Sari direct la conținut

Curtea de Conturi: Posta Romana a platit degeaba catre Blue Air cursele a doua avioane pe doua rute intre septembrie 2008-februarie 2011, prejudiciu de aproape 41 de milioane de lei

HotNews.ro

Valoarea estimativa a erorilor/abaterilor constatate la nivelul Postei Romane insumeaza peste 89,8 milioane lei, se arata in raportul Curtii de Conturi pe anul 2010. Controlul efectuat a depistat printre altele contracte paguboase incheiate de conducerea Postei, precum cel din 2008 cu Blue Air, in care s-au platit nelegal servicii de transport aerian neefectuate, producandu-se un prejudiciu estimat la circa 40,8 milioane lei (inclusiv TVA). Atat a platit Posta pentru doua avioane tarifate in plus, pentru perioada de derulare efectiva a contractului, respectiv septembrie 2008-februarie 2011, fara a lua in considerare structura costurilor operationale pe aeronava.

  • „Posta Romana SA a incheiat cu SC Blue Air Transport Aerian SA contractul nr.101/5269/08.09.2008 avand ca obiect achizitia serviciilor de transport aerian si handling in suma de 44.844 mii euro (fara TVA) pentru o perioada de 42 de luni. Cu toate ca suma de 44.844 mii euro (fara TVA), contractata de catre CN Posta Romana SA cu SC Blue Air Transport Aerian SA era aferenta unui numar de 6 rute directe de zbor deservite de 6 avioane, in fapt, prin contractul incheiat, s-au contractat 4 rute de zbor deservite de 4 avioane, prin comasarea rutelor Timisoara-Bucuresti si Craiova-Bucuresti, respectiv Iasi-Bucuresti si Bacau-Bucuresti, conform anexei nr.1 la contract, fara corectarea in mod corespunzator a costurilor reale ca urmare a comasarilor mentionate.
  • In derularea contractului s-a constatat faptul ca, au fost facturate zboruri efectuate de 6 avioane pe 6 rute, desi ar fi trebuit facturate numai cursele efectuate de 4 avioane pe cele 4 rute de zbor, astfel platindu-se in plus suma estimativa de 40.868 mii lei pentru cursele neefectuate de cele 2 avioane care nu au fost folosite de catre prestator”, se arata in Raportul de control pe 2010 al Curtii de Conturi.

Drept urmare, concluzioneaza institutia, „s-au acceptat si platit nelegal servicii de transport aerian neefectuate, producandu-se un prejudiciu estimat in suma de 40.868 mii lei (inclusiv TVA).

In raport se mai spune ca in timpul actiunii de control Posta Romana a luat mai multe masuri operative, printre care si „rezilierea unilaterala a contractului nr.101/52669/08.09.2008 si calcularii estimative a prejudiciului, respectiv a sumelor achitate pentru cele doua avioane tarifate in plus, pentru perioada de derulare efectiva a contractului, respectiv septembrie 2008-februarie 2011, fara a lua in considerare structura costurilor operationale pe aeronava”.

Pierderea unei linii de credit de la BERD de 50 de milioane de euro, in care Posta a platit insa peste 7,7 milioane lei

Aceasta este doar una dintre neregulile depistate de controlul Curtii de Conturi. O alta arata cum Posta a pierdut o linie de credit de la BERD, contractata inca din 2007:

„Intre Posta Romana SA si B.E.R.D. a fost incheiat contractul de credit nr 101/5102/12.06.2007 pentru suma de 50.000 mii euro, reprezentand 83% din sursele de finantare necesare pentru acoperirea proiectului constand in constructia unui centru de sortare corespondenta in Bucuresti si modernizarea centrului de sortare corespondenta din Cluj, diferenta de 17% respectiv 10.000 mii euro reprezentand contributia CN Posta Romana SA.

In perioada de la incheierea contractului de credit pana la data controlului, s-a constatat nedemararea proiectului de investitii din punct de vedere fizic, efectuandu-se doar etapele premergatoare licitatiei internationale pentru desemnarea furnizorului proiectului, cu toate ca entitatea a achitat suma de 7.761 mii lei reprezentand:

– diverse comisioane aferente creditului: 6.842 mii lei;

– consultanta furnizata de SC Deloitte Audit SRL: 415 mii lei;

– costuri deplasari: 77 mii lei;

– dobanzi: 58 mii lei;

– consultanti: 107 mii lei;

– contravaloare studiu/analiza: 262 mii lei.

Din contributia proprie aferenta proiectului, CN Posta Romana SA a achitat suma de 737 mii lei (inclusiv TVA), reprezentand contravaloarea auditului pe anul 2007″.

Contract pagubos cu Promotional Service pentru servicii de intretinere si reparatii:

CN Posta Romana SA a incheiat cu SC Promotional Service SRL contractul nr.101/60281/14.10.2008 avand ca obiect intretinere si reparatii de tip ‘full service’ atat pentru masinile de francat, stampilat si obliterat, achizitionate in sistem leasing cat si pentru cele aflate in proprietatea CN Posta Romana SA. Referitor la derularea procedurii de achizitie si contractare au rezultat urmatoarele:

– nefundamentarea valorii estimative a contractului (9.720 mii euro);

– alegerea nejustificata a procedurii de achizitie ‘negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare’a avut ca efect incheierea contractului de prestari servicii la tarife necompetitive in sensul ca, fiind singura oferta solicitata pentru aceasta achizitie, tarifele ofertate pentru serviciile achizitionate nu au avut ca baza tarifele practicate la acel moment pe piata serviciilor similare. In plus, recomandarea firmei producatoare a echipamentelor pentru utilizarea serviciilor prestate de firma agreata de catre aceasta, respectiv SC Promotional Interservice SRL era doar o optiune, in piata existand si alti furnizori ai acestor tipuri de servicii;

– entitatea a acceptat plata serviciilor tip ‘abonament’ in sensul ca, chiar daca numarul de francari, obliterari si stampilari este mai mic decat volumul de procesari mentionat in tabelul A din contract, se va accepta si plati lunar volumul de procesari din contract;

(…) mai multe cititi in documentul atasat

In raport se spune ca in timpul acestui control, „Posta a notificat la data de 03.05.2011 furnizorul SC Promotional Interservice SA cu privire la suspendarea, incepand cu data de 02.05.2011, a raporturilor contractuale in baza contractului nr.101/6028/14.10.2008, inclusiv in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor de plata scadente la data primirii notificarii”.

Contract pagubos cu Alfa Medical Center SRL pentru servicii medicale:

„In perioada 2008 – 2010, CN Posta Romana SA a incheiat si derulat doua contracte de prestari servicii cu o valoare de 5,553 mii euro fara TVA, pe 4 ani si respectiv cu o valoare de 5,832 mii euro fara TVA pe 5 ani, avand ca obiect prestarea de servicii medicale. Tariful aferent acestor servicii a fost stabilit tip abonament, plata efectuandu-se la numarul mediu de salariati din luna respectiva si nu la numarul persoanelor efectiv investigate, contractele astfel incheiate fiind realizate in proportie de 9,3% si respectiv de 3,5%.

Procedandu-se astfel, entitatea a efectuat plati in suma estimata de 9.592 mii lei reprezentand plati fara contraprestatie”.

(…) mai multe cititi in documentul atasat.

Si in aceasta directie, Posta a facut o adresa la data de 18.04.2011, prin care a transmis catre SC Alfa Medical Center SRL situatia investigatiilor obligatorii pe care Compania trebuie sa le asigure anual pentru toti angajatii sai, solicitand transmiterea ofertei de pret, valabila in situatia in care s-ar achita prestatiile efective pentru fiecare tip de investigatie, renuntandu-se la plata abonamentului lunar”.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro