Business Report: Pret unic european pentru energie, in cativa ani; De la 1 iulie, noile tarife de roaming: convorbiri si internet mai ieftin; Structura noua la ANAF. O singura administratie financiara pe judet si directii de finante unite; Legea confiscarii extinse a averilor intra in vigoare duminica; Trecerea la euro, batuta-n cuie: 2015
Pret unic european pentru energie, in cativa ani. Sectorul energetic european a intrat, recent, din era pietelor regionale in cea a pietei unice de energie. Goana dupa resurse energetice, care devin din ce in ce mai putine si din ce in ce mai scumpe, a determinat Uniunea Europeana (UE) sa impuna statelor membre o noua viziune asupra modului in care va fi comercializata energia in viitorul apropiat. Tinta propusa este ca, din 2014, UE sa aiba o piata unica de energie, ce va da un singur pret de referinta pentru electricitatea pe care o consuma toti cetatenii sai. Alimentarea cu energie electrica a devenit un drept ce trebuie asigurat tuturor locuitorilor Uniunii la un pret cat mai accesibil. Pentru ca acest pret sa ajunga la un nivel cat mai scazut, trebuie agregate, pe o platforma unica de tranzactionare, toate ofertele de vanzare si de cumparare de pe teritoriul Uniunii, scrie Bursa.ro.
Ungurii, fericiti ca un km de autostrada ii costa aproape 5 milioane de euro. In urma cu 6 ani, costul unui km de autostrada in Ungaria era de 3,1 miliarde de forinti, echivalentul a peste 10 milioane de euro. Acum, costurile unui kilometru de austrada au scazut cu aproximativ jumatate, conform unui articol publicat de presa locala. Ministerul Dezvoltarii Nationale, condus de Zsuzsa Nemeth, a explicat ca normele nationale, componenta tehnica precum si calitatea materialelor sunt principalii factori care afecteaza costul unui km de autostrada. De exemplu, Autostrada M7, Balatonkeresztur-Nagykanizsa, are un cost de sub 5 milioane de euro. In schimb, Balatonszarszo-Ordacsehi costa peste 11 milioane de euro. Ca sa dea bine la comparatia cu alte state, ministrul maghiar a declarat ca exista tari ca Romania care au costuri si mai mari de 11 milioane de euro. Acesta ne-a dat ca exemplu, aratand ca statul roman a dat 16 milioane de dolari pentru Autostrada Transilvania, anunta Capital.ro.
Structura noua la ANAF. O singura administratie financiara pe judet si directii de finante unite. ANAF va fi reorganizata anul viitor cu opt directii regionale, iar in 2015 numarul de administratii financiare va fi drastic redus, la 20% din unitatile actuale, doar una in fiecare judet, urmand ca directiile regionale de finante publice, vama si garda financiara sa fuzioneze intr-o unica structura. In prezent, in structura Agentiei nationale de Administrare Fiscala (ANAF), pe langa aparatul propriu, functioneaza 42 de directii judetene ale finantelor publice si circa 220 de administratii ale finantelor publice municipale, orasenesti, comunale si ale sectoarelor din Bucuresti. Tot sub coordonarea ANAF activeaza Garda Financiara si Administratia Nationala a Vamilor, scrie Mediafax. Masurile de reorganizare ANAF vor fi derulate in baza programului convenit cu Banca Mondiala si Fondul Monetar International si au fost introduse in noul Program de convergenta, aprobat, miercuri, de Guvern, informeaza Money.ro.
Drumuri pe hartie: Studiul revizuit pentru Autostrada Sibiu – Pitesti, de 6 ori mai scump decat cel initial. Pentru revizuirea studiului de fezabilitate al Autostrazii Sibiu – Pitesti, CNADNR este gata sa achite o suma de aproape sase ori mai mare decat a platit pentru studiul de fezabilitate propriu-zis, realizat in urma cu 4 ani. Anuntul de scoatere la licitatie a contractului de revizuire a studiului a fost publicat la inceputul acestei luni, costul estimat de CNADNR fiind de 61,930 milioane de lei, fara TVA, echivalentul a peste 14 milioane de euro. Studiul de fezabilitate initial, pe care compania vrea acum sa-l revizuiasca, a costat doar 2,484 milioane de euro. Acesta a fost realizat in perioada 2007-2008 de asocierea IPTANA – SCETAUROUTE, care a adjudecat contractul scos la licitatie de CNADNR cu o oferta de 8,230 milioane de lei. Contractul a fost atribuit pe 21 septembrie 2007 si avea o durata de executie de 360 de zile, scrie Finantistii.
De la 1 iulie, noile tarife de roaming: convorbiri si internet mai ieftin. De la 1 iulie apelurile efectuate in cadrul UE nu vor costa mai mult de 29 de centi pe minut, operatorii de telefonie mobile neputand percepe mai mult de 8 centi pe minut pentru apelurile primate. Tocmai la timp pentru vacanta de vara, apelurile telefonice si navigarea pe internet pe telefonul mobil in strainatate va fi mai ieftina. Acesta este acordul la care au ajuns reprezentantii UE in Consiliul si Parlamentul European. EurActiv va ofera o imagine de ansamblu a noilor preturi de roaming care pana in 2014 vor fi reduse de la an la an pe 1 iulie. De la 1 iulie apelurile efectuate in cadrul UE nu vor costa mai mult de 29 de centi pe minut, operatorii de telefonie mobile neputand percepe mai mult de 8 centi pe minut pentru apelurile primate. Un SMS nu va costa mai mult de 9 centi iar downloadarea unui megabit de date va fi doar 70 de centi. Toate preturile includ TVA care vor scadea si dupa 2014. In plus, incepand cu 2014 consumatorii ar putea alege serviciile de roaming preferate, anunta EurActiv.ro.
Trecerea la euro, batuta-n cuie: 2015. Guvernul a aprobat Programul de Convergenta 2012, care prevede ca peste mai putin de trei ani vom adopta moneda unica. Pana atunci, vom avea de indeplinit criterii drastice de aderare. Cea mai ambitioasa tinta economica a Romaniei, dupa aderarea la Uniunea Europeana din 2007, este adoptarea euro ca moneda nationala si intrarea in clubul select al Zonei Euro in anul 2015. Este o tinta dificil de atins nu atat prin criteriile pe care va trebui sa le indeplinim, cat prin viteza de actiune pe care o presupune aderarea in 2015. Practic, economia noastra – aflata in stadiul pe care-l cunoastem cu totii prea bine – va trebui sa se transforme intr-un mediu de afaceri exemplar, cu preturi aproape perfect stabile, deficite extrem de mici si o datorie externa relativ usor de acoperit. Toate acestea, in mai putin de trei ani, adica pana la 1 ianuarie 2015! Ei bine, cu toate controversele legate de data aderarii (majoritatea economistilor romani nu cred ca este realista), Guvernul Ungureanu a adoptat, in sedinta din aceasta saptamana, Programul de Convergenta care prevede intrarea in faza pregatitoare (ERM) in 2013 si trecerea la euro in anul 2015, informeaza Adevarul.
Mai avem doua luni sa convingem ca meritam fondurile europene. Pentru a nu fi intrerupte sau chiar suspendate platile aferente proiectelor europene, pana la finalul lunii iunie va trebui sa indeplinim toate conditiile impuse de Comisia Europeana, dupa cum a declarat, ieri, Leonard Orban, ministrul Afacerilor Europene: „Au fost reluate platile pentru POSDRU, dar avem termen ca pana la sfarsitul lunii iunie sa intreprindem anumite actiuni astfel incat sa evitam suspendarea unor programe operationale. In principiu, sunt cinci programe unde trebuie intreprinse astfel de actiuni”. Cele cinci programe amintite de oficialul MAEur sunt Programul Operational Sectorial (POS) Mediu, POS Trans-port, Programul Operational Regional, POS Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE) si POS Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), minis-trul de resort subliniind ca acestea sunt programe in cazul carora se aplica corectii financiare preventive: „Acestea sunt cele cinci unde trebuie sa indeplinim anumite conditii astfel incat sa evitam ca incepand din luna iunie programele sa fie suspendate. Dar lucrurile evolueaza pozitiv, angajamentele pe care ni le-am luat sunt in stadiu avansat de indeplinire si speram ca va fi evitat ris-cul de suspendare”, scrie Bursa.ro.
Legea confiscarii extinse a averilor intra in vigoare duminica. Legea nr 63/2012 privind modificarea codului penal sau asa numita lege „a confiscarii extinse” a fost publicata joi in Monitorul Oficial si urmeaza sa intre in vigoare duminica, 22 aprilie. Aceasta prevede confiscarea bunurilor provenite din activitati infractionale care nu au legatura directa cu infractiunea pentru care persoana este condamnata, mai exact nu este dovedita legatura nemijlocita intre infractiunea care conduce la condamnare si bunurile care sunt confiscate. Desfasurarea de catre o persoana a unor activitati cu caracter infractional de o gravitate sporita, cumulata cu lipsa altor venituri licite care sa-i justifice averea, reprezinta un probatoriu suficient pentru a permite instantei sa constate caracterul ilicit al veniturilor obtinute si sa dispuna confiscarea. Confiscarea extinsa presupune o inversare a sarcinii probei. Nu procurorul va trebui sa dovedeasca primul ca averea a fost dobandita prin infractiune, ci acuzatul va trebui sa probeze ca a dobandit-o legal. Procurorul va fi obligat sa probeze doar faptul ca o persoana a fost implicata in savarsirea unor anumite infractiuni, intr-un anumit interval de timp, anunta Finantistii.
Audi RS Q3 Concept. Dupa conceptul Q3 Vail, prezentat la inceputul anului, la Salonul de la Detroit, Audi dezvaluie o noua versiune a celui mai mic SUV din gama, Q3. Noul RS Q3, prezentat deocamdata ca si concept, va fi dezvaluit in cadrul apropiatului Salon Auto de la Beijing. De aceasta data este o versiune sportiva, animata de un propulsor in 5 clindri, ce dezvolta nu mai putin de 360 CP! Fiind vorba de o varianta RS (sportiva) a segmentului C, are sub capota motorul TFSI de 2,5 litri cu 5 cilindri, intalnit si pe „suratele” RS3 sau TTRS. Motorul este cuplat la o cutie de viteze S-Tronic cu dublu ambreiaj si sistem quattro Haldex. Accelereaza 0-100 km/ora in 5,2 secunde si atinge viteza maxima de 265 km/ora. La exterior se distinge prin rotile pe 20 inch (anvelope 255/30), specifice modelelor RS si finisajele cromate sau cu nuanta de aluminiu mat. Parasocurile si retrovizoarele exterioare au fost usor retusate, iar garda la sol este cu 25 mm mai mica. Tenta de albastru in care este vopsita caroseria contrasteaza cu elementele negre, din CFRP (plastic ranforsat cu fibra de carbon), informeaza 24auto.ro.