cipru, de peste 16%, informeaza Finantistii.
Criza e doar pentru noi: 1 milion de euro pe sucuri si cafea la companiile statului. Jumatate dintre companiile de stat, ale caror bugete pe acest an au fost avizate de Guvern, au cheltuit deja peste 1,2 milioane euro cu sponsorizari, reclame si achizitii de cafea, sucuri si diplome oferite la intalniri de protocol si vor consuma inca de patru ori mai mult pana la sfarsitul anului. Pe lista companiilor de stat care si-au bugetat astfel de cheltuieli, indicate intr-un document guvernamental, figureaza atat companii profitabile, cat si societati cu pierderi si datornici traditionali la bugetul de stat. Datele rezulta din centralizarea bugetelor de venituri si cheltuieli avizate de Guvern pentru 46 de companii cu capital integral sau majoritar de stat, dintr-un total de 113 bugete asteptate pentru avizare, scrie Money.ro.
Instabilitatea politica pagubeste „Hidroelectrica”. Schimbarile repetate de Guvern au intarziat adoptarea unei decizii privind contractele directe cu „baietii destepti”, care continua sa primeasca energie de la „Hidroelectrica” in cantitatile si la pretul stabilit pentru anul trecut. Aceasta taraganare risca sa aduca „Hidroelectrica” o paguba de peste 50 milioane de euro in acest an. In iarna, conducerea „Hidroelectrica” a fost mandatata sa negocieze cresterea preturilor, reducerea cantitatilor si scurtarea perioadei de valabilitate a acestor contracte, in caz contrar solutia fiind rezilierea contractelor. Surse din „Hidroelectrica” ne-au spus ca majoritatea furnizorilor au acceptat cresteri de pret de circa 30 de lei/MWh (pretul minim de vanzare ar fi urcat, astfel, la 155 de lei/MWh). Numai ca Guvernul Ungureanu a tot amanat aprobarea noilor conditii de vanzare a energiei hidro, prospectand variantele de reziliere a tuturor acestor contracte controversate. Saptamana trecuta, Guvernul condus de Mihai Razvan Ungureanu a fost demis, iar fostul premier nu a mai apucat sa ia o decizie finala in acest caz, anunta Bursa.ro.
Ce alegem: credit imediat sau cu economisire prealabila? Un credit ipotecar in euro este relativ usor de accesat, dar presupune o perioada lunga de rambursare si volatilitatea costurilor. Inchirierea locuintei pe o perioada de cativa ani sau economisirea unui avans consistent in prealabil reduce perioada totala la aproape jumatate. Probabil, foarte multi se intreaba daca este momentul pentru achizitia unei locuinte, dupa ajustarile consistente ale preturilor din ultimii ani. Pentru cei care cred ca preturile nu vor mai scadea, cea mai buna varianta din prezent de finantare a achizitiei unei locuinte de pana in 60.000-70.000 euro este prin Prima Casa. Pentru cei care sunt dispusi sa astepte o perioada, in care sa stranga un avans de circa 50%, cea mai buna varianta este produsul de economisire-creditare (prin bancile pentru locuinte – BCR BpL sau Raiffeisen BpL), informeaza Capital.ro.
„Piramidele comerciale” de tipul Multi Level Marketing, inginerii financiare tolerate de stat. Retetele si retelele de succes din spatele celor mai cunoscute companii de cosmetice care promoveaza sistemul piramidal de vanzare „MLM” (Multi Level Marketing), Oriflame si Avon, nu au atras aproape niciodata atentia autoritatilor, care scapa din vedere o posibila evaziune de zeci de milioane de euro prin revanzarea produselor la negru. Stie toata lumea cum functioneaza retelele piramidale de vanzare. Exista un „depozit” urias la care sunt „conectati” zeci de mii de distribuitori – peste 100.000 dupa unele surse. Acestia cumpara marfa (cosmetice in general) pe care o revand apoi clientilor finali. Un asemenea „lant” poate produce o cifra de afaceri impresionanta – de exemplu, Oriflame si Avon au vandut impreuna, in 2010, marfa in valoare de peste jumatate de miliard de lei, scrie Finantistii.
Mercedes SLC, al doilea model AMG. Mercedes a confirmat lansarea, in 2014, a celui de-al doilea model denumit AMG. Asadar, un concurent direct pentru legendarul Porsche 911 si care, la fel ca SLS AMG (foto), va fi un automobil AMG, nu o versiune AMG derivata dintr-un model Mercedes existent. In 2009, Mercedes a lansat, impreuna cu divizia de performanta AMG, spectaculosul coupe SLS, urmat rapid de variantele Roadster si GT3. Modelul este o reinterpretare moderna a legendarului 300 SL din 1995, cu celebrele sale portiere „fluture”. In cazul acestui model, AMG nu s-a rezumat la rolul de preparator oficial, ci a facut un pas important spre crearea propriilor modele. AMG este binecunoscut in intreaga lume gratie modelelor Mercedes de top care au beneficiat de imbunatatirea performantelor si care poarta, ca atare, acest blazon. Viitorul SLC va fi un „baby SLS” dezvoltat pe un sasiu din aluminiu, otel si magneziu, la fel ca noul SL. Conform speculatiilor din presa, va dispune de un nou V8 de 4,0 litri si 400-450 CP, amplasat in fata. Unele canale media sustin ipoteza unui V6 de aceeasi putere, insa fara supaalimentare, anunta 24auto.ro.