Adina Pintilie nu primeste finantare in Romania pentru filmul ei de debut, o coproductie internationala girata de institutii europene de prestigiu
La singura sesiune de finantare CNC din acest an, scenariul de lungmetraj debut cu cel mai mare ecou in strainatate in 2011, „Nu ma atinge-ma”, de Adina Pintilie, a fost respins cu cele mai mici note. Au fost preferate, insa, proiectele a trei persoane influente in bransa: Sorin Marin – prosper om de afaceri si patron de festival, producatorul Vlad Paunescu (care conduce Castel Film), si Catrinel Danaiata, consilierul personal al ministrului Culturii.
Ce sanse are Adina Pintilie, regizor ale carui scurtmetraje au participat pana acum in 130 de festivaluri si care e sustinuta, printre altii, de directorul ARTE France Cinema, Michel Reilhac, si de Cristian Mungiu?
Teoretic, putine. Tanara regizoare s-a clasat pe locul 8 in urma jurizarii operate de Constantin Chelba, Irina Margareta Nistor, Florin Mihailescu, Copel Moscu si Mihai Orasanu, desi era concurentul la lungmetraj debut cu cel mai bun CV (lucru care ar fi trebuit sa conteze, mai ales la debut.).
Producatorul lungmetrajului, compania 4 Proof Film, a depus o contestatie la Ministerul Culturii si Patrimoniului National (www.cultura.ro), organismul care solutioneaza contestatiile concursului de finantare organizat de Centrul National al Cinematografiei (www.cncinema.abt.ro).
4 Proof Film e de parere ca atat proiectul in sine (scenariul), cat si regizorul si compania producatoare au primit punctaje mult prea mici. Din pacate, comisia de juristi care evalueaza contestatiile nu reciteste, conform legii, si scenariile ci poate doar salta punctajele producatorului si regizorului.
Desi a avut scenariul cu cele mai mici note dintre toate cele 14 inscrise, “Nu ma atinge-ma”/”Touch Me Not” a fost desemnat cel mai bun proiect de fictiune lungmetraj la Concursul de Dezvoltare de Proiecte al Programului MEDIA al Uniunii Europene – Categoria Proiect Unic 2011, primind cel mai mare punctaj din partea evaluatorilor MEDIA.
De asemenea, a castigat Premiul ARTE France Cinema pentru cel mai bun proiect, in cadrul Festivalului International de Film Rotterdam 2011 – Platforma de Coproductii Internationale Cinemart, precum si Mentiunea Speciala a Juriului la Festivalul International de Film de la Sarajevo 2011- Platforma de Coproductii Internationale Cinelink.
A fost selectionat, in plus, si la trei dintre cele mai prestigioase rezidente si programe internationale de dezvoltare de proiecte de lungmetraj: Binger FilmLab Amsterdam 2010/2011, Programul Nipkow Berlin 2011 si Torino FilmLab 2011 – toate sustinute de Programul MEDIA al Uniunii Europene.
La Torino FilmLab, proiectul a obtinut recent Marele Premiu pentru Productie, in valoare de 150.000 de euro, bani pe care nu-i poate primi decat daca intra in productie pana in toamna lui 2012. Asa cum spune producatorul Monica Lazurean-Gorgan, “e unul dintre putinele proiecte aplicante la CNC la categoria debut fictiune lungmetraj care are deja stabilita o structura de coproductie si distributie internationala, avand atasati doi coproducatori straini cu vasta experienta in domeniu plus un numar de distribuitori straini care si-au exprimat deja intentia de a-l distribui.”
“Nu ma atinge-ma” vrea sa fie o coproductie romano-franco-germana, coproducatorii strain fiind Unlimited SA (Franta) si Rohfilm (Germania), iar coproducatorul roman Manekino Film.
Daca nu obtine banii de finantare de la CNC-ul roman, proiectul risca sa piarda coproducatorii straini deoarece legile din Franta si Germania nu le permit acestora sa ceara finantare in tara lor fara existenta unei finantari din partea statului de unde provine producatorul principal. De asemenea, fara banii de la CNC, proiectul nu primeste nici banii de la TVR si agentiile de publicitate din Romania. In momentul de fata, proiectul Adinei Pintilie are asigurata 20% din finantare.
Producatorul Monica Lazurean-Gorgan: “Speram foarte mult sa se rezolve contestatia si sa putem continua proiectul. Faptul ca ‘Nu ma atinge-ma’ nu primeste finantare la aceasta editie a concursului CNC ne afecteaza foarte mult deoarece coproducatorii din Franta si Germania nu mai pot aplica la inceputul lui 2012 pentru finantare decat daca proiectul a primit deja finantare din partea CNC Romania, ceea ce inseamna blocarea pentru o perioada foarte lunga a proiectului.”
“Nu ma atinge-ma” a trezit interesul a numerosi oameni de cinema din lume. Printre ei si Michel Reilhac, directorul ARTE France Cinema, care scrie intr-o scrisoare de sustinere: “Fata de entuziasmul majoritatii profesionistilor internationali de la Torino FilmLab fata de proiect, vestea ca CNC-ul roman a refuzat finantarea e o surpriza socanta. Aceasta decizie absurda nu putea veni decat de la o entitate administrativa neinformata, care nu a putut vedea talentul si creativitatea acestui proiect.Numai prin astfel de proiecte indraznete cinematografia romana se va dezvolta in continuare. Sper ca aceasta decizie inacceptabila sa fie schimbata.”
Adina Pintilie a explicat pentru HotNews.ro de ce proiectul sau e atat de special: “Proiectul isi asuma niste riscuri si incearca un tip de cinema diferit de ce s-a facut, cu succes de altfel, pana acum in Romania. Are o abordare diferita de fictiunea narativa realista specifica noului val romanesc. Nu are o structura narativa clasica; povestea e generata nu de cauzalitati exterioare, ci de motivatiile interne emotionale ale personajelor; contine elemente de realism magic, foloseste metode neconventionale de construire a pesonajelor si de lucru cu actorii- ca de pilda psihodrama; investigheaza o tema rar explorata in filmul romanesc – intimitatea; experimenteaza atat la nivel de continut cat si formal, ca limbaj cinematografic; pune un accent special pe vizual, pe mizanscena, compozitie etc.”
Mungiu: “Daca as fi in locul lui Sorin Marin si Vlad Paunescu, m-as retrage din concurs”
Lista de sustinatori ai proiectului Adinei Pintilie mai numara membri ai comitetelor de selectie ai festivalurilor de la Cannes, Berlin, Venetia, Rotterdam, Salonic, pe Gyula Gazdag – director artistic al Sundance Filmlab, Ian Sellar – decan al UK National Film and Television School, sau pe Molly Stensgaard – monteur al filmelor lui Lars von Trier si commissioning editor al Danish Film Institute.
Cristian Mungiu sustine si el proiectul Adinei Pintilie, trimitand o scrisoare ministrului Culturii si Patrimoniului National, Kelemen Hunor. Cineastul a declarat pentru HotNews.ro: „Gasesc cumva nefericita alegerea atat a lui Vlad Paunescu cat si a lui Sorin Marin de a se inscrie in concursul CNC pentru debutanti. Sigur, participarea lor nu e in vreun fel ilegala, dar ar fi fost mai ‘fair’, cred eu, sa incerce sa debuteze cu propriile resurse – nu doar pentru ca isi pot permite, dar si pentru ca ideea fundamentala a concursului de debut ii are in vedere pe tinerii care au demonstrat cu filmele lor anterioare ca sunt pregatiti sa faca pasul catre lungmetraj. Daca as fi in locul lor, m-as retrage acum din concurs, lasand locul unor tineri care nu au nici o sansa fara finantarea publica.”
Intrebat ce ar putea face ministrul Culturii in aceasta situatie, Cristian Mungiu a spus: “De la domnul ministru nu astept decat sa actioneze la timp si cu fair-play, in limita competentelor sale legale, si sa asigure o judecare a contestatiilor post-concurs lipsita de orice partinire.”
Nu este prima data cand CNC respinge proiecte sustinute de importante foruri internationale, deci considerate valoroase de catre acestea.
Documentarele lui Florin Iepan si Alexandru Solomon, “Nascuti la comanda. Decreteii” si “Marele jaf comunist” au fost initial respinse la CNC, acum cativa ani, desi aveau deja finantari de la importante televiziuni straine (printre care ARTE sau ZDF).
Acelasi lucru s-a intamplat cu “Moartea domnului Lazarescu”, de Cristi Puiu, care nu a castigat finantare in urma contestatiei, ci in urma interventiei directe la ministrul Culturii de atunci, Razvan Theodorescu. Si mai recent, “Crulic – Drumul spre dincolo”, de Anca Damian, a fost respins intr-o prima faza la CNC, desi omologul polonez al acestuia, Institutul Polonez de Film, ii daduse deja o finantare consistenta.