Romania asteapta sa fie chemata in judecata la Curtea Europeana de Justitie din cauza unor conventii incheiate cu Rusia
In noiembrie anul trecut, Comisia Europeana a decis sesizarea Curtii Europene de Justitie pentru incalcarea de catre Romania a prevederilor unui regulament CE privind conditiile de acces la retelele pentru transportul gazelor naturale. Reprezentantii Ministerului Economiei sustin ca pana in prezent nu au primit cererea de chemare in judecata, dar o asteapta. Aceasta trebuie mai intai transmisa Grefei Curtii de Justitie. Dupa ce vor primi cererea de chemare in judecata, autoritatile vor initia demersurile de stabilire a pozitei statului roman. Insa potrivit informatiilor HotNews.ro, Romania nu se poate alinia normelor UE fiind constransa de doua Conventii semnate in 1986 si 1996 cu Federatia Rusa. Conventiile au fost denuntate, dar continua sa produca efecte pana in 2015, respectiv 2016. Vezi in text de ce a ajuns Romania la Curtea Europeana de Justitie.
- Pe 24 noiembrie 2011, in cadrul reuniunii Colegiului Comisarilor, s-a luat decizia sesizarii Curtii de Justitie a UE (CJUE) in cauza 2009/2193- actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor pentru incalcarea de catre Romania a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1775/2005 privind conditiile de acces la retelele pentru transportul gazelor naturale.
Informatii pe scurt
- Romania a ajuns la Curtea Europeana de Justitie pentru ca doua conventii semnate cu multi ani in urma cu Rusia blocheaza accesul tertilor la conductele de gaze care tranziteaza Romania. Practic, nimeni in afara de Gazprom nu poate avea acces la conducta de tranzit Isaccea – Negru Voda (printre trei fire de tranzit), chiar daca nu este folosita nici jumatate din capacitate.”Practic, conducta este rezervata de Gazprom si nimeni nu se poate intepa la ea ca sa realizeze exporturi, de exemplu”, spun surse din sector.
- Romania a reusit sa denunte aceste conventii la sfarsitul anului trecut. Insa, conform prevederilor respectivelor conventii, acestea continua sa produca efecte pana in anul 2015, respectiv anul 2016. Astfel, un proces la Curtea Europeana de Justitie este inevitabil. In cazul in care pierde, Romania ar putea plati amenzi uriase.
Ce spune Comisia Europeana
Practic, Comisia Europeana acuza Romania de nerespectarea normelor UE privind piata gazelor naturale, argumentand ca este blocat accesul unor operatori la reteaua de transport. Oficialii europeni arata ca toti participantii la piata trebuie sa aiba acces egal la retelele pentru transportul gazelor naturale in scopul aprovizionarii clientilor. „Pentru a garanta acest acces egal al tertilor la retea, este important sa se puna la dispozitie pe piata capacitatea maxima a retelei. La fel de important este sa se furnizeze tuturor participantilor la piata informatii fiabile si transparente cu privire la capacitatea retelei”, mai spune Comisia.
Potrivit acesteia, in Romania capacitatea intreruptibila de flux inversat nu este pusa la dispozitie la toate punctele de interconectare. Includerea capacitatii de flux inversat este esentiala pentru utilizarea retelei la capacitatea sa maxima, considera Comisia.
Ce spun autoritatile romane prin Ministerul Economiei
- „Pana in prezent Romania nu a primit o cerere de chemare in judecata.
- Ulterior si in masura comunicarii de catre CJUE a cererii de chemare in judecata, Romania va initia demersurile de stabilire a pozitiei statului roman in raport cu sustinerile concrete ale Comisiei Europene din cererea de chemare in judecata. Pozitia respectiva va fi transmisa CJUE pe calea memoriului in aparare.
- In functie de liniile principale ale apararii Romaniei in aceasta cauza, vor fi stabilite masurile care se impun a fi luate de autoritatile romane pentru a se asigura ca se respecta legislatia UE in materie.
- Insa pentru ca acest regulament european sa poata fi respectat, Romania trebuie sa negocieze incheierea unor noi conventii privind transportul de gaze naturale din Federatia Rusa prin teritoriul Romaniei catre terte tari care sa respecte prevederile dreptului UE”.
In prezent, tranzitul gazelor naturale, prin Romania, din Federatia Rusa catre tarile terte este reglementat prin doua Conventii incheiate de Romania cu Federatia Rusa in anul 1986 si, respectiv, 1996.
Cele doua conventii contin prevederi care contravin legislatiei comunitare, respectiv Regulamentului nr. 1775/2005 privind conditiile de acces la retelele pentru transportul gazelor naturale (inlocuit in anul 2009 prin Regulamentul nr. 715/2009) care se aplica tuturor conductelor de transport de pe teritoriul Uniunii Europene, indiferent daca astfel de conducte furnizeaza efectiv gaze naturale intr-un anumit stat membru sau daca transporta gaze mai departe in aval.
- Abia in decembrie anul trecut Romania a reusit sa denunte cele doua conventii insa acestea continua sa produca efecte pana in 2015, respectiv 2016. Aceasta pentru ca ambele conventii prevad posibilitatea de denuntare a acestora cu cel putin 4 ani inainte de expirarea termenului de valabilitate.
„Romania a denuntat cele doua Conventii semnate in 1986 si 1996 cu Federatia Rusa privind tranzitul de gaze rusesti pe teritoriul Romaniei prin conducta Isaccea – Negru Voda (Hotararea Guvernului nr. 1278/27.12.2011 pentru denuntarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste privind tranzitul prin teritoriul Republicii Socialiste Romania al gazelor naturale din URSS catre Turcia, Grecia si alte tari, incheiata la Moscova la 29 decembrie 1986, si a Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Federatiei Ruse privind extinderea capacitatilor conductelor de tranzit gaze pe teritoriul Romaniei pentru cresterea livrarilor de gaze naturale din Federatia Rusa in terte tari si in Romania, semnata la Moscova la 25 octombrie 1996) si a informat partea rusa de acest fapt”, arata Ministerul Economiei.
- Capacitatea de tranzit pe Isaccea-Negru Voda este de 28 de miliarde metri cubi de gaze pe an. Insa cantitatile transportate abia ajung la 30% din capacitate. Gazele sunt aduse din Federatia Rusa si ajung in Bulgaria, Turcia, Grecia si Macedonia. La nord de localitatea Isaccea exista trei interconectari cu conductele de tranzit similare existente in Ucraina, iar la sud de localitatea Negru Voda- trei interconectari cu conductele de tranzit din Bulgaria. Tarifele de tranzit sunt secrete.
HotNews.ro arata in vara anului trecut ca Romania se afla in plin proces de renegociere a Conventiei semnata la Moscova in 1996 cu Federatia Rusa. Aceasta conventie este foarte importanta in conditiile in care face referire atat la cantitatile de gaze rusesti livrate in Romania, cat si la tranzitul in tari terte. O modificare esentiala a conventiei va fi introducerea dreptului de a revinde in alte state gazele livrate de Rusia pentru consumatorii romani.
Legislatia europeana obliga statele membre sa asigure transportul de gaze prin conductele de interconectare in ambele directii, si in sensul de import, dar si de export, motivul fiind sporirea securitatii aprovizionarii. In aceste conditii, din 2013, toate conductele de interconectare din Romania vor trebui sa asigure si „fluxul invers”, ceea ce inseamna permiterea exporturilor de gaze. Trebuie facilitate fluxurile de gaze naturale pe ambele sensuri, atat prin conducta Arad-Szeged, cat si viitoarea conducta Giurgiu-Ruse. Dar nu numai. Ci si prin conducta de interconectare cu R. Moldova prin Ungheni-Iasi.
In ceea ce priveste conducta Arad-Szeged, din punct de vedere tehnic nu se pot realiza decat importuri. Proiectul prevedea constructia conductei pe ambele sensuri, insa pana la urma s-a realizat doar pentru importuri. Insa, daca autoritatile ar decide sa deblocheze exporturile, in cateva luni ar putea fi rezolvata si problema tehnica. In schimb, conducta Giurgiu-Ruse va asigura inca de la inceput transportul gazului in ambele directii.
- Potrivit Regulamentului european 994/2010, pana pe 3 martie 2012, fiecare stat trebuie sa prezinte o propunere de capacitate bidirectionala. Pana pe 3 decembrie 2013, trebuie asigurata capacitatea bidirectionala permanenta in toate interconectarile transfrontaliere intre statele membre. „Operatorii de sisteme de transport asigura capacitatea bidirectionala permanenta in toate interconectarile transfrontaliere intre statele membre cat mai curand posibil si cel tarziu pana la 3 decembrie 2013”, se arata in regulament.
Regulamentul mai spune ca „operatorii de sisteme de transport nu ar trebui impiedicati sa ia in calcul situatia in care investitiile care permit capacitatea fizica de a transporta gazul in ambele directii (capacitate bidirectionala) in cadrul interconectarilor transfrontaliere cu tari terte”. In plus, trebuie facute investitii la statiile Isaccea si Negru Voda pentru ca din punct de vedere tehnic, gazele sa poata fi transportate in ambele sensuri. Pana la 3 decembrie 2011, statele membre comunica Comisiei acordurile interguvernamentale existente semnate cu tari terte care au un impact asupra dezvoltarii infrastructurilor de gaze si aprovizionarii cu gaze.