Ai primit notificare de la furnizorul de energie? Ce e de făcut
Mulți consumatori casnici de energie au primit notificări de la furnizori în care erau informați de „noile condiții economice”. Mai exact, acel document se referă la faptul că vei fi informat cu privire la schimbarea prețurilor cu 30 de zile înainte, nu cu 60 cum era până acum, deoarece s-a modificat legislația printr-un nou ordin ANRE.
Consumatorii de energie electrică au început să primească notificări de la furnizorii actuali cu privire la semnarea unui act adițional la contractul existent, prin care se modifică un singur paragraf.
„Furnizorul transmite Clientului noile condiții economice cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea valabilității condițiilor stipulate în anexa A. În situația în care, în termen de 15 zile de la data transmiterii noilor condiții, Clientul nu își exprimă, într-o notificare, refuzul acestora, noile condiții sunt considerate acceptate de către Client și se vor aplica între părți pe durata menționată expres în textul acestora” este notificarea primită de Emil B., un consumator casnic din București, client al Enel Energie Muntenia.
Mai pe scurt, dacă nu faci nimic, prețul se modifică automat.
Compania explică faptul că această modificare implică transmiterea noilor condiții economice cu 30 de zile înainte de expirare, în loc de 60 de zile, cât este termenul actual.
La fel, cele 15 zile în care clientul trebuie să se decidă și să trimită un răspuns reprezintă jumătate față de termenul actual de 30 de zile.
Cel mai probabil, toți consumatorii din România vor primi această notificare în perioada următoare, dacă nu au primit-o deja până acum. Aceasta deoarece modificarea vine ca urmare a unui nou ordin al ANRE, publicat la începutul acestui an.
„Modificarea este în acord cu prevederile stabilite prin Regulamentul de Furnizare a energiei electrice aprobat prin Ordinul ANRE nr.5/2023 (Art. 13.4). Modificarea a fost adoptată de către cei doi furnizori Enel pentru adaptarea mai rapidă la contextul dinamic al pieței, în beneficiul clienților”, au arărat reprezentanții Energie și Enel Energie Muntenia, la solicitarea Hotnews.ro.
Aceștia au arătat că, până în prezent, cei doi furnizori din grupul Enel România au transmis aproximativ 780.000 de astfel de notificări, iar restul până la 3 milioane de clienți casnici le vor primi până la finalul anului.
Aproape toți clienții își dau acordul tacit
Notificarea este transmisă împreună cu un act adițional la contractul de furnizare. Clienții trebuie să trimită un exemplar semnat al acestui act adițional pe e-mail.
„Copia semnată reprezintă acordul privind modficarea termenului de transmitere a noilor condiții economice. Dacă un client nu este de acord cu această modificare, poate denunța contractul de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale printr-o notificare prealabilă de 30 de zile. În situația în care un client nu trimite acest document semnat sau o notificare de denunțare a contractului, modificarea termenului de transmitere a noilor condiții economice va fi considerată acceptată în mod tacit”, au mai spus reprezentanții Enel.
Întrebați cât la sută din clienți semnează și trimit înapoi companiei noul act adițional și câți îl acceptă în mod tacit, din statisticile de până acum, responsabilii companiei au arătat că, în luna aprilie, 99,99% dintre aceștia au acceptat tacit noile condiții menționate în actul adițional.
Contractele la energie electrică se încheie, de regulă, pentru o perioadă de un an.
Prețul energiei este în scădere
Aceste modificări vin ca urmare a unui ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) privind regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali, publicat în Monitorul Oficial în luna februarie.
Un document postat pe site-ul ANRE arată că, în noiembrie, când s-au organizat consultări cu reprezentanții industriei pe această temă, companiile au întrebat la ce preț se face referire, în condițiile în care prețurile finale sunt plafonate. ANRE a răspuns că „nu este vorba de preţul din OUG 27/2022 (prețul plafonat). Prevederea este generală pentru situații de piață normale”.
Prin urmare, ea este gândită și pentru perioada în care se vor elimina prețurile reglementate. În acest moment, prețurile plătite de consumatori sunt plafonate până în martie 2025 pe mai multe paliere de prețuri, consum și categorii de clienți.
Însă pe bursa de energie, prețurile au ajuns la jumătate față de aceeași perioadă a anului trecut și există voci în industrie care spun că este posibil ca ieftinirea să continue până la niveluri la care nu va mai fi necesară plafonarea.