Legea publicitatii stradale este criticata de asociatia companiilor de outdoor si reclamata de PSD la Curtea Constitutionala
Noua lege privind publicitatea exterioara, adoptata saptamana aceasta de deputati, este contestata de social-democrati la Curtea Constitutionala si este criticata de companiile care administreaza spatiile publicitare stradale. Legea, conceputa sa dea coerenta cadrului legislativ in domeniu si sa evite „ocuparea excesiva si haotica a spatiului public cu mijloace publicitare”, a fost initiata de Ministerul Dezvoltarii si Turismului in urma cu un an si a trecut de Camera Deputatilor – camera decizionala – dupa ce a fost respinsa, in primavara, de Senat.
Legea privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate se aplica administratiilor publice centrale si locale si persoanelor fizice si juridice active in domeniul publicitatii. Ea introduce o serie de restrictii privind publicitatea stradala, precum dimensiunile suporturilor publicitare permise, interzicerea publicitatii pe arbori, pe monumente, pe cladirile institutiilor publice sau in intersectii, atribuirea spatiilor prin licitatie publica. Legea mai mentioneaza ca „mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2012”.
- Proiectul de lege a fost initiat de Ministerul Dezvoltarii si Turismului in decembrie 2010. Pe 6 aprilie a.c., el a fost respins in Senat. Pe 20 decembrie a.c., el a trecut de Camera Deputatilor cu 111 voturi pentru, 95 impotriva si 1 abtinere.
Contactata de HotNews.ro, Raluca Tonciu, presedintele Asociatiei Romane de Publicitate Exterioara (ROOA) – ce reuneste cele mai importante companii de outdoor – si chief operating officer al companiei de profil News Outdoor Romania, a spus ca industria avea nevoie de un regulament „care sa inglobeze regulile enumerate in mai multe alte legi”. Dar, potrivit acesteia, „implementarea acestei legi este pentru noi o necunoscuta”, deoarece textul include neconcordante si nu respecta principiul neretroactivitatii legilor.
La randul sau, PSD a anuntat ca a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu aceasta lege, considerand ca nu respecta mai multe articole ale Constitutiei, referitoare, intre altele, la neretroactivitatea legii, principiul inviolabilitatii domiciliului, cel al libertatii contractuale sau dreptul de proprietate privata.
- „O lege care a fost aprobata in Parlament pe 20 decembrie are ca termen de implementare data de 1 ianuarie. Nu este practic posibil”, a spus pentru HotNews.ro Raluca Tonciu, presedintele Asociatiei Romane de Publicitate Exterioara.
Raluca Tonciu, despre nevoia unei astfel de legi si despre problemele pe care legea, asa cum a fost adoptata, le ridica:
- In momentul in care am fost informati ca se lucreaza la elaborarea unui regulament de amplasare a panourilor publicitare la nivel de Guvern, am intampinat initiativa cu bucurie si entuziasm pentru ca industria urma sa aiba in sfarsit un regulament care sa inglobeze regulile enumerate in mai multe alte legi.
- ROAA si membrii sai au fost intotdeanuna adeptii reglementarii si unificarii industriei noastre, pentru ca dezvoltarea haotica si nereglementata a unei industrii nu duce la nimic constructiv si care sa genereze valoare.
- Faptul ca in lege se stabilesc reguli de amplasare, anumite distante care sa existe intre panouri, ca ar trebui sa existe anumite dimensiuni ale suporturilor publicitare de acum inainte, faptul ca se stabileste inceperea licitatiilor la nivel local pot fi aspecte pozitive pe care sa le aduca legea.
- Insa implementarea acestei legi este pentru noi o necunoscuta deoarece am fost sesizati deja de catre avocati ca exista neconcordante. Cel mai important aspect se refera la nerespectarea principiul neretroactivitatii legilor. Contractele incheiate deja si autorizatiile emise in baza lor raman valabile pana la expirare, acesta fiind un drept constitutional.
- De asemenea nu ne este clar din ce studii reies dimensiunile maxime mentionate in lege si din punct de vedere comercial cum s-au decis respectivele dimensiuni. Este adevarat ca unele se bazeaza pe ceea ce exista deja pe piata, dar despre altele nu stim exact de unde au reiesit ca fiind potrivite pentru Romania. In toate orasele mari din lume, exista si dimensiuni mari acceptate in zonele periferice sau la intrari/iesiri.
- De asemenea, o lege care a fost aprobata in Parlament pe 20 decembrie are ca termen de implementare data de 1 ianuarie. Nu este practic posibil, mai ales ca nu s-a luat in calcul ca eventuale repozitionari de panouri publicitare nu se pot face pe timp de iarna, datorita conditiilor meteo nefavorabile.
- Companiile de outdoor au fost invitate la discutii de catre initiatorii proiectului de lege. Atat companiile de outdoor cat si asociatia noastra, ROAA, si-au exprimat punctele de vedere, au explicat implicatiile comerciale si sociale, pierderile care ar putea avea loc din cauza unei legi prea drastice. Am atras de asemenea atentia asupra conditiilor economice, care sunt deosebit de nefavorabile, ca sunt costuri imense cu relocarea panourilor, costuri pe care niciun investitor strain sau local nu este dispus sa le mai sustina, atata timp cat a facut deja o investitie bazandu-se pe legile de la momentul respectiv. Ne intoarcem din nou la principiul neretroactivitatii legilor.
- Astfel, ROAA a inteles si a sustinut scopul legii, daca este acela de a face un cadru legal corect in care sa activeze operatori economici – companiile de outdoor, fara discriminare, impreuna cu autoritatile si pentru a pastra un peisaj urbanistic placut.
- De aceea ROAA a fost in favoarea unei solutii legislative pentru aceasta, insa trebuie sa spunem ca forma in care a fost aprobata legea in Parlament nu este ceea ce ne asteptam, nu protejeaza deloc investiile facute in Romania si nu incurajeaza sub nicio forma investitii noi in acest domeniu.
- ROAA si-a manifestat in nenumarate ocazii disponibilitatea de a avea un dialog deschis cu autoritatile in vederea conlucrarii pentru solutii mai bune si in continuare suntem foarte interesati sa aducem aportul nostru in cazul in care ni se solicita acest lucru.
PSD a anuntat ca a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu aceasta lege, apreciind ca aceasta reprezinta o „incalcare grava” a Constitutiei Romaniei.Potrivit sesizarii PSD:
- Legea „contravine art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste principiul neretroactivitatii legii civile” – pentru ca, odata intrat in vigoare, proiectul de lege ar produce efecte in mod retroactiv, in conditiile in care, potrivit Constitutiei si Codului Civil, „Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile” si „Legea civila este aplicabila cat timp este in vigoare”
- Legea „contravine art. 27 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste principiul inviolabilitatii domiciliului” – pentru ca proiectul de lege adoptat prevede ca „primarul/ primarul general al municipiului Bucuresti dispune desfiintarea acestuia (n.a. – mijlocului de publicitate) pe cale administrativa, indiferent de categoria de proprietate pe care acestea sunt amplasate, fara emiterea unei autorizatii de desfiintare si fara sesizarea instantelor judecatoresti”.
- Legea „contravine art. 15 alin. (1) din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste principiul libertatii contractuale” – pentru ca prevede ca „mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2012”, iar „Contractele existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor fi completate si modificate conform procedurilor acesteia”.
- Legea „contravine art. 44 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste dreptul de proprietate privata” – pentru ca prevede ca „pentru panourile situate pe domeniul public si privat al statului si autoritatilor publice locale care nu sunt autorizate in conformitate cu prevederile legale sau care au fost amplasate fara respectarea prevederilor legale sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea (lit. a) si ca „pentru panourile situate pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care nu au contracte de inchiriere valabile, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea”.
- Legea „contravine art. 15 alin. 1 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste universalitatea drepturilor, incalcand principiul stabilirii cuantumului amenzilor corespunzator cu gradul de pericol social al faptei” – pentru ca amenzile aferente contraventiilor prevazute de acest act normativ „ating un maxim de 50.000 lei pentru fapte care, in sine, nu prezinta un pericol social care sa justifice un asemenea prag”.