Romania TV, autorul clipului Basescu batut de oameni la Doljesti: E campanie antidezinformare / Mihai Gadea, Antena 3: Un trucaj ordinar care ar fi putut sa ne compromita definitiv
Un clip care a circulat de luni pe Internet, intitulat „Basescu batut de oameni la Doljesti”, a fost asumat, marti, de Romania TV ca parte a unei campanii prezentate ca fiind „antidezinformare”. Clipul, in care un ins care seamana cu Traian Basescu pare sa fie batut de un grup de persoane, a fost preluat pe cateva bloguri si site-uri, la Antena 3 si cel putin in versiune online la Realitatea TV, cu mentiunea ca este vorba despre un trucaj evident. Rtv.net asociaza clipul cu o campanie in care, marti, propune 10 „reguli ale informarii corecte” in online. Prezentate sumar, „regulile” ridica, la randul lor, semne de intrebare.
- Pe 11 decembrie a fost postat, pe Youtube, un clip intitulat „Basescu batut de oameni la Doljesti”. Singura nota ce insoteste clipul este: „Filmarea cu Basescu cand ia bataie”.
- Pe 12 decembrie, clipul a fost preluat de un numar mic de bloguri, site-uri si posturi TV. Printre acestea s-a numarat si RTV/Romania TV. Cu mici exceptii, inclusiv Romania TV, in toate preluarile se mentioneaza ca este sau pare a fi vorba despre un trucaj.
- Marti, 13 decembrie, Dragos Stanca a comentat, pe blogul sau, in legatura cu numarul mic al preluarilor in aceasta „incercare de viral”: „Semn ca sensibilitatiile politice si mediatice sunt absurde, “productia” a fost luata in serios maxim de opozantii lui Basescu [„campanie murdara, gandita la Cotroceni”] iar fanii actualului presedinte s-au impacientat [„un atac la Institutia Presedintiei Romaniei”]. Motiv pentru care, cele mai multe redactii – cu mici exceptii – au preferat sa nu publice incercarea de viral, nici macar ca un filmulet de divertisment [ceea ce si este, in mod evident, in opinia mea].”
Clipul „Basescu batut de oameni la Doljesti”:
Printre cei care au prezentat, marti, filmul s-a numarat si Antena 3, in emisiunea „Sinteza zilei”, realizata de Mihai Gadea. Acesta a prezentat cazul drept „un trucaj ordinar” care „ar fi putut sa ne compromita definitiv” (daca postul ar fi preluat imaginile ca atare – n.r.). Invitat in platou, Mugur Ciuvica a comentat ca acest clip „este pentru prostii prostilor”.
Clipul a fost preluat si pe Realitatea.net, insa materialele indexate pe Google pareau, marti, ca au fost fie sterse, fie inlocuite cu alte materiale – vezi cazul clipului incarcat pe Realitatea.net web.tv, unde, la adresa http://webtv.realitatea.net/actual/trucaj-basescu-batut-de-oameni-la-doljesti, aparea un material in care Elena Basescu ar fi fost confundata cu Ceausescu. Materialul in format text aparea in continuare, marti dupa-amiaza, pe platforma Realitatea.mobi, unde se precizeaza: „In mod evident, filmuletul este trucat, dar poate fi considerat la fel de bine o emanatie a imaginarului colectiv autohton. Actiunea sa se aseamana cu scena capturarii dictatorului libian Muammar Gaddafi.”
Marti, RTV/Romania TV si-a asumat clipul si il prezinta ca parte a unei campanii „antidezinformare”. „Noua ne-a luat cateva ore sa filmam un clip, dupa care sa-l ‘introducem’ pe Train Basescu in peisaj, iar rezultatul i-a convins pe multi ca intamplarea chiar s-a petrecut.” RTV.net publica si alte materiale „trucate”, facand trimitere, in incheiere, la o pagina a „campaniei antidezinformare”.
In acea pagina, postul prezinta 10 „reguli ale informarii corecte prin mass-media online”. Prezentate sumar, o parte dintre acestea ridica semne de intrebare privind corectitudinea lor. Intre altele:
- O regula ce elimina, intre altele, exclusivitatile de presa spune: „nu crede intr-o stire pe care o gasesti pe un singur site. Daca stirea este una reala, o vei gasi pe mai multe siteuri respectabile”.
- O alta regula ii indeamna pe consumatorii de presa online sa tina cont de comentariile cititorilor „destul de bine informati, care sesizeaza dezinformarea”
- O alta regula pune egal intre publicitatea inselatoare si publicitatea nemarcata: „Atentie la publicitatea inselatoare! Sunt numeroase stiri care transmit mesaje publicitare, fara ca acest lucru sa fie semnalat in mod corespunzator”.